Magproblem m probimin?

Sv: Magproblem m probimin?

probimin innehåller lactobakterier som enligt bruksanvisningen då ska gynna de goda bakterierna.

Om jag då tänker till lite så kanske det är lika bra att ge afil till hästen som det rätt så dyra probimin. Men eh mjölkprodukter till ett djur som är gräsätare.

Min veterinär tyckte att jag skulle ge probimin, ja köpte en burk men läste nu lite närmare på burken o såg detta med lacto baktiererna.Och jag har nu snart tagit slut på en burk. Är i tankarna på att skaffa ngt annat som är mer logiskt bra för hästen och biligare.

Har det lite bökigt med fodersnack och kommunikation med stallägaren o stallpersonal så som läget är nu så går de med på att ge min häst probimin för att veterinären har rekomenderat det. Tror inte de skulle ge min häst bakjäst om jag bad dem.Det krävdes övertalning för att jag skulle få ha en vattenhink hos hästen när veterinären rekomendera mig det medans min häst var dåligast.(min häst hade symptom med vattnig diarre och matvägran 3 ggr förra året, o inte alltid i samband med foderbyte) Och nu fick hon en släng av detta nu för några veckor sedan, fick sån där smärtstillande spruta av vet o sen tyckte hon ja skulle börja med probimin..

vart långt sorry

probimin innehåller lactobakterier som enligt bruksanvisningen då ska gynna de goda bakterierna.

Om jag då tänker till lite så kanske det är lika bra att ge afil till hästen som det rätt så dyra probimin. Men eh mjölkprodukter till ett djur som är gräsätare.

Jag undrar om det är samma sorts lactobakterier i afil som i probimin. Jag hade nog inte gett afil till hästen utan att veta det. Jag antar att det finns ett antal olika laktobakterier.

Efter en snabbkoll på nätet så hittade jag en lång lista på olika lactobakterier.

Senast ändrad:

Tror att det är något liknande. Jag hade heller inte gett mjölkprodukt till häst. Då hade jag i stället gett Proviva vilket våra veterinärer rekommender. Shotsen innehåller inte så mycket socker och betydligt mera lactobacillusker.

KL

Jag tycker att, i allmänhet, alltför många ger PÅ TOK för många olika tillskott och kraftfoder, örter ETC ETC, till hästar. Det verkar bli värre för varje år som går!

Jag säger; krångla inte till det så förbaskat, blanda inte för många olika ingredienser och ffa ge inte sånt som är avsett för människor eller helt andra djur till häst! De enda som tjänar på allt det här är foderexperter och fodertillverkare, hästägarna blir bara utfattiga och får ev hästar med matsmältningsproblem på halsen.

Tror också att man ger en hel del onödiga tillskott, men kanske man ska vara på sin vakt när man nu ser på analyser att skördarna utarmas på näring alltmer. En del behövs kanske trots allt.

Så här står det på burken:
Komplexmedel
Vitamin B6 (pyridoxin), Pimipnella anisurn, aa 2gr, Natrium bicarb et phos er sulf, MSM, aa 1gr, Metylsulfonalmetan (MSM), Rubus Odaeus, Matricaria recutita. Lycopodoium clavatum, Rheum palmatum, Taraxacum officinalis, aa400mg, Lactos aa 100gr.

(Ngn bokstav kan ha blivit fel..)

Bukren var 800gram.

Jag har alltså slutat men det skulle vara intressant att veta om det kanske var ngt speciellt i detta som han inte tålde - eller om det var rent allmänt..

Ovanstående gällde alltså produkten jag började med Formula-1 fr AME Prod.

Senast ändrad av en moderator:

Hm det låter som en blandning från homeopathuset. Fast de har 98,5 5 mjölksocker i sina produkter. Här är det bara 97,6 %.

Vuxna hästar kan iofs inte bryta ner mjölksocker. Men så små mängder som det blir frågan om per dag kan inte sätta igång så långdragna besvär. Inte heller kan de mikroskopiska mängderna av örter ge sådana besvär du skrev om.

OM din hästs tarmbesvär skulle ha samband med detta tillskott skulle det i så fall rimligen vara en förorening av ngn bakterie som slagit fäste i burken och trivts bra i mjölksockret.
Långsökt men inte omöjligt. När man odlar ur kryddburkar och torkade grönsaker o dyl får ibland fram sjukdomsalstrande bakterier. HH

Absolut, men kanske att man ibland överanvänder olika tillskott, och vem vet vad dessa tillsammans kan orsaka? Jag är inte emot tillskott, bara att man ska vara vaksam på vad som egentligen är nödvändigt.

Själv ger jag Tokosel till en av mina hästar men det var efter att blodprov tagits och att han konstaterat hade för låga värden av selen.

Håller verkligen med dig. Man ger en massa tillskott utan att veta vad det har för verkan och om en brist verkligen föreligger. En mentor till mig sa en gång att det är kanske sant att en del preparat inte har några biverkningar men de har verkningar. Och att stimulera en del av kroppen utan att det behövs kanske skapar en rubbning på något annat ställe. Man har ju konstaterat på människor att det faktiskt inte är nyttigt att stoppa i sig en massa vitaminpiller. Det är antagligen samma med hästar. Det bästa är säkert att hålla sig till bra grundprodukter (såsom ett riktigt bra hö t ex).

Har handlat Lucernpellets och Fibergi, vilket jag vet han ätit förrut. Börjar med Lucern i en vecka innan jag kompletterar med Fibergi. Ger också linfröpellets, havre och betfor.
Nu gör jag så att jag tar bort Probiminet, tycker mig redan se att han har mer aptit, kanske... Jag hoppas ju att de andra fodret också ska stimulera till att äta mer. Jag ger Kraffts MagTarm istället, kände först att det var dumt att byta och föra in ytterligare ngt - men han har alltid återställt sig med detta tidigare, varför jag beslutade mig för att göra det.
Sen går jag över till bara hö istället för hösilage, tyckte mig se att han föredrog det, kanske. Och hö ska väl vara snällare mot magen?

Hur snabbt kan jag öka på lusern tycker ni? Vetr tyckte jag kunde ge 1kg fr början, vilket jag gjort nu i 2 dgr uppdelat på 2 mål och helt uppblött till gröt.
Hur långsamt måste man vänja in Fibergi? Långsammare än Lusernen eller lika?
Har tänkt komma upp i till att börja med 3kg lusern och 3 kg fibergi.

Vetr tyckte inte jag skulle ta blodprov - han såg honom och ser pigg ut i allmäntillståndet etc. Han tyckte bara jag skulle komplettera med gott foder och på det sättet försöka få tillbaka matlusten.

Igår när jag tittade på honom till kvällsfodringen så var det verkligen som att han hade aptit, han bankade i väggen och ville ha mat - men inte hö. Efter att jag gett Lusern började han dock äta på höt så kanske är det rätt taktik. Det slog mig också att jag kopplat samman detta med de här pulvrena - men vem vet det kan ju vara en slump att det inträffade samtidigt?!

Vilka värden, kvoter etc i foderstaten ska man sikta på för att öka hull på en 17åring med svårt att ta upp näring, lite fullblodstyp trots halvblod???
Inser att det är individuellt men ändå finns det nga generella riktvärden?

Liknande trådar

Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·
Foder & Strö hej, har läst massa trådar, och får massa bra svar, men har ändå några frågor Jag vet hur man räknar ut foderstaten o har analys på...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: noble art
·
Foder & Strö Har en 5åring som jag haft i ca 5 dagar nu som jag verkligen tycker behöver gödas. Hon är absolut inte undernärd, men spinkig. Det är...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama