Vad är det?

Golden_Heart

Trådstartare
Känner mig förvirrad om perioden då barnet är tre månader och fyra månader. När jag sålde mjölk sa de att mjölken förändrades när barnet blev tre månader, men barnet får ändå inte börja med smakisar förrän efter fyra månader och även andra saker.
Lilltösen har svårt med tålamodet när hon ska äta och äter ofta, vilket bäddar för magknip. Hon får magdroppar. Hon vill absolut inte ha ersättning. Har prövat både Sempers och Nestle.
Kan man börja med smakisar tidigare?

Sv: Vad är det?

får och får... när jag var bebis skulle man tydligen börja vid sex veckor. Min mamma hade fullt upp med att övertyga mig om att smakisar var gott. Hon skrattar gott åt skillnaden nu och då.

På vad sätt förändras mjölken vid 3 månader? Nyfiken - blir den fetare eller?

Nu är jag inte säker på vad de menade med att mjölken förändras och väldigt, väldigt trött.

Men logiskt sett: mjölk du har när ditt barn är < 3 månader är anpassad för barn < 3 månader. Mjölken du har när ditt barn är över 3 månader är anpassad för barn som är över 3 månader.
Mjölken du sålde skulle ges till barn som var under tre månader, alltså behövde de "< 3 månaders mjölk".
Ditt barn klarar sig alltså på din mjölk.

Vill hon amma så låt henne amma. Ju mer hon ammar, desto mer mjölk producerar du. :)

Ungefär vid tre månader hade vi några dygn när sonen ammade i princip dygnet runt, konstant. Han växte och behövde mer mat helt enkelt, eftersom han fick amma så mycket som han ville började brösten producera mer mjölk för att matcha hans ökade aptit. :)

Senast ändrad:

Vi började med både gröt och smakisar då våran 1 åring var 3 månader. Gröt åt han direkt, mums. Medans samkisar tog längre tid att vänja in.

vi började när w var 4 mån minus 9 dagar när vi började med smakisar. Mest för att se om han skulle börja kräkas mindre.. jag tror det funkar. Men mat är godare än gröt!

Gröt före smakisar? Ställer inte det till det då? Ska man inte ha smakisar som introduktion till all annan mat? :confused:

Jag producerar tillräckligt med mjölk, hon vill oftast bara ligga korta stunder, fastän brösten ändå sedan tunga av mjölk. Brist på mjölk är det då inte!

Jag tror inte att det finns någon gröt för barn under 4 månader, nej.

Du kanske bör ringa BVC för att diskutera matfrågan?

Jag bara funderade, då någon skrev här i tråden att de hade börjat redan då barnet var tre månader.
Jag tycker det är som en limbo-tid mellan 3 och 4 månaders ålder.
Jag har mat i bröstet, men ofta har hon inte tålamod att sitta så länge och när hon äter för ofta, så hinner inte bröstet producera, men oftast är det så att det sprutar ur bröstet

Det finns ju ingen "lag" på när man ska börja med mat. BVCs rekommendationer har sett olika ut för olika generationer som sagt. Nu ska BVC rekommendera helamning/ersättning till 6 månaders ålder, vilket är WHOs rekommendationer. Men barn utvecklas lite olika och föräldrar gör olika val, därför är det fortfarande en del som börjar med smakportioner vid 4 månader eller t o m tidigare.

Jag tror absolut inte att du ska vara orolig för att bröstet inte hinner med att producera, det går snabbt! Variera bröst att amma på så blir det aldrig tomt.
Är det inte bara så att hon är så intresserad av omgivning nu att hon inte riktigt har tid att äta? I så fall kan du försöka att sitta i ett lugnt och dunkelt rum, alternativ lägga en tunn filt över henne, för att hon ska få ro nog att äta.

Tack för tipset! Hon är en mycket social tjej! Hon vill prata med sin mamma och ha koll på omgivningen! Ibland är hon riktigt hungrig och då går det genast mycket bättre. Då har en helt annan koncentration och sedan blir även dagen lättare, för då får hon i sig så att hon inte blir hungrig på 3-4 timmar.

Har du testat att täcka över hennes huvud med exempelvis en snuttefilt eller liknande när du ammar? Då brukar de ha lättare att koppla bort omgivningen och koncentrera sig på att äta sig mätta.
Ett annat alternativ för att få barnet mer mätt (och mer mjölkproduktion till nästa amning) är att mjölka ur en del av den tunna mjölken innan man erbjuder bröstet. Barnet får då i sig mer av den feta, mer mättande mjölken, och håller sig nöjt längre, samtidigt som mjölkproduktionen stimuleras iom att mer mjölk går åt.

Rasmus åt gröt när han var 3½ månad gammal.
Vi började med det för han hade reflux och kräktes av allt och gröten är ju mer trögflytande och därför stanna bättre i magen.

Mat vid 4 månader, han är 12½ månader nu och har hittills inte ratat någonting och äter sen ca 9 mån fixat att äta sig mätt själv.

Det är en period där vid 3-4 månander då de dels brukar ha växtspurt= ammar mkt oftare och mera, dels så är det en utvecklingsfas då ("ser" mer/medveten om mer), så de blir lite "oroliga".

Jag har gjort så att jag fortsatt att amma på "minsta tecken", och burit mkt mkt i sjal så hon får närheten/tryggheten.

Gröt/smakisar vid 3 mån är jag skeptisk mot, om inte barnet själv verkligen vill ha (sträcker sig efter maten, "tuggar" osv).

Min son började med smakisar och gröt när han var 3 månader. Då eftersom att han var såpass stor i kroppen och matglad så gick det alldeles utmärkt att börja.

*kl*
Lilltösen har varit lite nyfiken och har fått börja lite smått.
När ni har börjat med smakisar, hur mycket har de fått smaka varje gång?
Har ni fått extra mycket av magknip? Mjölken ni blandar i, tar ni ersättningsmjölk eller bröstmjölk?

Ersättningsmjölk tog jag iallafall. Smidigt tyckte jag, då jag enbart ammade deltid de 3 första månaderna.

Han fick väl smaka en flaskkork, en sån flaskkork som finns till de vanliga Esska-nappflaskorna. Så man kan väl säga någon/några teskedar just i början?

Sen ökade vi gradvis i Lokes takt. Såg det ut som att han ville ha mer, så testade vi med mer.

Jag gick in på google och sökte på babymat och hittade en sida med mat från 4 mån och uppåt. Jättebra, enkla recept som Loke tyckte om. Där stod även allt det praktiska man behövde veta och all information om hur maten ska göras/behandlas. Fanns även recept på tasteline.com(?).

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 784
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 449
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023