vad är det här beteendet? *video*

@diabla som @Tora sa - Utreda färdigt först, behandla sedan.
Det är svårt att behandla något när man inte vet VAD eller VAR det sitter. Jag kan bara titta på mig själv som i höstas fick behandla en förmodad sträckning i ryggen flera gånger -och det visade sig vara något helt annat, tillräckligt allvarligt för att hästen inte längre är i livet.
Symptomen min häst uppvisade var väldigt diffusa, liknande dina -och hästen var ohalt. Han gick från symptomfri till oridbar från ett steg till ett annat mitt under ett pass. Min hästs skador hittades med ultraljud av bäckenet (ultraljud inifrån). Om jag var du skulle jag absolut åka till klinik för en riktig utredning där man utgår ifrån de fynd som veterinären redan gjort -och kika närmare på dem med röntgen och eventuellt ultraljud.

TS : upprepar min tidigare fråga : passar sadeln på hästen ? Om inte kan den ju ha problem pga det .

Ang veterinärens råd att ET inte ska fixa med hästen så är det helt korrekt i detta läge och dessutom lag på att de inte får behandla skadade hästar såvida inte remiss från veterinär . Det finns mycket logiska anledningar till detta .
Edit : ser att du inte bor i Sverige så då finns inte den lagstiftningen . Den är dock klok i det att om veterinär utreder och behandlar en halt häst så ska inte manipulationer ske under pågående behandling utan först vill man detektera den exakta skadan och behandla den och se förbättring. Sen kan på remiss av veterinär ske till alternativare.

Senast ändrad:
Grejen är ju den att vi inte har sett hur hästen rör sig ordentligt i trav eller när den blir longerad. Det kan vara så att hästen sätter ner hoven tå först för att undvika vikt på hälen (skulle då utreda med en bra hovslagare, eller om TS has hooftesters hemma så kan du göra en första check själv).

Det är uppenbart att hon arbetar olika med höger och vänster bak, och det finns en möjlighet att hennes skritt och trav kan avslöja ännu mer om vad som kan vara fel. Vet man inte vad man letar efter kan det vara svårt att urskilja små rörelsefel. Vill TS lägga ut filmer på skritt och trav avsuttet skulle det vara mycket spännande att se vad vi kan hitta!

MVH besatt av att analysera rörelsemönster.. :angel::angel:
Just av den anledningen är jag fascinerad över att folk sitter och bedömer var hästen är halt/ var problemet sitter osv .

TS : upprepar min tidigare fråga : passar sadeln på hästen ? Om inte kan den ju ha problem pga det .

Ang veterinärens råd att ET inte ska fixa med hästen så är det helt korrekt i detta läge och dessutom lag på att de inte får behandla skadade hästar såvida inte remiss från veterinär . Det finns mycket logiska anledningar till detta .
Edit : ser att du inte bor i Sverige så då finns inte den lagstiftningen . Den är dock klok i det att om veterinär utreder och behandlar en halt häst så ska inte manipulationer ske under pågående behandling utan först vill man detektera den exakta skadan och behandla den och se förbättring. Sen kan på remiss av veterinär ske till alternativare.

Australiensisk lag säger att jag som icke utbildad veterinär inte får ställa diagnos eller spekulera runt mer än vilket område kan vara påverkat. Jag får behandla vilka hästar jag vill så länge ägaren vill ha mig där, men jag får som sagt inte säga rätt ut vad jag tror kan vara fel (mer än: hästen har ont här, här är en remiss till vet då det måste utredas).

Just av den anledningen är jag fascinerad över att folk sitter och bedömer var hästen är halt/ var problemet sitter osv .

Sant, men samtidigt tror jag att alla på buke är väldigt försiktiga med att rätt ut påpeka var ett fel sitter efter att ha fått så pass lite information. Tycker själv det mest är spännande att läsa vad andra kan se och kunna öppet dela tankar och erfarenheter för att eventuellt kunna hjälpa en annan hästägare på traven (excuse the pun). Det är ju inte så att vi säger "det HÄR är definitivt felet" utan vi spekulerar endast utifrån vad vi själva kan se, sen är det upp till TS att utreda med vet :)

Australiensisk lag säger att jag som icke utbildad veterinär inte får ställa diagnos eller spekulera runt mer än vilket område kan vara påverkat. Jag får behandla vilka hästar jag vill så länge ägaren vill ha mig där, men jag får som sagt inte säga rätt ut vad jag tror kan vara fel (mer än: hästen har ont här, här är en remiss till vet då det måste utredas).
Ja det skiljer sig som sagt .

Tror du ? Jag tycker tvärtom . Inte buke specifikt men inkl buke i högsta grad.

Antar att vi alla uppfattar varandras inlägg på olika sätt. Det kan vara så att jag väljer att se på många bukares inlägg som spekulationer och delning av egna erfarenheter, inte "gör si, gör så". Kanske är jag för godtrogen, men jag vill nog hellre se det som någonting positivt att få input från andra, inte att jag måste ta till mig av inlägg bara för att de låter säkra på sin sak :)

Sorry trodde jag hade skrivit det redan, sadeln är passad flera ggr på 1 år av 2 olika personer som båda säger att den passar.
Tänder kollade för ungefär 3 månader sen.

Nej men det är ju det som är det fina med buke, att det finns så mycket folk här med olika erfarenheter som kan ge råd och som lägger ner tid och energi på att hjälpa varandra.
Det är sen upp till varje person vad man gör med de råden man får

Jag hade gjort alt 2 men låtit hästen vila och inte rida.. låt hästen vila 8 veckor.. vad är 8 veckor i långa livet??? Inget=)

Kl

Veterinären kommer idag och ska göra nervblockeringar, jag tänkte ta med en kamera och filma så att jag ser vad som blir bättre om det är svårt att känna när jag rider.

Har på råd av vet ridit varje dag denna veckan, 15-20 minuter mest trav och hon har känts väldigt stel och jag känner hur hon har haltat men inte i alla steg.

Jag uppdaterar efter vet vart här ikväll!

Kl

Veterinären kommer idag och ska göra nervblockeringar, jag tänkte ta med en kamera och filma så att jag ser vad som blir bättre om det är svårt att känna när jag rider.

Har på råd av vet ridit varje dag denna veckan, 15-20 minuter mest trav och hon har känts väldigt stel och jag känner hur hon har haltat men inte i alla steg.

Jag uppdaterar efter vet vart här ikväll!
Är det morgon ni har nu där nere?

Blev lite fundersam när du skrev att vet skulle komma ikväll. Fick inte ihop det riktigt :o :D

nu har veterinären varit här.

först fick jag rida som vanligt utan bedövning, ni ser i videon här att hon haltar och slänger med huvudet väldigt mycket i galoppen.

sen gick vi tillbaka till stallet och han bedövade först på sidan av hasen så fick jag rida men det blev ingen skillnad, sen så bedövade han på baksidan av hasen, och när han satte i sprutan så kom det ut jätte mycket vätska.

jag fick rida och hon kändes tusen gånger bättre. inte helt hundra men mycket mycket bättre. speciellt galoppen var bättre, hon kändes mjuk och fin och bara ett litet släng med huvudet.

han sa att detta var ett av våra problem men det kan finnas fler på andra ställen.

han kommer tillbaka på måndag med en behandlingsplan och med olika tillskott som jag ska ge.

tydligen så är den här skadan den vanligaste skadan för dressyr hästar, han sa namnet på vilken del av hasen det var men det var något på latin och jag kommer inte ihåg.

han gav henne kortison, antibiotika och bute, och så ska jag ge henne bute över helgen.
så skönt att veta vad det var som var fel! :banana:

här är en video på innan och efter bedövning, jag tog med när jag började gråta i slutet efter galoppen för hon kändes så bra :)

tack alla för era råd!

Fantastiskt att se att ni verkar ha hittat minst ett av problemen! :banana: Hoppas verkligen att behandlingarna hjälper :)

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 935
Senast: liiinnea
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve