Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Här i Finland, åtminstone i östra delen, lider både folk och fä alldeles vansinnigt av älgflugor just nu! Hästarna blir helt galna av dessa äckliga små kryp som kryper i pälsen och dessutom biter rejält. Det kan bildas variga "bölder" som kliar alldeles fruktansvärt. Tyvärr finns inget gift som biter på. Har ej heller hört om nåt medel som kunde avskräcka älgflugor. Det enda som hjälper är att hållas långt borta från skogar, åtminstone snårskogar där älgarna trivs! Vänta tills frosten har minskat på eländet och rid först sen ut i skogen igen.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Frågan är bara om det inte kan vara älgloppor/älglus. Eftersom det inte var bara benen som var irriterade utan även magen.

Nja jag vet inte om hon är irriterad över MAGEN... det var bara min egna första tanke... att det skulle vara nåt under magen/på spenorna/mellan bakbenen. Eftersom hon sparkar med bakbenen och försöker bita sig baktill nånstans (fast hon kommer ju inte åt där hon ska förmodligen).
Hon framförallt sparkar och stampar med bakbenen och snurrar runt och verkar vilja springa ifrån det obehagliga! Hon som normalt är jättelugn och trög... Och bryr sig inte om mycket om hon bara har mat.

Men kan man på nåt sätt SE huruvida det är det ena eller det andra?? Älglusen kanske går att se om de kryper i pälsen? Och ser man inga sånna kan man förmoda att det är fotskabb...

Jag skulle nog trots allt ringa veterinären och fråga på telefon.

Kan ju försöka att säga till ägaren att hon ska göra det så fort som möjligt. Åsså tänkte jag själv åka ut imorn EM och titta noggrannare på henne... för att se om det inte verkar vara nåt av dessa två...
Får leta i pälsen på henne, gräva i det. Hon har fått en tjockare höstpäls nu...

Det kostar ju en del så man vill ju veta hyffsat säkert vad det är inan man lägger ut pengarna

Men hur ska man vara hyffsat säker då? Det enda säkra är väl om en veterinär kommer ut o tar prov på det... men DET kostar ju MER än att chansa o pröva att behandla det själv...
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Hästar reagerar så olika. En kompis valack går lugnt i hagen hela dagen. På kvällen blir han orolig och då han kommit in i stallet slänger han sig runt väggarna, nafsar i magen och lägger svansen mellan benen och försöker "springa undan sig själv". Gissa om ägaren undrade vad det var första gången! Hon tog ut en vet, som ganska snart grävde fram några älgflugor ur svansroten och skapet... Hästen tvättades med Jodopax och smordes med Prob olja. Det lugnade ner sig, men några dagar kom följande älgflugor. Då svällde även de gamla betten upp pånytt och började klia.
Endel hästar reagerar inte alls så kraftigt, bara kliar sig lite och på endel tycks älgflugan inte bita sig fast. De veterinärer jag har frågat säger att inget bot ännu finns. Tidigare har älgflugan inte bitit hästar eller människor, men i år tycks de bita i allt de fastnar på. Det sägs också att det finns rekordmassor av dessa otäcka flugor i år. De kommer i hela svärmar och ju längre österut man åker desto värre.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Det låter ju precis som ts häst. Verkar som hon får vänta ut att de försvinner helt enkelt.

Till ts: Iaf fotskabbsprov är inte alls säkert att resultatet är tillförlitligt, så om du fortfarande tror att det är fotskabb är det nog bäst att bara behandla, men din hästs symptom verkar onekligen väldigt lika de man får av älgloppor. Jag börjar iaf tro att det är det din häst lider av. Inget botemedel verkar det som, tyvärr.

Jodopax och probolja verkar ju hjälpa tillfälligt iaf. Du skulle ju kunna tvätta med utspädd jodopax för att lindra medan du sköter hästen osv.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

För det första: Det är inte min häst.

Jag har inte hunnit åka ut till stallet sen i söndags (då hon betedde sig som en tok!) men har pratat med ägaren och diskuterat om detta... Hon berättade att hästen varit heltokig när hon kommit in på kvällarna, bara kasta sig ner o rullade sig och betedde sig helgalet! Ägaren bestämde sig då att hon får gå ute istället med de andra - nu när det ändå inte finns så mkt bete kvar så går det ju (hästen hålls annars inne på nätterna pga fetma). Och ute är hästen hur lugn som helst.

Ägaren och en av hennes inackorderingar hade kollat igenom hästen för att se om de hittar nåt på denne... kryp av nåt slag... Men de hittade inget. Inackorderingen har efarenhet av skabb och enigt henne syns det... ?
På uppmaning av mig tittade ägaren i måndags kväll också hovskägget - men såg inget iaf (hon klippte bort hovskägget i bak utifall). Hon berättade dock att hästen nu var som vanligt när hon kommit in. Ägaren hade nyss behandlat henne med SWITCH... kanske hjälpte det mot vad det nu må ha varit/är.

Har inte pratat med henne sen måndags kväll. Men nr jag åker dit i helgen får vi se hur ästen beter sig när jag tar in henne i stallgången... och är hon sådär galen så ska jag kolla igenom henne och försöka göra nåt åt det ...i samråd med ägaren... Hon hade Frontline hemma, sa hon. Kanske kunde vi pröva med det i så fall.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Okej va bra. Nä fotskabb hos hästar behöver inte synas utanpå, bara om de haft det länge så det är långt gånget och mkt uppkliat. Vanligast är dock att de blir mjälliga i pälsen eller får lite skorpor eller gulaktiga fläckar längst in under hovskägget. Man såg inget eller väldigt väldigt lite på de hästar jag sett på. Men kliar hon sig inte överhuvudtaget utomhus är det nog inte det som är felet.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

min häst blir så knäpp av flugorna nu, kan inte stå still 1 sekund utan trampar runt o är irriterad men ute är han kolugn..då gör de inte lika mycke att flugorna är på honom men i stallet blir han knäpp av de.

usch..ser inte fram emot att hovis ska komma snart..så jobbigt när hästen inte kan stå still för alla flugor.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Precis så där har min valack betett sig i två dagar nu.
Han är lugn hela tiden och verkar obekymrad i hagen men när man tar in honom på gången för att greja med honom så håller han på att vika sig dubbel och krullar svansen åt sidan och vill bli kliad.
Han tycker det är jätte skönt att bli kliad på rumpan, svansen, ljumskarna, skapet, mellan bakbenen osv.

Nånting stör honom men jag vet ju inte vad?! :confused:
Och får ingen riktig kläm på var nånstans det verkligen kliar..

I boxen kliar och gnuggar han rumpan och svansen mot vattenkoppen.

Ska säga att han är klippt så på kroppen har han inga älgloppor för där finns ingen päls att gömma sig i, men svansen är ju möjlig..

Ska man prova att hälla på lite switch, och- eller tvätta i något ohyreschampo eller hexocil?
Har sånt "dunder"puder man hade att avlusa hästar med förr, det måste ju kunna vara effektivt att pudra honom med?

Nån annan som har ideér eller liknande erfarenheter?
Är han fortfarande lika irriterad efter helgen ringer jag veterinären.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

ÄLG-J*VLA-FLUGA!!!!!!!

iallafall d ja tänker på, då karisma reagerar på exakt samma sätt! då e d bara å gå in till henne och börja känna med händerna över pälsen och leta upp dom små satarna. dom känns som små sårskorpor under pälsen.

när man väl fått tag på den jäveln, efter många försök (dom är snabba som få och klamrar sig fast för kung och fosterland på hårstråna) gäller det att få död på skiten. lättast och effektivast är at dela den med nageln, men eftersom dom har hud lika tjockt och hårt som en coccosnöt (nästan) så kan det verka omöjligt.
har man dessutom en lättare spindelskräck, som ja har har, är detta moment smått panikartat.

kräken ser ut som en blandning mellan en pytteliten dinosarie och spindel.

*uscha* :eek:

ursäkta mitt språk, dessa kryp ger mig the creeps!:D
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

det låter verkligen som att det är nåt av dessa kryp som hon har fått. :eek:

Men ska bara tipsa om en annan grej.
Som jag fattade så rids hon inte längre så det kanske är rätt långsökt men ändå... Jag har en kompis med en häst som så fort han kom in i boxen började sparka och bita mot baken som en tok. Dom va tillslut in till klinik och kastrerade honom då dom blev tillsagda att hingstar kunde bete sig så...
Vid ett senare återbesök upptäcktes det han hade loppor.
Han blev behandlad men problemet återstod.
Flera veckor senare upptäcktes det att han hade blivit överansträngd i muskeln med inflammation som följd... Han blev behandlad igen av eqt och är nu bra!
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Jag kanske är helt ute och cyklar, men eftersom mina hästar har betett sig likadant har jag funderat lite...
När jag tar in mina har det redan hunnit bli mörkt ute. Inne däremot tänder jag ju lampan och det strömmar in knott och flugor. På en av hästarna såg jag små djur krypa i det vita på benen men jag tyckte det såg ut som knott. På morgonen och ute i hagen har de inga bekymmer utan det är bara just när man tagit in dem. Kan det vara så enkelt att det är knotten som lockas dit av ljuset i stallet? De med vita ben verkar ha större bekymmer och knotten dras väl till det ljusa.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Jag har också mest varit inne på detta eftersom min valack normalt sett blir väldigt irriterad av myggor som bara hinner SÄTTA sig på honom, så med älgloppor borde det ha varit mkt större reaktioner. Men vad vet man? Han är ljus fux med mkt vitt.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

delvis kl

Min häst beter sig på liknande sätt, helt lugn i hagen och när man tar in honom klättrar han på väggarna *typ*. Jag är rätt säker på att det till största delen är älglusens fel, hästkraken har säkert 20 vätskande, hyperkliande bett på svansroten plus några till på kroppen.
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

(KL)

Har ett sto med föl som betedde sig likadant när de kom in igårkväll. Stoet har haft skabb tidigare så jag trodde att det var det som hade kommit tillbaka, men så plötsligt liksom? Både hon och fölet var helt tokiga, jag smörjde in benen med probolja och efter en stund hade de lugnat ner sig. Även imorse stod de helt lugnt. Hoppas hoppas hoppas att det "bara" är älgloppor, jag vill verkligen inte behöva totalsanera hela stallet och alla hästar igen...
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

Ja dessa ***älgflugor... Min pålle beter sig som hästarna ovan, kliar dock värst på svansroten. Har lyckats lindra plågan lite genom att tvätta svansen och därefter haft i Equidox anti-kli medel (kommer aldrig ihåg vad det heter :d). Har även provat med aloe-vera spray men tycker inte att det funkar lika bra...

Hoppas du får ordning på hästen ;)
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

hon kan ha älglusar på sej, dom är välidgt små och syns knappt man får ta och borsta hela hästen med en hård borst och ifall du ser nått litet platt brunt kryp som förösker springa in i pälsen är det en älglus. Dom kan vara väldigt irreterande för hästarna för de bits, min häst reagerar inte så starkr på doom han visar bara att han är iireterad och en del kan bli helt galna....
 
Sv: Vad är detta??! Kliar?! Av vad?!

kl
jag har misstänkt dessa kryp ett par dar på mina hästar, och ikväll såg jag dessa :devil: på ena pållen.
de ser ut som älgflugor och var snabba som fasen och gömma sig :(

sen såg jag en mindre insekt som såg ut som en minimygga fast grön :eek: vad kan det vara då?


hur får man bukt med älgflugor?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp