Vad är det med min dusch?

Wille

Trådstartare
Varje år, framåt våren och sommaren, så blir vattnet i min dusch svalare och svalare. Jag vrider upp temperaturen mer och mer, ända tills max har uppnåtts. På sommaren är vattnet ändå inte särskilt varmt/hett.

Sen när hösten och vintern kommer så måste jag vrida ner temperaturen igen för då blir vattnet skållhett.

Temperaturen på varmvattenberedaren har aldrig ändrats så länge jag bott här.

Nån som kan gissa varför det blir så här i duschen hos mig?
 
Har du vattenburen värme? Kan det i så fall hänga ihop på något sätt? Det är den enda rimliga förklaringen jag kan komma på.
 
Varje år, framåt våren och sommaren, så blir vattnet i min dusch svalare och svalare. Jag vrider upp temperaturen mer och mer, ända tills max har uppnåtts. På sommaren är vattnet ändå inte särskilt varmt/hett.

Sen när hösten och vintern kommer så måste jag vrida ner temperaturen igen för då blir vattnet skållhett.

Temperaturen på varmvattenberedaren har aldrig ändrats så länge jag bott här.

Nån som kan gissa varför det blir så här i duschen hos mig?
Men bara i duschen, eller blir varmvattnet svalare i alla kranar i hela huset?

Jag har aldrig hört talas om något liknande. Men du måste ju säkerställa att ditt varmvatten inte blir så svalt att det blir hälsofarligt, tänker jag.
 
Varje år, framåt våren och sommaren, så blir vattnet i min dusch svalare och svalare. Jag vrider upp temperaturen mer och mer, ända tills max har uppnåtts. På sommaren är vattnet ändå inte särskilt varmt/hett.

Sen när hösten och vintern kommer så måste jag vrida ner temperaturen igen för då blir vattnet skållhett.

Temperaturen på varmvattenberedaren har aldrig ändrats så länge jag bott här.

Nån som kan gissa varför det blir så här i duschen hos mig?
Hos oss är det likadant, men vi bor i en bostadsrätt 😝 Har ingen aning om varför det är så.
 
Vi har det så, har haft det på de flesta ställen jag bott här i Norge. Jag inbillar mig att det hör ihop med årstiderna på det sättet att vattnet naturligt är kallare på våren och sommaren (pga smältvatten från fjällen). Sen blir vattnet varmare av att ha stått och värmts upp under den varma säsongen. Antagligen ganska långsökt men så tänker jag 😛 vattnet är också alltid godare på senvåren då det är som mest smältvatten i dricksvattnet 👌💙💧 och det sista tror jag på, kan liksom nästan smaka snön i vattnet 😁
 
Vi har det så, har haft det på de flesta ställen jag bott här i Norge. Jag inbillar mig att det hör ihop med årstiderna på det sättet att vattnet naturligt är kallare på våren och sommaren (pga smältvatten från fjällen). Sen blir vattnet varmare av att ha stått och värmts upp under den varma säsongen. Antagligen ganska långsökt men så tänker jag 😛 vattnet är också alltid godare på senvåren då det är som mest smältvatten i dricksvattnet 👌💙💧 och det sista tror jag på, kan liksom nästan smaka snön i vattnet 😁
Känns märkligt. Vattnet i en borrad brunn håller väl samma temperatur oavsett årstid?

Tar man vatten från öppen källa (som flera gårdar i den här byn) är det förstås annorlunda.
 
Men bara i duschen, eller blir varmvattnet svalare i alla kranar i hela huset?

Jag har aldrig hört talas om något liknande. Men du måste ju säkerställa att ditt varmvatten inte blir så svalt att det blir hälsofarligt, tänker jag.
Jag har bara noterat temperaturförändringen i duschen.
 
Jag har bara noterat temperaturförändringen i duschen.
En väldigt långsökt teori från mig. Det finns ju någonting i duschblandare som reglerar temperaturen. Det brukar ju stå 30 grader och vara någon knapp att trycka på. Kan den reagera annorlunda på sommaren. Vara trögare på något sätt.
 
En väldigt långsökt teori från mig. Det finns ju någonting i duschblandare som reglerar temperaturen. Det brukar ju stå 30 grader och vara någon knapp att trycka på. Kan den reagera annorlunda på sommaren. Vara trögare på något sätt.
Ja, det kan nog vara duschblandaren som är boven. Men jag begriper inte hur. Temperaturen i badrummet är rätt lika över året.
 
Jag skulle snarare fundera på om rumsklimatet eller kanske troligare kroppstemperaturen och känslan av hur varmt vattnet är kan påverka.
Övriga förklaringar om vattnets faktiska temperatur känns för mig lite långsökta.
 
Varje år, framåt våren och sommaren, så blir vattnet i min dusch svalare och svalare. Jag vrider upp temperaturen mer och mer, ända tills max har uppnåtts. På sommaren är vattnet ändå inte särskilt varmt/hett.

Sen när hösten och vintern kommer så måste jag vrida ner temperaturen igen för då blir vattnet skållhett.

Temperaturen på varmvattenberedaren har aldrig ändrats så länge jag bott här.

Nån som kan gissa varför det blir så här i duschen hos mig?
Temperaturen i min dusch påverkas om det sätter sig minsta lilla bös/skit i silarna till blandaren. Testa att göra rent dem och se om det hjälper?
 
Temperaturen i min dusch påverkas om det sätter sig minsta lilla bös/skit i silarna till blandaren. Testa att göra rent dem och se om det hjälper?
Fast borde inte temperaturen landa på ett visst antal grader då oavsett säsong? Hos mig ändras ju det där två gånger om året utan att jag gör något.
 
Jag skulle snarare fundera på om rumsklimatet eller kanske troligare kroppstemperaturen och känslan av hur varmt vattnet är kan påverka.
Övriga förklaringar om vattnets faktiska temperatur känns för mig lite långsökta.

Jag skulle lite säga samma sak.
TS: prova med en stektermometer eller nåt och kolla vad temperaturen verkligen är. Du kan ju inte jämföra nu direkt, men du får ju iaf en uppfattning om ifall det är rimlig temperatur och så kan du jämföra under året.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 514
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 993
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 380
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 254
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp