Vad är en rutinerad ryttare?

Sv: Vad är en rutinerad ryttare?

jag tror min Urban är en häst som kräver en något rutinerad ryttare för att kunna prestera sitt bästa. han är en väldigt stor häst, mkt kropp att rida ihop, det är inte lätt när man inte är van = rutinerad. antagligen var jag inte tillräckligt rutinerad när jag köpte honom, för jag har haft väldans mkt problem med honom även om han aldrig vart "dum" eller jobbig, han är världens snällaste. man kan sätta upp vem som helst på honom o han anpassar sig efter ryttaren så att säga.
fodervärden som har honom nu har en 2½åring som brukar skritta honom, han är helt okomplicerad på det viset eftersom han är så snäll.

Sv: Vad är en rutinerad ryttare?

Tja! :)

Jag tycker att en rutinerad ryttare är en ryttare som har ridit i några år (minst 2-3 år) och som behärskar hästen i alla gångarter, han/hon ska helst också kunna hoppa och rida ut. Och han/hon ska inte vara rädd att säga till hästen på sparken om den försöker bitas, sparkas m m. Jag tycker också att ryttaren ska veta lite om foder, sjukdomar ect.

Själv har jag inte ridit länge alls, bara lite mer än ett halvår :d
Jag tycker det är jätte skojigt, men jag anser mig inte som riktigt rutinerad ännu, men inte som en nybörjare heller.

Mitt tips till dig är ;) att om du inte tror att du är "rutinerad nog" för att tex vara medryttare eller fodervärd, så kan du ju bli skötare! Det lär man sig jättemycket på (tror jag :smirk: ) och så lär du dig jätte snabbt också!

Lycka till
kramar :D :love: :d :rofl:
Lina

Sv: "Något rutinerad ryttare"

Har också tänkt lite på det här...

Jag menar, även om man klarar av att rida småbråkiga hästar, har hyffsad balans, är van ryttare osv så är det inte säkert att ens ridning är bra.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
560
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama