Sv: Vad ÄR egentligen rätt storleksförhållande mellan häst och ryttare?
KL
Vad lätta ni är allihopa! :O *är 161,5 och väger 65-70kg, börjar hårdbanta..igen..suck* Jag ser åtminstonde inte tjock ut....
Åter (eller äntligen) till ämnet..
För det första tror jag hästar klarar bra mycket mer än vi tror. Men det är ju upp till var och en, finns ju ingen anledning att tänja på gränserna.
Sedan skrev någon att haflinger, nordsvenskar etc inte är mer viktbärande än andra raser..vilket låter mycket ologiskt för mig..
Jag antar att viktbärande i det här sammanhanget betyder att hästen klarar att bära en vikt utan at ta skada, då borde ju en kraftigare häst med mankhöjd på 150 klara mer vikt än en tunn häst på samma höjd?
Enligt min erfarenhet brukar kraftigare hästar oftare hålla huvudet lågt om man ger dom lång tygel (alltså inte springa med huvudet i vädret) vilket ii sin tur sträcker ut ryggen och bär bättre än en häst som har nosen mot himmeln, spänner och drar ihop/sänker ryggmuskulaturen och tappar bärigheten.. det är så klart inte rasbundet egentligen, men min erfarenhet visar att de oftare beter sig sådär, lätta hästar spänner sig/stressar, tyngre hästar slappnar av mer och håller nosen lägre.
Nu blir jag irriterad på mig själv, har ju sagt åt mig att sluta tänka på den förbenade nosen, det är bakbenen och magen som ska bära, inte huvudet.. *suck* Det har ju inte ens med tråden att göra.. jajja, skaffa en häst som känns bra, så lär det bli bra. :P