Vad är en seriös uppfödare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dwight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 9 136
D

Dwight

Buskavlare kontra seriös? Var går gränsen enligt er på Buke?

Om en hinstägare sköter sina åtagande bra. Sköter pappersarbetet, stona på betäckning, kontakt med stägaren, sina avgifter, hingstens tester etc, är man ok då eller beror det på vad man har för hingst och vilka ston man tar emot?

Om en stoägare åker till en inte så högt bedömd hingst men som för övrigt sköter sig som ovan och sedan tar väl hand om sitt sto +, i förlängningen, föl med tillhörande avmaskningar, ev vaccinationer, försäkringar, hantering, hovslagare etc, är denna ok i era ögon eller beror det återigen enbart på vad för slags sto det gäller och vilken hingst man valt?

Nu tänker jag inte närmast på någon som vill ta föl på sin häst för att den bara är snällast, sötast och bäst i världen utan lite mer avel med tanke på en ny bra häst utan att för den delen ens försöka få fram en ny Briar om någon förstår vad jag menar.

Är man oseriös då?
Måste man avla rasrent för att vara seriös?
Måste man satsa på tävlingsprestationsnivå för att vara seriös?

Hukar mig och väntar på debatt........

Sv: Vad är en seriös uppfödare?

Denna diskussionen tycker jag är viktig. Enligt AVSH är målet med aveln att få fram nya Briar och Flippan. Men det är sällan det den gemene ryttaren behöver. De flesta behöver en stabil häst som funkar i alla lägen. Det finns alltid argument att även Briar får medelmåttor och det är de som får säljas till vardagsryttarna. Men med tanke på betäckningsavgifterna på Briar så vill vardagsryttarna inte betala för den sen!

Jag anser att det måste finnas ett mellanting. Att avelsmålet är att få fram bra hästar som är bra på det de är menade att vara. Vill man avla fram en ny Briar så får man satsa på det, men vara villig att ta förlusten.

Det är en svår balansgång tycker jag. När är man seriös och när är man inte seriös? Seriös som hästägare måste man vara så länge man ser till att hästarna mår bra och man tar ansvar för vad som finns i stallet. Seriös som avlare är man när man ser till att avla fram friska och sunda individer som kommer att kunna användas.

Oseriös tycker jag att man är när man fabriksproducerar fram dyra avkommor och knappt hanterar dem under deras första 3 år.

* Knapplåm*
Seriös avel är tycker jag, när man kritiskt kan granska sitt sto och fundera på vad den kan tillföra aveln, att man tar reda på om stostammen varit förärvningsstark i den gren man tänkt att blivande avkomma är ämnad för. Att man inte avlar på genetiska defekter, bla OCD, jag tycker att man bör röntga stoet innan den går in i avel så att man vet vad som finns/inte finns. Att man är noggrann i sitt val av hingst och gör en plus/minus lista för stoet resp tilltänkt hingst och försöker att komplettera ev brister i stället för att förstärka dom..
Att man använder hingstar som är avelsgodkända och prövade.
Sen tycker jag tvärt emot Ramona, Jag tycker att man ska försöka sikta högt i sitt avelsarbete och försöka producera fler Butterfly Flip mfl, Chansen att lyckas med det är ändå inte så många % till antalet födda föl varje år. Vad jag menar är att även om man försöker att finna ut den bästa hingsten till stoet så föds det ändå en massa vanliga hästar ämnade för vanliga människor på hobby nivå.
Problemet med dessa välstammade hästar ämnade för S- klass kan däremot vara att dom är lite för högt i blod och inte passar gemene man...Sen ligger det ju en seriositet att fodra, verka avmaska, vaccinera sina ston, föl unghästar enl en utarbetad plan. Stoet och hingsten gör fölet, du som uppfödare gör slutprodukten...

Sen tycker jag tvärt emot Ramona, Jag tycker att man ska försöka sikta högt i sitt avelsarbete och försöka producera fler Butterfly Flip mfl,
Men givetvis ska vi avla fram fler Butterfly Flip och Briar. Jag menar aboslut ingenting annat. Det jag menar är att man inte är oseriös bara för att man inte avlar för det abosluta toppskicktet.

Ta mig som exempel detta året. Jag har ett 5-årigt sto som pga en skada i ett framben kanske inte kommer att hålla för tävling. Just nu är hon under läkning och igångsättning. Istället för att bara låta henne gå kan jag lika gärna avla på henne! Jag har många års erfarenhet av avel och anser mig själv ganska så bra på det. Men detta året vill jag inte lägga en dyr topphingst på henne, då det är hennes första avkomma och min första i Sverige. Jag känner fortfarande av marknaden och lär mig det svenska systemet. Att betäcka med Clinton hade ju bara varit dumdristigt då jag inte vet vad för typer av föl hon får och fölet blir alldeles för dyrt för att vara lättsålt. Är jag oseriös för att jag betäcker med en hingst som inte ligger 10 i topp? Är jag oseriös för att jag avlar på ett sto som inom den grenen jag vill att fölet ska vara till är helt omeriterad?

Jag har tråden om de sänkta hingstarna i åtanke när jag skriver detta!

Senast ändrad:

Vad slutar prislappen på innan man ens åker till hingsten om man ska försäkra sig om att just ens egna sto ska kunna tillföra något i aveln och alltid friröntga först?

Har bekant som avlar som du förespråkar. Hon hade inte en enda spekulant på sin fölunge förra året medan en annan som avlar lite då och då för vardagsmänniskan (eller om man vill-tävling) sålde sin föla innan den var en månad gammal... Oseriöst eller smart? För övrigt har den märrens 5 avkommor i åldrarna mellan 11 och 1 år har inte visat några defekter, är trevliga, lättjobbade och snygga hästar.

Annars håller jag med om att man inte ska föra ihop två individer som bägge bär en sämre egenskap.Det utgår jag från att man inte vill förstärka genom aveln.

Jag har sett ditt sto i någon annan tråd och tycker att hon ser jättefin ut och bör passa i halvblodsaveln. Men vad jag menar är att om jag förstod dig rätt så vill du sälja avkomman? Då anser jag att oddsen att sälja föl och unghästar e. Meriterade hingstar oftast öppnar en större marknad och vänder sig till en större kundkrets och chansen är större att man får bättre betalt både inom och utomlands.

Jag röngar mina som 1-åringar, 8 plåtar, kostar kanske 1500-2000 kr, har aldrig haft något på någon häst ännu, "peppar, Peppar". Men om så skulle vara så skulle jag operera bort det för att kunna sälja den senare. det kostar väldigt mkt pengar att föda upp hästar och om man sen står där med en kund på en 3-4-5 åring och förväntas få bra betalt och det då upptäcks något på röntgen som man kunnat åtgärda tidigare innan hästen kommit in i träning, så hade man sparat både tid och pengar, samt oftast bättre prognos om man plockar benbitar tidigt i livet innan dom kanske fått problem av dom. sen är det ju oxå så att vissa hästar får aldrig problem av dom men dom går inte att sälja utomlands lika enkelt som en som är fri på Röntgen. Jag sålde båda mina föl födda -07, samt en 3-åring förra året. Alla tre samt mödrarna är friröntgade. Ena fölet såldes vid 2 mån ålder, den andra köptes av flyinge AB som hingstämne och 3-åringen såldes på¨elitauktionen på Flyinge, Så jag tror fortfarande på att använda beprövade hingstar. Mitt gamla sto har alla år fått Elit hingstar, den äldsta avk har varit plac alla unghästchampionat hittills samt gått unghäst VM, de övriga har fått 9/9 resp 9/10 i hoppning. jag har som uppfödare i årmöjlighet att få dom 4 äldsta avkommorna kvalade till alla årgångschampionat, Tur eller Skicklighet? Vet inte, men troligtvis en kombination av ett starkt prestationsmöderne som förärver sig väl oavsett hingst...Men hon är dräktig med sitt 7.e föl nu så det har ju tagit tid att se vad hon och resp hingst lämnar.

Senast ändrad:

Då anser jag att oddsen att sälja föl och unghästar e. Meriterade hingstar oftast öppnar en större marknad och vänder sig till en större kundkrets och chansen är större att man får bättre betalt både inom och utomlands.
Givetvis. Men sen finns det hingstar och hingstar. Vad är meriterat? Är Robin Z mer värd än Niklas på mitt sto?
De som köper en dyr Robin Z vill helst ha en avkomma efter ett meriterat sto. Tar jag Niklas får jag en avkomma efter en hingst som presterat bra, men inte kostar för mycket! En Niklas-avkomma kommer dessutom att säljas till en "medelmåtta" eller unghästproducent, eventuellt en avelsintresserad om det är ett sto, men den chansen är nog liten.

Själv har jag köpt en hel del föl för unghästproduktion och medelmåttorna är de som säljer bäst som inridna 3- och 4-åringar. Det är inte avkommorna efter topphingstarna som säljs först. Jag brukar säga att ju mer välstammat ju längre tid har man hästen! En medelmåtta blir billigare att producera och människor har inte så höga krav när de köper den.

Jag förväntar mig att en som avlar seriöst gör det på ston och hingstar som har visat sig hållbara, att de ger både sto och föl de bästa förutsättningarna ifråga om foder och övrig skötsel. Sedan förväntar jag mig att de är seriösa nog att inte avla på ett sto och hingst som inte uppfyller kriterierna.
Det finns också en seriositet i att vara ärlig om stoet och hingstens brister ex.vis " den här är avlad för svår lass och kommer säkert att prestera men den blir skarp". Eller tvärtom " utifrån vad fölet visar nu så kommer den nog inte att ha gångarterna att prestera upp till svår klass men tempramentet verkar utmärkt och både hingst och sto är mycket stabila.
Det gör det lättare för mig som ev. fölspekulant att välja det jag är ute efter.
Sedan tycker jag att det är seriöst att försöka föra aveln framåt, målet är ju att fölet ska bli bättre är sina föräldrar, att sätta ihop en kombination man tror ska skapa ett sämre föl prestationsmässigt än stoet och hingsten känns oseriöst (nu kan det ju tyvärr bli så ändå).

Jag är inte intresserad av att köpa en travarkorsning så för mig går den aveln helt bort. Jag är också villig att betala ett bra pris (dock ej hutlöst!) för en (i mina ögon) lyckad avkomma med förärvningsstarka föräldrar.

En medelmåtta blir billigare att producera och människor har inte så höga krav när de köper den.
Hur tänker du då? I mitt stall kostar alla hästar exakt lika mycket att föda upp..... oavsett om dom kommer till hobbyridning eller elittävling. Räknar vi bara på skillnaden i språngavgifter, så är väl den skillnaden försumbar, när vi räknar ut produktionskostnaden för en trevlig 4-åring. Eller? Och så vill jag ju helst sälja till folk som har höga krav - till sitt ändamål. Men om stoet är helt omeriterat, så verkar det lättare om hingsten är "på modet". Om jag har ett meriterat sto, så är det ju lättare att välja precis rätt hingst till henne. Och en bra häst är ju alltid lättsåld.

Givetvis. Men sen finns det hingstar och hingstar. Vad är meriterat? Är Robin Z mer värd än Niklas på mitt sto?
De som köper en dyr Robin Z vill helst ha en avkomma efter ett meriterat sto. Tar jag Niklas får jag en avkomma efter en hingst som presterat bra, men inte kostar för mycket! En Niklas-avkomma kommer dessutom att säljas till en "medelmåtta" eller unghästproducent, eventuellt en avelsintresserad om det är ett sto, men den chansen är nog liten.

Själv har jag köpt en hel del föl för unghästproduktion och medelmåttorna är de som säljer bäst som inridna 3- och 4-åringar. Det är inte avkommorna efter topphingstarna som säljs först. Jag brukar säga att ju mer välstammat ju längre tid har man hästen! En medelmåtta blir billigare att producera och människor har inte så höga krav när de köper den.
Håller inte riktigt med dig, jag anser inte att det blir billigare att producera en medelmåtta!!! det kostar lika mkt att FÖDA UPP en dålig häst som att föda upp en bra häst, En bra hästen säljer sig själv till ett mkt större pris efter ett bra 3-års test eller efter framgångar i 4-6 års championaten!!! Skillnaden mellan att få 50-60 tusen vid 3-års ålder jämfört med att få 200-300 tusen tycker jag är väldigt stor. Då har man dessutom lagt lika mkt tid och utbildning på hästarna, oftast mer tid på den som är medioker för att få igen lite pengar, en 3-åring har ju kostat ca 60-100 tusen i uppfödningskostnader så nog är det ju bra om den är attraktiv på marknaden. Ang RobinZ alt Nicklas så tycker jag båda är bra hingstar men RobinZ har ju outstanding fler Hästar i Svår klass än Nicklas. Nicklas fördel är att han kan tillföra Irco Marco blodet som vi alla vet har gjort mkt för Svensk avel.

Hur tänker du då? I mitt stall kostar alla hästar exakt lika mycket att föda upp..... oavsett om dom kommer till hobbyridning eller elittävling. Räknar vi bara på skillnaden i språngavgifter, så är väl den skillnaden försumbar, när vi räknar ut produktionskostnaden för en trevlig 4-åring. Eller? Och så vill jag ju helst sälja till folk som har höga krav - till sitt ändamål. Men om stoet är helt omeriterat, så verkar det lättare om hingsten är "på modet". Om jag har ett meriterat sto, så är det ju lättare att välja precis rätt hingst till henne. Och en bra häst är ju alltid lättsåld.

Precis..........:idea:

Seriös avel måste man se ifrån två håll, nämligen sto ägaren och hingst hållaren/ägaren.
Sto ägaren:
¤ Måste kunna kritiskt gå igenom sitt sto, för och nackdelar.
¤ Ställa sig frågan, " Vad vill jag avla fram, vad vill jag ha för typ av häst?
¤ Vad har andra uppfödare använt för hingstar på denna stam.
¤ När man sedan har fått fram, ett par hingstar som matchar stoet, så går man igenom hans avkommor osv.
Att inte använda sig utav populär avel, utan att man vågar gå sin egen väg och riktning.

Hingsthållaren/ägaren:

När råd frågas att alltid vara ärlig.......ens hingst passar ju inte alla ston.
Att ta välhand om stoet.
Att alltid ha koll på hingstens avkommor, så gott det går.
Att kunna informera om stammen korrekt, 7-8 generationer bakåt.
Vad hingsten har gjort osv.

Det är väl klart att Robin Z har fler avkommor i svår klass, han har väl betäckt flera tusen ston? Medans Niklas har väl en 50-100 avkommor. Många av Niklas avkommor presterar mycket bra medans Robin Z också har många medelmåttor.

Jag har undrat i flera år och undrar fortfarande, hur många % av Robin Z alla avkommor som går svår klass? Det är väl det som är intressant, inte hur många dom är till antalet eftersom det är få hingstar som betäckt så mycket.

Jag har alltid vart inne på linjen att avlar man mot toppen får man medelmåttor ändå vilket ju till viss del stämmer, problemet jag märkt med att avla på Eliten är att då måste hästarna ofta ha ett mycket tuffare psyke jämnför med vad en hobbyryttare kräver så tyvärr blir inte alltid avkommorna de mest lättsålda.
Jag håller delvis med Ramona i det här :)

Jag har i år gjort 3 avkommor med stammar som så väl passar Eliten som medelmåttor, framför allt en till Eliten, som får kanon stam. I år kommer 2 av stona betäckas med billigare hingstar, avkommorna är inte tänkta till toppen. Av den enkla anledningen att jag ska behålla en avkomma i år och måste därför öka oddsen för försäljning -09 avkommorna måste kunna säljas relativt fort (dvs helst innan de blir åringar) och till vettiga pengar. Mitt företag är nystatat och jag måste få in lite pengar först innan jag kan ha kvar hästarna tills rätt köpare dyker upp.
Visst jag tror att en Robin Z - xx - avkomma är lätt såld men det blir ändå rätt stor skillnad med honom som kostar 16000kr i avgifter samt alla avgifter det blir vid semin, sen har inte han kanon sperma så det är inte säkert det tar sig på första eller andra försöket... Jämnfört med hingsten jag tänkt använda som står på naturlig betäckning..

Tillverka ett Robin föl kostar lite drygt 30000kr snabbt räknat medans jag beräknar 15000kr på hingsten jag tänkt använda.
Nu är 15000kr mycket pengar för mig som är så ny i gamet (eller ja ny-gammal, har avlat förr men gjort upphåll och nu satsat lite mer seriöst på det än mer hobby som innan) så jag har helt enkelt inte råd. Visst det kostar lika mycket att föda stoet och fölungen från den är född tills den är såld oavsett tillverkningskostnaden MEN 15000kr är ändå rätt mycket pengar.
Visst det finns billigare och mer populära hingstar än Robin nu för tiden. Men säg Calido I då, 12000kr för 3 strån + alla seminkostnader.. Skiljer fortfarande mycket pengar för mig.
Då avlar jag hellre mot hobby ryttarna vartannat år :D

Sen instämmer jag med SeaGirlM, många behöver granska sina ston mer kritiskt, och visst är det smart att röntga som åringar, de pengarna röntgen kostar tjänar man ju igen snabbt den dagen man hittar nåt på någon av sina uppfödningar.
Grattis till så lyckade avkommor btw :bow:

Seriös avel för mig och jag vet att även min aveslförening håller med är att man börjar i rätt ända.
Inte med att titta på sitt sto, sköta hästen och papper eller välja hingst. Utan med att definiera sitt aveslmål.
När man har gjort detta så kan man börja leta efter individer som passar målet. Har man inte gott om plats och pengar så att man kan hålla tio ston och fem hingstar plus deras avkommor (tror att det är det minsta antalet för kunna konsolidera de egenskaper man vill ha fram) så är det till att hålla sig till rasren avel. Seriös korsningsavel kräver med andra ord väldigt många individer och lång tid för att nå målet. Medans om man håller sig till rasren avel och har avelsmål som stämmer något så när med rasens istället kan "samarbeta" med andra uppfödare av samma ras.

Har man inte klara mål för sin avel så har man inte ens avel utan ren produktion av hästar. Finns ett antal som prioriterar olika färger före egenskaper och anlag. Varje år finns deras annonser med billiga föl ofta i annorlunda färger och med föräldrar som ofta har okänt ursprung. Här handlar det inte om att uppnå avelsmål eller föra någon ras framåt. Här handlar det om att producera mesta möjliga antal föl som kan kan säljas så fort som möjligt. Här är det inte tal om något långsiktigt här är det mycket kortsiktigt bara fram tills att fölet är sålt sedan är målet uppnåt.

det kostar lika mkt att FÖDA UPP en dålig häst som att föda upp en bra häst
Det är inte verklighet enligt mig. Har fölet kostat 50.000:- enbart för att bli till, jämte 13.000:- så lovar jag dig och garanterar att man är mycket mera mån om att den som kostat 50.000:- får det bästa av allting. Givetvis ska det vara så för alla hästar, men det är det inte. Jag hävdar bestämt att ett föl som kostat över 50.000:- att producera får egen box under vintern, medans den som kostat 13.000:- kanske får gå på lösdrigt. Den som kostat 13.000:- för havre och hösilage (inget fel med det), medans den som kostat över 50.000:- för muslimix speciellt för växande föl/unghästar, den får ett bättre grovfoder, den får extra mineraler etc etc.

Den som kostat 13.000:- rider man in själv och kanske till och med till själv. Men den som kostat 50.000:- skickar man iväg till proffs för att bli in- och tillriden.

Och den som kostat 13.000:- får en mycket lägre försäkring än den som kostat 50.000:-.

Mina funderingar om seriös avel...

En seriös avel bör, enligt mig, kännetecknas av att man har en tydlig plan för sin avel, ett avelsmål. Detta bör rymmas inom avelsplanen för rasen i fråga.

När avelsmålet är fastställt tar man ställning till vilka individer som passar bäst för att uppnå det, både när det gäller ston och hingstar.
Förhoppningsvis hittar man ston som är en bra grund för avelsarbetet. Då börjar arbetet med att hitta hingstar som kompletterar dessa väl.

När avkomman är född får man utvärdera denne och bedöma om man är på rätt väg eller inte. Ska stoet fortsätta i aveln? Ska jag använda samma hingst igen? Är avkomman tillräckligt bra för att användas i min avel?

Jag anser att man ska använda sig av högt bedömda individer, men det innebär ju inte automatiskt att det är de mest populära individerna! En högt bedömd individ anses ha egenskaper som kan föra rasen framåt.

I övrigt måste självklart djur, stallar och papper skötas på ett seriöst sätt för att jag ska kalla verksamheten för seriös.

En seriös uppfödare har bra koll på vad denne har för egna ston och passar sedan hingst utefter stomaterialet. Varför betäcka ett sto med dåliga gångarter, hoppat 1m lokalt men med ett bra temprament med en dyr gångartshingst? Som uppfödare tycker jag att man bör veta att hälften av generna kommer från stoet. Att tänka "mitt sto har dåliga gångarter men ett trevligt temprament så om jag betäcker den med en hingst som har super steg men lite dåligt lynne så blir det ju bra" håller inte. Vad händer då om fölet får bägges dåliga sidor? en avkomma med dåliga steg och taskigt lynne...

Sen verkar det som att många vill föda upp blivande stjärnor. Dom avlar fram värsta svindyra tävlingshästarna. Och tycker sedan att det är konstigt att det importeras så mkt hästar till sverige. Alla är inte kapabla till att köpa/rida dom hästarna.

En seriös avel i mitt tycke är att få fram avkommor med bra lynne, dom ska vara lätthanterlig, hållbara med trevliga gångarter. Avla på ston med egna prestationer, som är skadefria. Att avla på ston som fått diverse skador i benen känns sådär. Är ju inte 100% att det är ärftligt men varför chansa? Sen en sak till, som jag kanske är ganska ensam om att tycka... Jag vill ha lättfödda hästar. Känns inte kul att ha hästar som kostar en förmögenhet att hålla i hull och som dessutom tappar 50 kg när du lastat dom på transporten...

Ja, vad ska jag svara på detta:confused:??? Jag blir faktiskt lite matt över ditt svar och håller absolut inte med dig! Om jag bara går till mig själv, Mamman har under dräktighet och digivning fått en balanserad foderstat på analyserat grovfoder med komplement av lämpligt kraftfoder, lucern, sojamjöl etc, Gäller alla mina föl, (oavsett vilken hingst jag betäckt med!), hon är nu dräktig för 9:e gången. Fölen har beroende på vilken årstid dom är födda antingen gått på Lösdrift med analyserat grovfoder samt Groov 125 i lämplig mängd, eller stått i egen box om dom varit sent födda och det har varit svårt att få in dom i en lämplig grupp lösdriftshästar, (så att dom inte blir mobbade eller utstötta), därefter har dom gått ut på 1-års bete i maj, därefter lösdrift tom 2,5-års ålder på hösten. Man vet ju att lösdrift ger en starkare och hållbarare häst genom att dom tidigt får belasta senor, leder och ligament. Dom som jag haft inne på box har jag tyckt mera synd om. Tar in dom i okt som 2,5-åringar och sadeltämjer och löshoppar ca 5ggr, för att på våren som 3-åringar gå 3-års test. Diplomston betäcker jag och tar ett föl på och sen får dom gå in i sporten, ibland säljer jag dom som föl, 1 år eller 3-åringar på hösten. Ang Inridning och utbildning av hästarna så gör jag det mesta själv, har tävlat med plac tom 140-hoppning, Nu har jag tagit hjälp av proffs pga omkullridning och fått en skada i axeln och skall opereras för andra gången. Ang försäkringar så står alla mina stoföl i samma belopp, hingstar något högre pga att dom går inte att använda i avel om dom skadar sig unga. Jag ger alla mina hästar samma förutsättningar att bli så bra hästar som möjligt, vad gäller utfodring, avmaskning, hovvård, vacc, utbilbning etc, etc. Jag är ödmjuk och tar hjälp av kompetenta människor och hittills har det gått mkt bra.

Quick Star: Ang Pris på bet med Robin Z har jag inga kommentarer på, han kanske är lite dyrare än dom nygodkända, men det tycker jag han är värd, han har dock över 50 avk i svår klass, (kan inte säga % till antalet födda föl), men Nu vet ju folk att man ska tillföra honom fullblodsston eller ston av lättare modell för att få någorlunda bra exteriör, ang Nicklas så tycker jag att det är en trevlig hingst e. Irco Marco och jag har sett ett fåtal välhoppande hästar efter honom, kanske borde användas mer i aveln? Men Diskussionen skall inte vara runt dessa två enskilda hingstar, det är ju inte vad TS frågar efter.

Skillnaden mellan att få 50-60 tusen vid 3-års ålder jämfört med att få 200-300 tusen tycker jag är väldigt stor.

Mmm förstår vad du menar men de som får det priset för en treåring är nog inte tvåtaligt ens räknat på 100% på alla seriösa uppfödare.

Fortsätter till alla:

Gruvar mig lite för att det bara blir en halvblodstråd vad gäller seriös uppfödare eller ej. Hur är det på ponnysidan. Hur är man för att räknas som seriös där?

Är meriter och tävlingar förresten enda sättet att mäta hur seriös man är med sin avel?
Om man har som mål att få fram friska, hållbara, trevliga, lätta att hantera för vem som helst (jag vet att man kan köpa sig en gunghäst...) hästar för alla? Får man spott och spe då?
Läste förresten att ridskolorna får importera sina hästar nuförtiden. Vi avlar inte fram samma stadiga hästar längre. . . Har vi blivit för seriösa:cool:?

Jag tittade lite grann på priserna på Elitauktionen på Flyinge, där sålde jag en 3-åring, gå in på hopphästklubbens hemsida, där kan du läsa härstamning, Fadershingstar och olika möderne. vad jag menar är ju att alla som föder upp hästar, vid en försäljning vill man ju tjäna lite på kostnader och utbildning man lagt ner, därför menar jag att många ggr kan det vara värt att ta en lite bättre, lite dyrare och kanske mer beprövad hingst om man har försäljning i åtanke.
Ja, ang ridskolors behov av lugna trygga hästar så är det ett större problem i dag att hitta dessa i Sverige än för 15 år sedan. Tror att jag skrev det i ett tidigare inlägg att det beror på att vi avlar "högre" i blod med mera nerv och mera fullblod i, det behövs idag om dom skall gå dom riktigt stora klasserna, men Dom hästarna som kanske inte då räcker hela vägen upp till Svår klass är ju då för svåra för gemene man eller den orutinerade som skall lära sig att rida. Balansgången är svår, skall vi avla för ridskola eller för att få fram fler hästar som räcker till i internationella tävlingssammanhang?

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: maria_b
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 141
Senast: viltmilla
·
Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 276
Senast: Miss Sixty
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka