Vad är det för fel?????

Sv: Vad är det för fel?????

Bara en annan infallsvinkel - har ni kollat igenom munnen ordentligt?
Tänker att om det "bara" är ovilja att äta kan den ju uppleva obehag i samband med ätandet.

Man önskar ibland att man hade en munstege så man kunde stoppa in handen och gräva lite för tanken har slagit oss oxå. Vi har dock luktat i munnen på henne och försökt att titta så gott det går men har inte sett eller känt ngt konstigt.

Hon är kollad i munnen för ca 6 månader sedan så i så fall skulle det vara ngt akut, men som sagt det är mkt möjligt. Nu verkar hästen i alla fall må lite bättre och har börjat äta så förhoppningsvis så är hon på bättringsvägen. Men om hon blir sämre igen så får nog vet komma ut och ta blodprov samt kolla igenom munnen ordentligt.

Tycker att detta är väldigt mystiskt, har inte träffat på ngt liknande förut med så diffusa symtom!:confused:

Senast ändrad:

*kl*

Jag ville bara skriva att jag uppskattar att ni försöker hjälpa oss.:bow: Hoppas att ni inte tror ngt annat även om jag inte hållt med eller ställt mig frågande till det ni har skrivit!:bow::bow:

Hur har det gått......????

Fast hältan är mer eller mindre borta och så vitt jag vet så borde det bli värre och värre.

Knivigt men alla djur är fenomenala på att kamuflera och kompensera bort sådant som gör ont. En häst kompenserar ju till och med ryttarens skevheter och drar på sig spänningar i rygg och nacke.

Jag skulle inte släppa fång funderingarna så lättvindigt, min ponny hade fång, men gömde det för mig tills det blev akut. Han var inte varm inte svullen och inte halt. allt visade sig ett par veckor innan vi kunde ställa säker diagnos, genom svag hälta på ena bakbenet.

När vi kom in på röntgen hade han inte mer än ett par mm kvar att gå på innan hovbenet hade varit genom sulan.. Han lever dick än, trots 2 års envist omhändertagande.

Vill inte med detta skrämmas, men påvisa hur lätt man tänker att hästen är nog inte sjuk, för man vill ju ha den frisk, och så dröjer man tills det nästan blir fara för livet.
Det låter inte som kolik, men jag har bara sett en häst med det problemet, så vad vet jag?
Viktigast är tills vetrinären kommer. kolla temp, kontrollera vätskeintag, och var försiktig med utfodring med äpplen, morötter och annan kraftig mat, tills du vet om det är fång. Är hästen tjock? Vid uttorkning läs tråden hjälp min ponny dricker inte!

Lycka till!

Jag har sett dessa symptom på två ponnyer i ett stall där jag arbetade för flera år sedan.
Ponny 1: Symptomen uppträder akut i början av december med samma förlopp som din och försvinner sedan, hältan ganska fort (några dagar) och foderproblemen efterhand över 2-3 veckor. I mars kommer många små hältor på olika ben fram, håller några dagar och försvinner men återkommer regelbundet. I maj (eller juni) kommer matproblemen smygande igen, håller i i ca två veckor och försvinner sedan och kommer tillbaka ca tre veckor senare samtidigt som svaren på blodproven kommer tillbaka. Det visade sig vara en fästingburen sjukdom (kommer inte ihåg vilken) och behandling sattes in. Efter några månader (5-6 tror jag) blir hästen friskförklarad och sist jag såg honom så var han på TOPP så som bara en ponny kan vara:devil:

Ponny 2: Akut hälta som behandlas (boxvila och medicinering, vet inte med vad), blir friskförklarad och försiktigt igångsatt. Hältan återkommer på samma ben efter några månader, ponnyn ställs av omedelbart och tid på klinik bokas. Sex dagar senare när ponnyn kommer till kliniken är han ohalt och på :bump:humör. De tränar försiktigt och efter ca 1 månad blir han halt igen. Distriktsvet ute 3-4 timmar efter upptäckt hälta och konstaterar att ponnyn är halt men vet inte varför. Tid bokas på klinik igen men dagen efter är ponnyn ohalt och kliniktiden avbokas. Ca tre veckor senare är ponnyn halt igen denna gång på samma sidas bakben istället. Vet på klinik bestämmer sig för övertidsarbete och kallar in dem samma kväll. Konstaterar att han inte vet var det sitter, ponnyn är halt i HELA bakbenet:confused:. Ca 8-10 månader går med div hältor och flera vet men ingen begriper något. Ponnyn ok i ca 6 månader därefter akut hälta med samma förlopp och samma ben som i början. Han börjar tramsa med maten, först med total matvägran och så småningom mer och mer kräsen men inte varje dag utan ibland åt han som en galning (som vanligt då alltså) och ibland stog han bara pillade i fodret och sorterade ut vad han ville ha den dagen. "Galenmatdag" och "tramsmatdag" gick dessutom inte att förutsäga, hans ägare förde NOGGRAN bok över alla saker och många (ink. vet.) tittade i den utan att se något samband. Mat och hältproblemen försvann långsamt men efter ytterligare några månader får ponnyn utslag av bettet. Bettet byts ut mot hackamore men trots behandling så försvinner inte utslagen. Av någon anledening så tas återigen ett blodprov (tagits två tidigare som inte visat sågot) och det visar att levern inte fungerar så allt som borde utsöndras i urinen hamnar på div ställen i kroppen istället. Ponnyn blir dessutom ordentligt fet av detta men att det skulle ha med allt annat att göra trodde ingen han var nämligen den typ av ponny som blir tjock när fodervagnen åker förbi i stallgången och behövde träna regelbundet för att se ut som ponny och inte tunna så vadå han tränade ju inte med någon ordning... Ponnyn ställs på dyr medicin som kunde undvikits om någon hade fattat vad som hände från början. Han blir bättre och sedan har jag inte längre förstahanduppgifter längre eftersom jag bytte arbetsplats, ryktesvägen har jag dock hört att han både tränar och tävlar OCH ser ut som en normal ponny igen.

Jag hoppas att det går bra och att mitt svar om inte annat kan användas för att utesluta något problem. Lycka till!!

delvis kl

Hästen är nu bra och äter som vanligt. Troligen var det en släng av sandkolik eller dyl och hon får nu en behandling med loppfrön. Hältan har inte heller kommit tillbaka så troligen hade hon vrickat sig i hagen.

Tack alla som försökte hjälpa till.:bow::bow:

*raderat*

Ska läsa hela tråden innan jag svarar nästa gång... :)

Senast ändrad:

Uch va jobbigt!! :(

Jag skulle ta ut både veterinär och hovslagare som kollade hovarna för hovböld. och låta veterinären ta blodprov för att uresluta infektioner och fästingsjuka mm. Och om det inte blev bättre på några dagar skulle ja ta hästen till strömsholm. eller nån annan klinik.
Det är bättre att veta vad som är fel än att behandla utan att veta vad felet är tycker jag. Det är många veterinärer som ger ut medecin utan att veta den igentliga orsaken till problemet.:mad:

Hoppas att pollan blir bättre.. Jag håller tummarna för att det är en LITEN hovböld och inget alvarligare.

Liknande trådar

Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 937
Senast: Skogstroll
·
A
Foder & Strö Först lite bakgrund.. Min häst har haft problem med magen, jag gick ifrån pelleterat foder och ger mkt grovfoder. Han har förmodligen...
2
Svar
31
· Visningar
5 414
Senast: asahes
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 782
Senast: Kookaburra
·
G
Hästvård Magproblem under vinterhalvår Varför gar min häst magproblem under vinterhalvåret? Hade det förra vintern oxå. Nu hände det första...
Svar
17
· Visningar
2 694
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025