Vad är det jag inte fattar?

Man kan också roa sig med att notera hur det plötsligt är väldigt hög andel poc på bilderna i artiklar om apkoppor, jämfört med hur sällan pigmenterad hy visas annars.

Bla SVT har ett jävla problem med hur de hanterar det här 😡
Sjukdomen är vanligast i Afrika, så det är kanske inte jättekonstigt om de flesta bilderna på utslag visar hud med lite mörkare färgton?
 
Tack för rimlig källa och undvikande av lösryckta, fördomsfulla hobbyteorier.

För att sammanfatta artikeln:
Smittan sker vid nära hudkontakt och är inte enbart kopplad till sexuell kontakt. I områdena där smittan uppkom ses ingen skillnad mellan sexualiteter. Att skillnad ses i Europa tros bero på en ökad riskmedvetenhet hos homo- och bisexuella och därmed en högre benägenhet att uppsöka vård vid hudutslag.

Man varnar även i artikeln för risk för ökad stigmatisering av redan utsatta grupper på grund av medias rapportering av högre förekomst hos homo- och bisexuella.
Det är väl också så att de tidiga fallen i Europa och USA kommer från ett fåtal superspirdarevent som främst hade män som ligger med män som deltagare. Av förklarliga skäl så sprider de sen det vidare främst till personer de har nära kroppslig kontakt med senare.
WHO skriver en del om oro inför att festivaler ska ge generell större smittspridning under sommaren.
 
Men kom igen, den myten är väl död sedan länge?
Det är myten om att det inte finns några biologiska skillnader mellan män och kvinnor som är död sedan länge.

Män har starkare sexualdrift och mindre personlighetsinriktad sexualitet. Det kan vem som helst se om man inte blundar.

Problemet här är att det uppstår fördomar om homosexuella för att vissa inte vill kännas vid skillnaderna i kön. Att homosexuella män på klubbar har mycket sex är inte det minsta konstigt. Du hade fått liknande resultat bland heterosexuella män om kvinnorna sagt ja lika ofta som männen.

Homosexuella män är som heterosexuella män. Inget konstigt alls.

På gruppnivå ska tilläggas...
 
Det är myten om att det inte finns några biologiska skillnader mellan män och kvinnor bsom är död sedan länge.

Män har starkare sexualdrift och mindre personlighetsinriktad sexualitet. Det kan vem som helst se om man inte blundar.

Problemet här är att det uppstår fördomar om homosexuella för att vissa inte vill kännas vid skillnaderna i kön. Att homosexuella män på klubbar har mycket sex är inte det minsta konstigt. Du hade fått liknande resultat bland heterosexuella män om kvinnorna inte sagt ja lika ofta som männen.

Homosexuella män är som heterosexuella män. Inget konstigt alls.
Hur skiljer du på vad som är kulturellt respektive biologiskt i din analys om du endast använder dig av metoden "se dig omkring"? Och hur skiljer du vad som är individuella variationer från skillnader på gruppnivå?
 
Hur skiljer du på vad som är kulturellt respektive biologiskt i din analys om du endast använder dig av metoden "se dig omkring"? Och hur skiljer du vad som är individuella variationer från skillnader på gruppnivå?

Det finns både en kulturell och en biologisk komponent men det förändrar inte hur det faktiskt ser ut.

Och ja, det är på gruppnivå så om man tar en slumpvist vald kvinna och en slumpvis vald man så behöver inte mannen ha starkare sexualdrift och mer kroppsstimulerad sexualdrift. Däremot är det mer sannolikt att mannen har det.
 
Det finns både en kulturell och en biologisk komponent men det förändrar inte hur det faktiskt ser ut.

Och ja, det är på gruppnivå så om man tar en slumpvist vald kvinna och en slumpvis vald man så behöver inte mannen ha starkare sexualdrift och mer kroppsstimulerad sexualdrift. Däremot är det mer sannolikt att mannen har det.
Fast om du inte kan separera de olika komponenterna i analysen så kan du ju inte bevisa att det finns en biologisk skillnad, vilket var det som var ditt påstående...
Eller ens att det skulle vara könsskillnader snarare än individvariationer som du observerar...
 
Fast om du inte kan separera de olika komponenterna i analysen så kan du ju inte bevisa att det finns en biologisk skillnad, vilket var det som var ditt påstående...
Eller ens att det skulle vara könsskillnader snarare än individvariationer som du observerar...

Det är inte enbart observationer. Du kan titta i valfri forskningsstudie eller statistik över samhället och du ser samma mönster.

Och då ser du även att det idag råder konsensus bland bildade människor om att det finns såväl biologiska som kulturella skillnader på män och kvinnor. Det är för fundamentalt för att jag ska diskutera faktiskt.

Däremot är det en intressant diskussion i vilken utsträckning de kulturella och biologiska skillnaderna påverkar.
 
Det är myten om att det inte finns några biologiska skillnader mellan män och kvinnor som är död sedan länge.

Män har starkare sexualdrift och mindre personlighetsinriktad sexualitet. Det kan vem som helst se om man inte blundar.

Problemet här är att det uppstår fördomar om homosexuella för att vissa inte vill kännas vid skillnaderna i kön. Att homosexuella män på klubbar har mycket sex är inte det minsta konstigt. Du hade fått liknande resultat bland heterosexuella män om kvinnorna sagt ja lika ofta som männen.

Homosexuella män är som heterosexuella män. Inget konstigt alls.

På gruppnivå ska tilläggas...
Att det inte finns biologiska skillnader hävdar jag inte, men att den verkliga sexdriften (som ett snitt genom hela livet) skulle vara högre hos män ifrågasätter jag starkt! Kvinnor "får" inte säga ja lika ofta, kvinnor kan inte heller göra det pga förknippat med risk för sexuellt våld om personen är okänd, penetrationssex är sällan lika bra för henne som för honom, porr är anpassat för den manliga publiken. Anledningen till att kvinnor intr har samma sexuella mönster som män är många. Men att sexualdriften skulle vara lägre? Eller att kvinnor inte går igång på en vacker kropp?

Pratar jag med kvinnor i min ålder så är det nästan ingen som tycker att deras män har lika mycket lust som de har.
 
Kvinnors sexualdrift ser kanske annorlunda ut, vi behöver vara mer selektiva då vi är de som (rent biologiskt sett) ska bära barnet som blir resuktatet av mötet.

Vi dyker heller inte på random män utomhus och våldtar dem i skogen. Vi bryter oss inte in hos ensamma 80-åriga män och våldtar dem i deras lägenhet. Å andra sidan handlar det väl inte ens om sexualitet utan om att använda den som ett medel för att uttrycka sitt hat. Kvinnohatet som många män bär på.
 
Det är inte enbart observationer. Du kan titta i valfri forskningsstudie eller statistik över samhället och du ser samma mönster.

Och då ser du även att det idag råder konsensus bland bildade människor om att det finns såväl biologiska som kulturella skillnader på män och kvinnor. Det är för fundamentalt för att jag ska diskutera faktiskt.

Däremot är det en intressant diskussion i vilken utsträckning de kulturella och biologiska skillnaderna påverkar.
Nu var det ju inte några generella synpunkter om kulturella biologiska skillnader som jag kommenterade. Utan specifikt ditt påstående om att män har starkare sexdrift än kvinnor, och att beviset för det kunde finnas genom att bara titta sig omkring.
 
Nu var det ju inte några generella synpunkter om kulturella biologiska skillnader som jag kommenterade. Utan specifikt ditt påstående om att män har starkare sexdrift än kvinnor, och att beviset för det kunde finnas genom att bara titta sig omkring.

De finns där men någon som vill blunda kan alltid göra det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 958
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 462
Senast: Pratsch
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 905
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 216
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp