Vad är det med hundfolk?

gadriel

Trådstartare
Alltså, jag har ju inte haft egen hund innan och således inte varit i kontakt med så mycket hundfolk men nu sen jag skaffad hund så måste verkligen ALLA med hund, framförallt uppfödare tillrättavisa och förklara hur vi ska sköta/fostra vår hund bara för att det är vår första, och inte en enda säger likadant som den andra ;) . Detta trots att vi har en trevlig hund och inte bett om råd.

Pratade med en av uppfödarna häromdagen som i princip dumförklarade mig bara för att jag inte tycker precis som dom. Bara för man gjort på ett sätt i 30 år måste det väl inte betyda att alla andra är inkompetenta eller att man måste ha rätt eller att det bara finns ett sätt att göra saker på. Är alla uppfödare så "vet bäst", blir nästan lite rädd för våra uppfödare och deras attityd. Dom har säkert bra idéer men kan man inte lägga fram det lite mer ödmjukt, man känner sig ju helt värdelös som hundägare när man pratat med dom (och så undrar dom varför man inte ringer om man har frågor).

Till och med hästfolk ligger betydligt i lä på besserwisserfronten (och det vill inte säga lite ;) ).

Varför kan man inte acceptera att man har olika sätt att fostra/sköta sina hundar på, och varför kan man inte acceptera att man faktiskt kan ha bra hand med hundar även om man inte ägt någon innan?

*undrande förstahundsägare*

Sv: Vad är det med hundfolk?

Jag spekulerar lite... Vet inte varför men jag antar att många uppfödare anser att de kan "sin" ras och vet vad de behöver om du förstår hur jag tänker... Lite tråkigt att du stött på sånna människor.. Jag har aldrig haft hund innan vi skaffade våran men har heller aldrig blivit bemött på det viset av varken uppfödare eller andra hundmänniskor.

Jag tror du har haft otur delvis.
Tex. här på buke tycker jag folk har ett enorm tålamod och gärna delar med sig av sina kunskaper. En del av mig tror att ju mer man kan ju mindre arrogant är man emot andra sätt att tänka.
De få riktigt besvärliga människorna som dyker upp här på forumet är ju de som inte är särskilt kunniga men ändå ska hävda sin åsikt till varje pris, samt trycka ned andra.
Hoppas du kan ta ev. jobbiga uppfödare med en klackspark och träffar på mer trevligt hundfolk!!

Ja, det är en tråkig attityd som jag faktiskt inte tycker är så ovanlig! Vi kom inte överens med varken Harleys eller Douglas uppfödare särskilt väl, men äntligen har vi hittat kanonuppfödare både till mammas nya hund och även "min" som förr upp Ian. Jordnära och ödmjuka människor som man känner sig helt lugn med att ringa och fråga om det skulle vara något. Det är jätteskönt att ha det stödet i ryggen. Ett stort plus för att dom verkligen bryr sig om valparna dom föder upp också. :bow:

Jag tror du har haft otur delvis.
Tex. här på buke tycker jag folk har ett enorm tålamod och gärna delar med sig av sina kunskaper. En del av mig tror att ju mer man kan ju mindre arrogant är man emot andra sätt att tänka.
De få riktigt besvärliga människorna som dyker upp här på forumet är ju de som inte är särskilt kunniga men ändå ska hävda sin åsikt till varje pris, samt trycka ned andra.
Hoppas du kan ta ev. jobbiga uppfödare med en klackspark och träffar på mer trevligt hundfolk!!

Tycker också att det borde vara så. Jag har speciella åsikter om hästar och ridning men jag prackar inte på andra det men är det någon som frågar om hjälp så försöker jag ge lite tips på ett ödmjukt sätt, tycker inte man vinner något på att säga att någon är korkad som inte gör som mig själv.

Ja jag får försöka göra det, anledningen till att dom ringde var att dom hört att vi ska kastrera vår hund och jag sa att det är för att han pinkar inne och är väldigt hanhundig vissa perioder (gnäller från morgon till kväll osv). Och att alla jag pratat med som haft sånna hundar och kastrerat har fått bort de beteendena så gott som helt. Men då var jag korkad som lyssnade på vad andra sa :crazy: För dom hade hållt på med rasen i si och så många år och den rasen funkar inte alls som andra raser.

Dom ville gärna se honom med andra hundar för att se vad orsaken till beteendet ligger och det är väl helt ok (dom var egentligen inte emot kastrering men trodde inte det skulel ta bort beteendet ) men nu känner jag ingen lust allas att åka dit när dom bara ska säga hur fel man gör osv.:(

Sen vet jag att vi ändå inte har samma åsikter vad gäller fostran. Enligt dom så ligger det i rasens natur att stjäla mat från min tallrik så då kan man inte bli arg. typ. Jag tycker inte att det är ok att min hund är med nosen i min mat :eek: Visst att vissa raser avlats för vissa egenskaper men i grunden har dom ju precis samma beteende som andra hundar, min hund funkar så långt jag märkt, precis som andra hundar att uppfostra. Hade jag låtit honom hade han givetvis stulit av min mat på tallriken men vilken annan hund hade inte gjort det som fått tillåtelse att göra det.

Ja, det är en tråkig attityd som jag faktiskt inte tycker är så ovanlig! Vi kom inte överens med varken Harleys eller Douglas uppfödare särskilt väl, men äntligen har vi hittat kanonuppfödare både till mammas nya hund och även "min" som förr upp Ian. Jordnära och ödmjuka människor som man känner sig helt lugn med att ringa och fråga om det skulle vara något. Det är jätteskönt att ha det stödet i ryggen. Ett stort plus för att dom verkligen bryr sig om valparna dom föder upp också. :bow:

Åh, vad avundsjuk jag blir. Köper jag någon gång en till hund så ska jag i första hand kolla på uppfödaren och inte på hunden ;)

Ja jag får försöka göra det, anledningen till att dom ringde var att dom hört att vi ska kastrera vår hund och jag sa att det är för att han pinkar inne och är väldigt hanhundig vissa perioder (gnäller från morgon till kväll osv). Och att alla jag pratat med som haft sånna hundar och kastrerat har fått bort de beteendena så gott som helt. Men då var jag korkad som lyssnade på vad andra sa :crazy: För dom hade hållt på med rasen i si och så många år och den rasen funkar inte alls som andra raser.

Dom ville gärna se honom med andra hundar för att se vad orsaken till beteendet ligger och det är väl helt ok (dom var egentligen inte emot kastrering men trodde inte det skulel ta bort beteendet ) men nu känner jag ingen lust allas att åka dit när dom bara ska säga hur fel man gör osv.:(

Jag hade absolut inte åkt dit om jag hade känt mig det minsta nertryckt av uppfödarna. De har ingen som helst rätt att kräva att du ska åka dit så att de får se hunden. Det är numera din hund och det är helt din rätt att göra det DU tycker är bäst.

Ring och rådfråga en veterinär istället om kastreringen!

Samma sak gäller uppfostran. Sök information på andra sätt!

Jag har inte heller så bra kontakt med min hunds uppfödare (de är totalt ointresserade). Jag har istället sökt information och råd från andra håll, gått kurser exempelvis. Hon som trimmar min hund är en mycket erfaren uppfödare och det är alltid kul att prata med henne. Kanske din rasklubb har aktiviteter eller tränare som håller på enbart med din ras?

Låt dig inte tryckas ner nu och var tuff när de ringer och tjatar! Du är inte alls skyldig att hålla en lång utläggning och be om ursäkt för att du inte vill ha deras råd.

Lycka till!

Pepp Pepp!

Kan lägga till att det kan vara rätt jobbigt att vara förstagångshundägare med valp. Okända människor har flera gånger kommit fram till mig med mer eller mindre oönskade "råd".

Jag har bara sagt "jaha, säger du det".

Att bli en bra hundägare handlar självklart om att kunna ta till sig kunniga människors tips och råd men då ska de för det första vara önskade.

men äntligen har vi hittat kanonuppfödare både till mammas nya hund och även "min" som förr upp Ian. Jordnära och ödmjuka människor som man känner sig helt lugn med att ringa och fråga om det skulle vara något. Det är jätteskönt att ha det stödet i ryggen. Ett stort plus för att dom verkligen bryr sig om valparna dom föder upp också. :bow:

Så är det mellan mig och mina uppfödare.
Vet att senast i början på veckan så ringde jag till kenneln som min unga kommer från och beklagade mig över att hon var hemsk. Efter att ha pratat lite så kände jag dels att jag kunde vänta ett tag med att strypa min vilde och kände mig glad över att ha dem att ringa till. De sa dessutom åt mig att ringa till dem så fort hon var lite väl jobbig så att vi kunde sitta och försöka komma på lösningar tillsammans. :laugh:
De har självfallet en hel del åsikter om det mesta. De har fött upp saluki i över 20 år och bryr sig verkligen om varenda hund de föder upp, har kontakt med valpköparna under hela hundens liv och många gånger även efter att hunden somnat in. Jag har också åsikter om det mesta och det har ju hänt att vi grälat då och då, men på det stora hela så är de faktiskt jättebra och jag kan inte komma på många andra kennlar som jag vet att engagerar sig så mycket i sina hundar vad jag vet. Det skulle väl vara min gammelhunds uppfödare som är lika underbar hon. Hon bryr sig dessutom även om min unghund trots att det inte är hennes uppfödning :p

Jag hade absolut inte åkt dit om jag hade känt mig det minsta nertryckt av uppfödarna. De har ingen som helst rätt att kräva att du ska åka dit så att de får se hunden. Det är numera din hund och det är helt din rätt att göra det DU tycker är bäst.

Ring och rådfråga en veterinär istället om kastreringen!

Samma sak gäller uppfostran. Sök information på andra sätt!

Jag har inte heller så bra kontakt med min hunds uppfödare (de är totalt ointresserade). Jag har istället sökt information och råd från andra håll, gått kurser exempelvis. Hon som trimmar min hund är en mycket erfaren uppfödare och det är alltid kul att prata med henne. Kanske din rasklubb har aktiviteter eller tränare som håller på enbart med din ras?

Låt dig inte tryckas ner nu och var tuff när de ringer och tjatar! Du är inte alls skyldig att hålla en lång utläggning och be om ursäkt för att du inte vill ha deras råd.

Lycka till!

Pepp Pepp!

Tack, det värmer.

Kastreringen har vi redan bestämt och bokat tid för och det tvekar vi inte en sekund att göra. Hunden är underbar de flesta dagar och vissa dagar är det som att vända en hand och det enda han bryr sig om är att få pinka revir när man är ute med honom, samt extra orolig och stressad. För mig känns det självklart att de har med hormoner att göra så vida han inte är schizofren men det tvivlar jag på ;)

Jag känner mig helt trygg med min uppfostran, han går bredvid mig lös i skogen, kommer på inkallning, börjat träna första lydnadsmomenten med honom, drar inte i kopplet osv, ska nu börja träna inkallning och moment hos en kompis som har två hundar för att träna med störning. Jag är liksom nöjd med vovven bara det att jag tror att kastrering hade hjälpt honom och så ringer dom och jag känner mig totalt misslyckad.

Ska försöka stå på mig och inte åka dit, tror bara jag kommer må dåligt när jag åker därifrån sen. Fortsätter han att vara väldigt hanhundig efter kastreringen (vilket jag inte tror eftersom det bara är vissa dagar han är sån) så kanske jag kan se vad dom tänkte göra för att hjälpa till.

Kan lägga till att det kan vara rätt jobbigt att vara förstagångshundägare med valp. Okända människor har flera gånger kommit fram till mig med mer eller mindre oönskade "råd".

Jag har bara sagt "jaha, säger du det".

Att bli en bra hundägare handlar självklart om att kunna ta till sig kunniga människors tips och råd men då ska de för det första vara önskade.

Jo precis, jag läser mycket böcker och ta åt mig av tips och råd av de böcker/folk jag tycker är bra och stämmer bra med mig och min hund.

Till och med hästfolk ligger betydligt i lä på besserwisserfronten (och det vill inte säga lite ).

Jotack...jag har en kompis som, efter många år med en blandis ville ha en vuxen omplacering/foderhund av en viss ras. Hon var rätt tagen, visst har hon träffat typer i hästvärlden men hundfolket var ännu knepigare!:D

Till TS! Om du kan ha din hund lös i skogen och den kommer på inkallning och jag förmodar att den kan sitt och ligg, ja då har du ju lyckats! Jag har en levnadsregel och det är att bara umgås med människor som gör mej glad:D

Strunta du i den omogne uppfödaren, jag tycker det låter som du är en jättebra hundägare, lycka till!

Jotack...jag har en kompis som, efter många år med en blandis ville ha en vuxen omplacering/foderhund av en viss ras. Hon var rätt tagen, visst har hon träffat typer i hästvärlden men hundfolket var ännu knepigare!:D

Precis, träffat många hästfolk men jag tycker ändå inte att dom på samma sätt och så ofta försöker pracka på, kanske hävdar sin åsikt men låter en annan ha sin egen.

Till TS! Om du kan ha din hund lös i skogen och den kommer på inkallning och jag förmodar att den kan sitt och ligg, ja då har du ju lyckats! Jag har en levnadsregel och det är att bara umgås med människor som gör mej glad:D

Strunta du i den omogne uppfödaren, jag tycker det låter som du är en jättebra hundägare, lycka till!

Jodå, han kan sitt, ligg, stanna kvar, snurra runt, vacker tass, sitt vackert, upp och stå, vinka, rulla runt och gå fot korta bitar.

Tack för peppningen, brukar också undvika folk som gör mig illa till mods men blev så paff av att de ringer och börjar förhöra att jag inte kom mig för att försvara mig utan bara stod där som ett fån med luren i näven :crazy:

Får väl säga att beteendet försvunnit efter kastreringen även om det inte har det så jag slipper ha mer oönskade telefonsamtal från dom. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 935
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 050
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
654
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 724
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka