Vad är det för fel?????

super

Trådstartare
En häst i samma stall som jag har min häst i är sjuk men vi vet inte vad som är fel! Veterinär är inkopplad men han kan inget göra så länge hon inte visar fler symtom. Tänkte ändå slänga ut en tråd på Buke för att se om det är ngn som har varit med om ngt liknande. Tacksam för alla infallsvinklar då vi inte har en aning vad vi ska göra.:crazy:

Hästen är ett 17 år gammalt avelsto och allt började med en kraftig hälta på höger fram, hon var varm i benet och hoven och reagerade på en punkt med visitertång, vår tanke var då hovböld. Hovslagare kontaktades men han ansåg att vi skulle avvakta ngn dag till. Men efter ngn dag så blev hon mkt bättre och hältan var nästan helt borta likaså värmen, vi tänkte att vi fortsätter väl att avvakta för att se hur det utvecklar sig..

Efter ytterligare ngn dag så slutar hästen att äta, från att ha varit jätte gluppsk så äter hon nästan ingenting. Men hon kissar och bajsar och avföringen ser normal ut, hon har ingen temp och är inte svettig någonstans, hör oxå tarmrörelser i magen så det är inte tyst. Har oxå luktat i munnen men luktar inte konstigt där heller.

Ligger mer än normalt och är inte alls sitt vanliga jag. Tjejen som äger henne är vaken nästan dygnet runt och kollar nervöst till henne, men vet anser att det inte går att göra så mkt än så länge eftersom hon inte har några andra symtom än ovilja att äta. Är det någon som varit med om något liknande?? Ägaren har köpt linfröpellets och försöker få i henne det tillsammans med betfor och äpplen mm, men det går sådär. Jag köpte även loppfrö som jag ska ta till ägaren i morgon så hästen får det ifall det är ngn form av sandkolik.. Vi famlar liksom i blindo..:crazy::confused:

Sv: Vad är det för fel?????

Det verkar konstigt att din veterinär anser att ni ska avvakta av det jag läser i din tråd. Eftersom hästen inte äter och dessutom ligger ner mer än normalt tycker jag att det är dags att åka till klinik om ni har möjlighet till det. Ring in till en och ta en diskussion åtminstone.

Hoppas det går bra! :laugh:

Jag tror också att det kan vara en hovböld som spökar. Bölder kan vara luriga. Eftersom det började med symptom därifrån kan det vara bra att börja nysta i den änden.

Fång? Värme i hovarna? Liknad symtom har en häst i vårt stall och det fvisade sig att det var fång.
Men hur är det med feber? Har hästen haft fäsningar? Tänkte på dom fästing burna sjukdommarna. Man kan få mer info med ett blodprov dels för fästingburna sjukdommar och allmäna blodvärden. Man ser i alla fall omdet är någon infektion eller annat som inte är ok. Hoppas att hästen snart år frisk.

otroligt svårt att säga men jag håller med ovanstående om o kolla färstingsjukdomarna.Vi hade en ponny som betedde sig otroligt konstigt helt plötsligt, vart halt o magrade ur o så. Också en mkt glupsk en. Efter ca 6månader kom veterinärerna fram till "Borrelia" samt "korsförlamning" pga borrelian. Detta är inget som kommer över natten men hästen kan burti det ett tag, sen i somras troligen om det skulle visa sig vara nått liknande. Vill inte skrämma upp dig!! Ponnyn är helt åteställd efter detta så man ska ta det på allvar med oftast går det jättebra!!:)

GE DIG INTE UTAN TJATA PÅ VETERINÄREN, TA BLODPROVER PÅ ALLT TÄNKBART!!

Ni måste ju ta ut veterinären. En veterinärs uppdrag är att ställa diagnos, inte bara att behandla det som är uppenbart. Så dumt resonerat. Har veterinären verkligen sagt så ska ni överväga att ringa någon annan.

Har hästen feber? Dricker hon?

En grundlig veterinärundersökning måste göras, kanske kompletteras med t ex blodprov. En hovböld som påverkar allmäntillståndet så måste åtgärdas. Har hästen en sepsis med hemogent spridd artrit? Hältan kanske inte alls hör samman med anorexin - då misstänker vi snarare kolik. Är märren dräktig?

Det är helt befängt att vänta på att hon ska bli sämre och visa tydliga symptom. Vet ska ut nu.

Utan annan info ställer jag mig lite undrande till om det inte skulle kunna vara två olika åkommor som bara har råkat sammanfalla. Den senare delen låter nämligen bekant. Så här års går ju pållarna o pillar i sig en massa "skit" i hagen o blir sedan i varierande grad dåliga i magen. Förra vintern hade vi flera stycken som inte ville äta men som för övrigt verkade OK. Även i år har vi haft några som inte velat äta och som inte riktigt varit sig själva. I år har symptomen dock varit relativt snabbt övergående, max någon dag. :bow:

Hästen går tyvärr inte att lasta, hon river transporten. Ägaren har förrut när det varit tvunget att åka till klinik fått hyra en hel lastbil..:crazy:

Fast hältan är mer eller mindre borta och så vitt jag vet så borde det bli värre och värre.

Fång tror jag inte att det är då hästen inte har värme någonstans i benen eller hovarna. Var lokalt varm i ena benet och hoven när den första hältan visade sig, men både hältan och värmen är nu borta. Borrelia eller dyligt har oxå slagit mig, men borde inte det akuta skedet inträffat mkt tidigare?? Nu är det väl inte särskilt gått om fästingar? Hon har inte haft ngt konstigt i somras i alla fall då våra hästar aldrig går dygnet runt på bete i brist på mark bla.

Ni måste ju ta ut veterinären. En veterinärs uppdrag är att ställa diagnos, inte bara att behandla det som är uppenbart. Så dumt resonerat. Har veterinären verkligen sagt så ska ni överväga att ringa någon annan.

Har hästen feber? Dricker hon?

En grundlig veterinärundersökning måste göras, kanske kompletteras med t ex blodprov. En hovböld som påverkar allmäntillståndet så måste åtgärdas. Har hästen en sepsis med hemogent spridd artrit? Hältan kanske inte alls hör samman med anorexin - då misstänker vi snarare kolik. Är märren dräktig?

Det är helt befängt att vänta på att hon ska bli sämre och visa tydliga symptom. Vet ska ut nu.

Ägaren har ringt vet flera ggr och om han skulle vilja komma ut så skulle denna ägare aldrig avvakta utan hon vill verkligen hästens bästa.

Ingen feber men hon dricker ganska mkt sämre än normalt.

Denna vet är en ganska känd vet i våra trakter och han anses vara duktig och är gårdens ordinarie vet sas. Jag har ju stått i stallet i drygt ett år men inte anlitat honom i annat än vaccination då jag annars vänder mig till en klinik med veterinärer som jag känner sedan tidigare och har gott förtroende för. Vet bor dessutom nära så det tar honom inte mer än ca 15 min för att komma på plats så jag antar att han tycker att det är för tidigt att göra ngt så länge hästen kissar och bajsar normalt (om än kanske i ngt mindre mängd..).

Det är mkt möjligt att hälta och matvägran inte hör ihop, ville bara skriva hela förloppet för att folk skulle få hela bilden. Hon är inte dräktig, försökte seminera i somras men det tog sig inte.

sepsis med hemogent spridd artrit?? vad är det? Artrit är väl pålagring??:o

Pratade med ägaren i förmiddags och då hade dom i alla fall fått i henne några kg hösilage och väldigt blöt betfor med äppelbitare mm i.. Sedan hade hästen oxå lyckats pilla i sig siliaget som dom lagt ut till henne i hagen och allmänttillståndet verkade bättre. Det har införskaffats loppfrö och hon ska få en kur ifall hon har pillat i sig lera och dyl i hagen och det är det som spökar.

Utan annan info ställer jag mig lite undrande till om det inte skulle kunna vara två olika åkommor som bara har råkat sammanfalla. Den senare delen låter nämligen bekant. Så här års går ju pållarna o pillar i sig en massa "skit" i hagen o blir sedan i varierande grad dåliga i magen. Förra vintern hade vi flera stycken som inte ville äta men som för övrigt verkade OK. Även i år har vi haft några som inte velat äta och som inte riktigt varit sig själva. I år har symptomen dock varit relativt snabbt övergående, max någon dag. :bow:

Det är säkert två olika saker men ville ändå skriva hela historien ifall ngn har varit med om ngt liknande, man vet ju aldrig..:idea:
Det låter hoppfullt! Det kanske har hållt i sig lite längre på denna märr eftersom hon är lite äldre? Hon verkade i alla fall vara lite bättre när jag pratade med ägaren i fm men hon ska för säkerhetsskull få en kur med loppfrö.

Både fång och hovböld kan visa sig olika. Det finns liksom inga regler om att: så här ska symtomena vara punkt slut. VAd spelar det för roll om veterinären både är känd och duktig ? Man kan väl söka svar hos andra för det.

Vad det gäller hovbölder så kan de hålla på och vela fram och tillbaka en tid innan de slår till på "riktigt".
Foderledan skulle kunna bero på infektion och/elelr smärta.

tänkte skriva samma sak..

men det kan även vara två olika saker, hältan kan ha berott på att hon tex trampat på något hårt och matvägran kan bero på magproblem.

tycker ni ska ta ut en annan vet. om hon inte äter och dricker ordentligt så kommer hon ju oavsett bli sjukare och sjukare! :crazy:

Bara en annan infallsvinkel - har ni kollat igenom munnen ordentligt?
Tänker att om det "bara" är ovilja att äta kan den ju uppleva obehag i samband med ätandet.

Både fång och hovböld kan visa sig olika. Det finns liksom inga regler om att: så här ska symtomena vara punkt slut. VAd spelar det för roll om veterinären både är känd och duktig ? Man kan väl söka svar hos andra för det.

Fast om man har en lång relation med veterinären sedan tidigare så litar man ju på honom/henne och förutsätter att det h*n säger är rätt och riktigt.

Vad det gäller hovbölder så kan de hålla på och vela fram och tillbaka en tid innan de slår till på "riktigt".
Foderledan skulle kunna bero på infektion och/elelr smärta.

Men om det vore en större infektion så tycker i alla fall jag att hon borde ha feber och/eller värme i hoven och benet?

tänkte skriva samma sak..

men det kan även vara två olika saker, hältan kan ha berott på att hon tex trampat på något hårt och matvägran kan bero på magproblem.

tycker ni ska ta ut en annan vet. om hon inte äter och dricker ordentligt så kommer hon ju oavsett bli sjukare och sjukare! :crazy:

Om hon blir värre så kommer veterinären komma ut, han bor ju nära och skulle vara anträffbar över hela helgen. Nu verkar ju hästen var lite bättre så förhoppningsvis har det vänt. Undrar bara vad det kan ha varit? Det är som sagt mkt möjligt att det är helt olika saker men ville som sagt skriva hela historien ifall ngn känner igen sig.:idea:

Liknande trådar

Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 937
Senast: Skogstroll
·
A
Foder & Strö Först lite bakgrund.. Min häst har haft problem med magen, jag gick ifrån pelleterat foder och ger mkt grovfoder. Han har förmodligen...
2
Svar
31
· Visningar
5 414
Senast: asahes
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 782
Senast: Kookaburra
·
G
Hästvård Magproblem under vinterhalvår Varför gar min häst magproblem under vinterhalvåret? Hade det förra vintern oxå. Nu hände det första...
Svar
17
· Visningar
2 694
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur