Vad är det för snäcka?

Chili

Trådstartare
Två gånger i år har jag sett något jag aldrig sett förr... Och det känns lite konstigt med tanke på dess storlek. :D En helt enorm snigel med skal, skalet är rätt så vitt.

En sån här;
20110910-091029.jpg

Notera skillnaden med den lilla snigeln på bilden! Någon som vet vad den heter?

Sv: Vad är det för snäcka?

Är det så alltså? Jag har aldrig sett så stora och ljusa förr. :) Googlandet sa mig attdet KAN vara en sådan men det kunde ju också vara nån annan, spännande art. :D

Är inte det där en helt vanlig vinbergssnäcka?

Min tanke också :)

Är inte så vanlig/finns inte alls här på västkusten där jag bor (har i alla fall aldrig sett någon) men min moster i Stockholmstrakten har och tog med sig ett par ner hit till min morfar så han hade sådana i trädgården ett tag, tror dock alla är borta nu, därför jag kände igen dem. :p

edit; fråga mig inte varför man vill ha en ny snigelart till trädgården... :angel:

Om man gillar sniglar, kan man ju inte äta den ;) :love:
Tyckte den var fin, vill också ha sådana här.

Helix pomatia all way thorugh :D De kan ha skalfärg som är brun och hela färgskalan ner till vit/rosa.

Helix pomatia som redan nämnts ja, och den lilla är en Arianta arbustorum - fläckig lundsnäcka.

Vinbergare finns inte här i Borlänge heller. Drygt en timme bort i Sala däremot ska de tydligen finnas, men en timmes tågresa verkar lite mycket för en slemboll... :D

Heter den inte typ vinberg? Hade faktiskt såna stora snäckor som husdjur för några år sen i ett tearium för spindlar tror jag.;) Fast dom hade bruna skal.:)

jepp, växte upp utanför sala och vi plockade sådana och gjorde inhägnader till som små. fast varje morgon hade de ju rymt :p vita var vanliga där dessutom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka