Vad är det för fel?

Sv: Vad är det för fel?

måste även tillägga att jag säger inte att det är fel att göra som ni säger. Jag gav ett exempel som funkar för väldigt många hästar. Jag har också jobbat mycket med min stirriga häst, gått promenader och visat honom omgivningen.
Det jag sa var Monty Roberts egna förslag på sådana hästar. Sök på youtube eller gå in på www.montyroberts.com så får ni se själva.
Det är inte något som jag sitter och hittar på och kallar á la NH utan det är något som är naturligt och behagligt för häst och människa.

Det är inte bara böcker som kunskap kommer från, utan även erfarenhet och efter Monty Roberts clinics.

Jag tror inte du förstår NH riktigt. NH är inte jobbigt och bara arbetskrävaned utan även behagligt och roligt för hästen. Du kanske skulle ta och läsa lite själv i en bok, för kan du tänka dig, det funkar!

Trots stort hästantal i diverse åldrar så har jag aldrig någonsin behövt ut och jaga dom..
Så vad är det som skall fungera om jag läser på??

AM

Jag tror inte att det är nåt "fel" på henne. Hon är nog bara ett tetigt sto. Jag minns att när jag var liten och red på ridskola så fanns där ett sto som aldrig åt när det var folk i stallet, hon behövde väl sin matro ;)
Det där med insläpp hade jag försökt öva på nåt sätt. Om du har paddock så släpp henne där, ta med massa godis och försök lära henne ett kommando som hon ska komma på. När hon har fattat det så öva i hagen.
När hon vägrar gå på uteritterna så hoppas jag att du ALDRIG har låtit henne få sin vilja igenom. Jag har haft ett sto som ofta stannade och vägrade gå och jag lät henne aldrig få sin vilja igenom, det blev bättre med tiden fast hon fick små återfall då och då.

Jag har ett travarsto som beter sig ungefär likadant vid uteritter, och även i hagen. Mitt sto har (som andra tidigare nämt) dålig syn. Hon kan ofta stanna och vägra gå framåt, bestämd på att vända hem. Jag brukar få hoppa av och leda henne fram en bit. Det visar sig ofta att hon har sett något hon blivit osäker på.
Så kolla synen, det kan ju vara det.

Vad har maten att göra med att vi har ett lodjur springandes i backarna??:confused: Våra hästar har fri tillgång på BRA hö o får rejält med krafftfoder utan att dom blir överfodrade så våra är inte hungriga om de har med saken att göra.
Jag menade bara att när det blåser svagt från skogen blir blir väldigt oroliga vissa dgr pga lodjuret.

Har börjat åh gå med henne nu samma tur varje dag.. Funkat rätt bra hittills.. Tänkte sen öka på promenaden lite då åh då...

......skönt att höra !! Uppdatera gärna mera !!!
Tänk : Framåt, sträck på dig, visa att hon är trygg med dig.
Visa att det är träning på promenaderna, överraska med halt...smyg...öka...sakta
Gör det roligt & spännande & ändå lugnt....beröm....
Å sen allt det jag skrev i tidigare inlägg.
Tömköra.....är roligt...& ett bättre alt. till longera just ang. slitage.
Slutplädering : Variera mycket & Ha kul helt enkelt! // Mi

Ja jag gick åh stannade.. Hon stannade så fort jag stannade. Hästen som gick som sällskap gick förbi åh min stod då kvar åh lyssnade på mig.
Har tänkt att gå denna tur en vecka ungefär sen tänkte jag rida en gång åh sen gå igen fast då utöka.
Hon har nog varit rätt stirrig inatt pga att min andra häst fick kolik åh hennes box är mkt mkt större så dom fick byta box pga att han lyckade åh fastna i sin när han rullade. Men det som tur bra.

Tänkte longera henne åh så med framöver. Har testat att longera före ridturen men det har inte varit ngn skillnad..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 661
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 329
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar