Vad är det för fel?

Ä

ÄlskarSnobben

Har en travare på 10+ som är väldigt stirrig. Hon vill inte gå in på kvällarna så fort man går åh hämtar henne så kommer hom med så snällt. När hon står i sin box så står hon bara åh tittar ut genom fönstret utan åh äta.
När jag rider henne så kan hon helt plötsligt vända hemåt åh vägra gå vidare. Utan helt bestämd på att hon ska hem.
Hon har en pålagring av en kota på höger framben men det har hon inga problem utav enligt vet. Syns inte halt eller ngt heller så.. Har ni ngn aning om vad jag kan göra.
Har testat med att longera henne innan ridpass men det funkar inte på henne ändå. Hon är lika pigg åh bråkig för det.
Ger henne magnesium nu åh hon verkar vara lite lugnra nu ändå men hon har mkt kvar om ni förstår vad jag menar... Tacksam för alla tips jag kan få...

Sv: Vad är det för fel?

Testa och rid ut i sällskap med nån och se om hon vänder hem då..

Du skriver att hon inte vill gå in, men följer med snällt när man går och hämtar...vad är problemet då? Hon springer ju inte iväg från dej iaf.
Mina står inte alltid och väntar vid grinden på att få gå in, ibland får man hämta dem i hagen.

Är hon stressad även på kvällen vid intag eller bara inte vill gå ??....Hur är det med synen &/eller hörseln??
Samma när hon vill hemåt är det Hyfsat lugnt & bestämt eller bara stressigt & snabbt å läskigt??
Kan ju också vara något med synen &/eller hörseln?? Eller helt enkelt ont någonstans...rygg kanske??
För pigg?? Hur är det med foderstaten??
....mycket frågetecken blev det:o

Ja men alltså alla har gått in uta hon för hon står mitt ute i hagen åh kommer inte. Sen går man lugnt fram till henna åh säger kom nu gumman så kommer hon. Det är lite bobbigt med för alla i stallet är lite så där halv rädda för henne för ibland kan hon bara få fnatt åh springa ner stängslet precis vid ingången till hagen..

Jag har ridit mky med andra men det är oftast lika dant. kan hända ngn gång att hon går bättre men jag vet inte hur jag ska göra.:P

Jadu hon är pigg åh framåt åh stressad hemåt med. Hur kan man kolla synen på bästa sätt? Åh hörslen då?
Åh ryggen får jag kolla upp men jag vet att hon var lite sne innan för det är med pålagringarna men det har rätat ut sig fint åh hon hade inga som helst problem då sa vet. Finns det ngt man kan göra innan man rider ut för åh se om det nu skulle kunna vara ryggen vilket jag inte tror att det är men alla fall.. Det kan väl inte skada åh testa eller??

Veterinären för synen...hörseln vet inte....men vi har t ex märkt på en av hästarna som man kan få ropa på 15 ggr & hon vänder gärna en sida till & speciellt ett öga ser lite konstigare ut...har förmodligen fått nedsatt syn inget allvarligt - ägaren tycker ej att det är ett problem & har ej kollat upp & vi andra ser till att hon ser oss ordentligt...så hon inte blir rädd!

Du får försöka upptäcka om det verkar vara något - titta på hur hon beter sig i box & i hage !!!!

Ryggen kan du känna utefter på var sida om ryggraden med en hand...sjunker hon ihop hastigt är det inte bra! Tryck & känn igenom hela hästen försök att upptäcka om det är obehagligt/ont.......& ev veterinär & ev. någon alternativvård - Kirop./akup./massör berende på vad som kan passa.

Om du/ni inte tycker att det verkar vara några fel/problem så är det bara att kämpa vidare & tänka "lugn" vid all ridning - mycket markarbete/mycket stimulerande övningar i framförallt skritt - slalom/bommar/halt/ryggning/klättra/volter i alla modeller träna skritten i alla tempon...lär er smyga/gå sakta/skritt/ökad skritt/lite trav när det fungerar även de i alla varianter & lite till....o s v

Nackdelen är väl att jag inte kan rida henne allt för mkt i paddocken eftersom hon har denna pålagring. Men för att träna detta behöver det ju inte bli ett väldigt hårt pass heller om du förstår vad jag menar.

Hon tittar med en gång när man ropar på henne så jag tror itne att hon hör dåligt eller ser dåligt jag tror att det är ngt annat...

När vi släpper in henne för kvällen så äter hon inget utan bara står åh glor åh sen när man kommer upp på morgonen efter så finns det ingen mat kvar oftast..

Förra hösten bettedde sig alla hästar i stallet väldigt underligt.. Ingen vill gå in.. Dom totalvägrade.. Precis som om dom hade sett ngt som dom blev rädda för.. T o m min fjording som alltid är först med att gå in åh så han vägrade...

Ev så kanske det ligger en nergrävd elledning som ger ifrån sig ström vid
vissa tillfällen? På ett ställe som dom måste passera ifrån hagen. Spånar
lite bara.... Annars så tycker jag också att det låter som om hästen ser
dåligt. Lycka till, hoppas att det löser sig.

Ojojoj!
Detta låter som om din lilla häst har fått precis som hon vill, hon har helt enkelt vunnit över dig!

Jag håller på mycket med natural horsemanship och läser mycket som Monty Roberts skriver.
Testa att jaga henne i hagen istället, bete dig som ett rovdjur. Raka axlar, spreta med fingrarna och titta henne i ögonen. Efter ett tag så sluta och ställ dig med ryggen emot. Har du gjort rätt så kommer h*n fram till dig till slut och när du går ska hästen följa efter!
Funkar för mig men nu har jag hållt på med NH ett tag.

Det med ridningen, du måste visa vem som är boss! Låt det ta timmar, hon ska dit du vill. Beröm hästen för minsta steg åt rätt riktning.

Lycka till!

kanske något djur som stryker omkring stallet? Såg att du bodde neråt och tror inte ni har så mkt varg och sånt där men man har iaf sett det runt mitt stall förra året och det reagerade hästarna på...
Annars vet jag faktiskt inte vad det kan vara...

föresten, måste lägga till.

Jag har själv en 5-årig travare.
Vad ger du hästen för foder? Det är kanske som min att dom klarar inte havre.
Travare har rätt mycket energi i sig så ge dom inget energifoder, skulle jag vilja säga.
Se till först och främst så hästen äter sitt grovfoder. Ta bort kraften om så behövs för det är ytterst viktigt att din häst äter hö/ensilaget.

precis....det är ju inte hård-nötnings träning för kroppen men för huvudet.
Kanske bara det som behövs:laugh:

Angående ätandet så kanske hon bara vill ha lugnt & ordnat...alla inne å "nattade" ????

.....angående djur.....råttor kanske...eller många möss som kanske stör ???

Som kryddan...större ledning eller elen till hagtråden - de vanliga elknäppen itråden som kan uppkomma....den kanske leder i marken på något fel sätt.......??

Frankiiee....hästen sprang ju inte ifrån henne & verkar vara lite stressig....kanske inte läge att springa efter henne å jaga upp henne....men visst kan det vara nå´n sorts test från hästens sida med, men är nog bättre att ta upp en sådan träning i en paddock eller round pen under mer ordnade former !!

Lindsen- Vad kan man göra för att det ska bli lite mer trevligare för henne då? Hon har varit sån här på dom andra två ställena jag har haft henne med..

Frankiiee- Tänker inte jaga henne då hon inte springer omkring ute i hagen. Vill ju inte skrämma henne mer. Hon står alldesles stilla tills man kommer fram till henne då förljer hon med så snällt..Åh all mat vi ger henne äter hon upp det är bara det att hon bryr sig inte om maten när hon kommer in utan äter när vi har åkt hem..

Tuvisen- Det har varit några vargar här nere men det är inte så vanligt så det kanske du har rätt i..

Kryddan - Detta med elledning kan ju stämma med.. Men när det oftast bara är hon som håller på så här nu.. Ah jag vet faktiskt inte.... Får ta åh kolla synen på henne!

Tack alla!

Nä hagen är det perfekta stället att göra det på om hon springer iväg. Men nu gjorde hon ju inte det så då uppfattade jag det fel då...

Men det är inget man gör för att skrämma en häst...läs Natural Horsemanship så vet ni vad jag menar!!

Om du tänker efter riktigt noga och slår ihop dom böckerna du läser och funderar på vad trådskaparen skrivit så kommer du att inse att denna häst är en orolig själ som inte är trygg just nu.

Denna häst behöver se se omkring i lugn och ro.

Hon kanske bara skulle ledas runt på ridvägarna och ha lite roligt?
Gärna med en trygg hästkamrat vid sidan.

Hon skall inte pressas till att göra saker.
Hon skall definitivt inte jagas i nån hage á la NH som du nämner.

Hästen behöver tid, genomkollad foderstat, fasta rutiner och lungt omkring sig.
Eventuellt en genomgång av synen.

AM

Jag tycker det låter som om att när det gäller att komma in från hagen så har hon antagligen fått en obehaglig upplevelse när hon ska ut genom grinden, antingen som någon annan sa att det "läcker" ström på något vis så dom får små stötar på ett visst ställe nära grinden alternativt att någon råkat hänga grinden vid insläpp så den nuddar backen och på så vis kan det ha blivit ström där(om det är blött tex) som hästen känner av eller att just hon har fått sej en stöt nån gång när hon skulle ut ur hagen.
Men med tanke på att alla hästarna bettede sej lite stissigt vid grinden så tror jag att det har varit så att det varit ström i marken och att din tog åt sej lite mer av händelsen än dom andra som kanske "släppt" det hela.

Sen inne i boxen tror jag inte du behöver oroa dej eftersom att hon äter upp maten iaf, hon kanske bara vill ha lite lugn o ro.

Och vore det min häst som gjorde som din ute, så skulle jag ha börjat med att bara gå ut och gå på promenad för hand så hon känner sej trygg med dej, sen kanske tömköra henne när det går bra att promenera, så hon lär sej att lita på sej själv och även på dej.
Och sen när du rider och hon börjar konstra, se till att du får vinna. Det krävs inte så mycket, hon behöver bara börja villja vända och du ser till att hon inte får det, gå några meter till för att du har sagt det, beröm och gå hem, sen sätter du upp längre sträckor du ska bestämma.

Hon måste lita på dej.

Har inte läst alla svar men det där med nått djur som stryker omkring kan det absolut vara. Vi har tre hästar som alltid går omkring i lösdriftshagen i lugn o ro. Men helt plötsligt vissa dgr så får dom ren panik..till o med vår gamla kolugna ponny på 22år reagerar. Men anledningen är att vi har ett lodjur strykandes i skogsbacken. Har sett henne 2ggr på mindre än ett år...Så det kan vara att hon känner doften av ett lo eller grävling el så. Kan göra att dom reagerar kraftigt..

Hade en inackorderad häst som var sådan, det visade sig att de gav henne för lite mat!! När de gav henne mer blev hon mycket mer lugn och är inte alls stirrig nu mera.

Om du tänker efter riktigt noga och slår ihop dom böckerna du läser och funderar på vad trådskaparen skrivit så kommer du att inse att denna häst är en orolig själ som inte är trygg just nu.

Denna häst behöver se se omkring i lugn och ro.

Hon kanske bara skulle ledas runt på ridvägarna och ha lite roligt?
Gärna med en trygg hästkamrat vid sidan.

Hon skall inte pressas till att göra saker.
Hon skall definitivt inte jagas i nån hage á la NH som du nämner.

Hästen behöver tid, genomkollad foderstat, fasta rutiner och lungt omkring sig.
Eventuellt en genomgång av synen.

AM

Det är inte bara böcker som kunskap kommer från, utan även erfarenhet och efter Monty Roberts clinics.

Jag tror inte du förstår NH riktigt. NH är inte jobbigt och bara arbetskrävaned utan även behagligt och roligt för hästen. Du kanske skulle ta och läsa lite själv i en bok, för kan du tänka dig, det funkar!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 661
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 329
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar