...innan jag såg inlägget med fortsättningen....Jag stack in fingrarna i allah
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
...innan jag såg inlägget med fortsättningen....Jag stack in fingrarna i allah
Men herregud, alla kan göra fel. Du var bara ett barn och levde dessutom utsatt för våld.
Jag kan inte föreställa mig att någon härinne lastar dig för det här.
Nej, verkligen inte. Det bekymrar mig i så fall mer om @MM fortfarande har dåligt samvete. Släng bort det, är mitt råd!
Det som gör ont i mig är inte det du gjorde utan det omvärlden, vuxenvärlden, inte gjorde. Att vuxenvärlden inte kunde skydda dig från att behöva uppleva sådan rädsla. Visst är det fel att snatta, inget tal om det men att inte våga stå för det man gjort av din orsak ska inget barn behöva uppleva. Jag hoppas verkligen att du kan släppa ditt dåliga samvete och jag är glad för både din och vännens skull att du fick förklara dig. Jag hoppas så att du fick hjälp så att du och de dina slapp leva med någon som gjorde dig så illa och så rädd för att erkänna något så simpelt. Släpp det. Visst gjorde du fel men det var inte ditt fel att du gjorde som du gjorde. Du försökte bara överleva.
(Med förhoppning om att detta är preskriberat vid det här laget...)
Jag var nånstans i tonåren och stan planerade sitt nya industriområde rakt över mina älskade tassemarker därhemma där jag alltid gick med min hund; alla de stora ängarna med ladorna, stigarna och skogen, allt skulle bort och bli fabriksområde. För mig var det en fullständig katastrof, ett skövlande som inte gick att ta in.
Jag var helt förtvivlad. Jag skrev brev till kommunen men fick inget gensvar (givetvis...) och snart började man mäta ut för byggstart. Man mätte och satte upp såna där pinnar över hela området, över ängarna, och det var vinter så det var ett jättejobb eftersom snön låg djup.
En natt steg jag upp, i hemlighet, och tillsammans med min hund, Gordon Settern Bamse, slet jag upp alla pinnarna. Bamse hjälpte till och sprang iväg med dem så de låg utspridda över ett jättestort område. Vi pulsade och slet. Det tog nog ett par timmar.
Två dar senare stod det om det i tidningen. Sabotage mot Gatukontoret! Dyrbart var det och byggstarten försenades! Jag fick besök av polisen eftersom jag skrivit brev och protesterat mot industriområdet, men det fanns inga bevis så jag gick fri. Mamma var mycket upprörd.
Naturligtvis var min och Bamses protest förgäves. Ett enormt industriområde byggdes och min barndoms tassemarker är borta. Det gör fortfarande ont att tänka på det.
Men jag gjorde i alla fall en markering.....
Jo, jag har fortfarande hemskt dåligt samvete för det när jag tänker på det
Men försöker låta det stanna i det förflutna. Min vän har aldrig någonsin tagit upp det här under åren så får hennes del är det nog dött och begravet sen hon fick en ursäkt.
Får försöka släppa det. Jag känner fortfarande av hur pressad av panik jag var när jag sa hennes namn istället för mitt egna då jag visste vad jag hade att vänta när jag kom hem.
@TinyWiny Vi lyckades komma därifrån ca 1 1/2 år senare med hjälp av socialen och kvinnojouren