Vad är det för fel...

Sv: Vad är det för fel...

Fast många gånger säger ju barnen/föräldrarna att barnet kommer, och sen dyker barnet ändå inte upp. Det ÄR inte självklart att man som föräldrar kan förutspå eller förebygga de här situationerna.

Jag menar inte att man ska tvinga barn att gå på kalas. Men jag tycker nog absolut att föräldrar kan behöva känna lite dåligt samvete för de här situationerna. Som vuxen är man faktiskt ansvarig för att i möjligaste mån hjälpa barn som är utanför och göra sitt bästa för att förebygga mobbing.

men hur ska man som förälder veta att just detta barnet är utsatt?

Jag tyckte artikeln var riktad mot föräldrarna på ett konstigt sätt. Känns som att det är ngt skumt

Det kan man inte alltid veta. Det är därför man ska lära sina barn att gå på kalas om de är bjudna. Om de NORMALT sett vill gå, men i ett specifikt fall INTE vill - då ska man ta reda på varför!

där håller jag med.

Grejen är att vi inte vet bakgrunden.

och jag tycker fortfarande hela grejen är skum. Särskild detta med artikeln.

Om detta var den händelse som fick föräldrarna att misstänka mobbing så anser jag att denna vägen var fel att gå som första steg.
Misstänkte dom det redan innan så hävdar jag fortfarande att dom skulle skött det annorlunda.

Det håller jag absolut med dig om.

Man kan också fundera på vad i hela helvete som driver kvällstidningarna att skriva om vissa frågor...

Vi är iaf ense om att man som föräldrar ska göra allt för att förebygga och åtgärda mobbing.

I just detta fallet hade det varit intressant att vara mer upplyst tycker jag.

Till exempel vadå?

"Elaka" barn?
Mobbade barn?
Skitjobbiga föräldrar som ingen vill ha med att göra? (Den känslan jag får mest...)
"Kom om ni vill"- på inbjudan.

Jag vet inte, men jag tycker det är märkligt att ingen dyker upp på kalaset och reaktionen på det är att gå till tidningen.

Senast ändrad:

Jag har också haft den känslan att det är något "föräldrar emellan"... O_o

Att gå ut i tidningarna som dom gjort är jag också kluven till. Det gagnar ju inte deras barn - snarare gör saken värre :crazy:
MEN å andra sidan så skapas det en debatt som är väldigt viktig! Jag tycker inte att sånt här ska hända, men tyvärr så händer det och tydligen inte helt ovanligt heller?!! Jag hörde om ett liknande scenario på lokalradion igår :(

Jag tycker inte att man kan tvinga ett barn att gå på kalas, men man ska banne mig som förälder ha vett att då meddela att ens barn inte kommer :mad:

Man kanske vill gå ut i tidningen för att belysa problemet, få till en diskussion och en ögonöppnare? På samma sätt som man går ut i tidningen med andra missförhållanden?

Jag tycker att det är starkt av föräldrarna att gå ut i tidningen, nu gjorde de ju inte det primärt utan det började med att mamman lade ut sin besvikelse och frustration på FB som sedan delades i en evinnerlig fart. Sedan när en tidning snappat upp detta valde de att vara med. Föräldrarna vet ju att publiciteten kommer att belysa deras barn så jag tror inte att det på något sätt var ett lätt beslut.

Det är tragiskt att en del går på det skumma spåret och antar att det är de här kalasbarnen som har gjort något fel, att de skulle vara elaka och kanske därför få skylla sig själv. Det är lite "tjejen hade säkert utmanande kläder" resonemang över det.

Jag anser att man som förälder bör fråga sig varför barnet som annars är kalasvilligt inte vill gå på just det kalaset och försöka snappa upp eventuella problem som kan lösas, så att det inte går för långt. Denna historia kanske kan få oss att komma ihåg att göra det, i alla fall en liten stund framöver.

Kl.

Nu har jag inte läst hela tråden men detta hände när min ena lillebror var liten.

Några av barnen hade tackat nej men det var även ett gäng som hade tackat ja, INGEN dök aldrig upp. Min bror satt med sina fina kläder som han valt och väntade och väntade. Mina föräldrar visste att han hade få vänner men att inte ens de få han hade dök upp var ju ingen redo för.. Mamma pratade med en av hans få vänners mamma och fick svaret att: ”han hade sagt att någon av de andra barnen tyckte han var en tönt om han gick på kalaset och det ville han inte vara” så han blev hemma. Efter detta har han aldrig velat bjuda in till ngt, han har varit extremt ensam och mobbad. Nu har ju inte detta bara med just det där kalaset att göra men det var lite droppen..

Jag får fortfarande ont i magen av att tänka på den där kalasdagen trots att det nu gått många år. Nu vet jag inte om det är mobbing som ligger bakom fallet i artikeln men jag vet hur det är NÄR det är det. Det krävs inte så mkt för att det ska bli så.

”han hade sagt att någon av de andra barnen tyckte han var en tönt om han gick på kalaset och det ville han inte vara” så han blev hemma.

Vilken jättekonstig mamma, är hon helt galen. Har man tackat ja så går man på festen, eller i alla fall ringer återbud.

Hör man sitt barn säga att andra barn hotat honom så reagerar man till personalen.

Hör man sitt barn "säga" att ett annat barn är mobbat ringer man personalen och det andra barnets förälder. Och helst ser till att barnet går-tillsammans med sina vänner, som man ringer.

Ska det alltså vara helt ok att mobbare bestämmer vilka barn ens egna barn får leka med! Vänner barnet tycker om. Och man bara accepterar det. Första och effektivaste motståndet mot mobbing -det som direkt slår ut mobbarens kraft, är när andra barn säger nej, vi accepterar inte det här. Men här underlättar tydligen föräldrarna och understödjer mobbarna.

Hur läskig får man vara egentligen.

Och själv blev man medtvingad på både det ena och det andra som liten, kaffe hos tant Agda och kalas hos klasskamraten, det mesta var roligt när man väl var där. Det mesta är jobbigt att ta sig iväg på -även semester. Har extremt svårt att föreställa mig föräldern som ställer in en Thailandsresa för att 7 åringen plötsligt får kalla fötter -då tvingar man barnet åka (-för då är det egna plånboken inte klasskamratens känslor som står på spel).

Kort sagt, har man väl tackat ja så får man lov att gå.

(att sedan tacka nej till några av 10 000 kalasinbjudningar kan man ju såklart göra, men tydligen måste man vara lite uppmärksam på vilka...)

Senast ändrad:

Ja, våra föräldrar blev också väldigt ledsna av svaret och tyckte att det var riktigt dåligt av föräldrarna som tackat ja men som sedan bara lät det vara när barnen ändrade sig för att de inte ville vara ”töntar”. Men samtidigt bad min lillebror att de inte skulle göra något mer för han skämdes redan för att ingen ville komma, hans försvar var ”det gör inget, jag gillar inte när de andra barnen firar mig ändå”. Hemskt!

Tyvärr tror jag inte att det är helt ovanligt att vissa föräldrar faktiskt blundar och inte vill se att deras älskade barn mobbar någon annan. Det har varit tydligt under de åren mina föräldrar kämpat för att hjälpa min bror som varit mobbad i stort sett hela sin uppväxt.

kl

Så om ett barn uppenbart inte vill gå på kalas är dte bättre att tvinga dit det?

Å va skoj det barnet måste tycka dte är m kalas i framtiden:meh:
.

Så vad tycker du är värre, att ett barn " tvingas" dyka upp en stund på ett kalas det egentligen inte var då sugen att gå på eller att ett barn sitter finklädd och väntar på gäster som aldrig kommer, inte en enda!? Och vad är det sin föräldrarna har hanterat fel? Bevisligen händer detta och har hänt flera, att gå ut i tidningen har gjort att fler reflekterar. Jag har alldeles utmärkt koll på barn som bjuder in mina barn på kalas, fanns det någon i riskzonen att mobbas skulle jag vara extra noga med att de gick på kalaset.

Visst är det en konstig mamma, men jag tror inte det är så ovanligt.
Tyvärr så finns det de föräldrar som hellre ser att sitt barn inte blir betraktat som tönt och det är viktigare än att ett annat barn blir jätteledset.

Apropå detta så påminner det mig om när mina döttrar gick i fjärde klass - där fanns en kille som de andra grabbarna inte var snälla med. Då bestämde sig ALLA tjejer att de skulle minsann ta med denna grabb i sin gemenskap visa de andra killarna att han dög och var faktiskt en toppenkille....det tog inte så lång tid innan den killen var med i grabbgänget igen.

Apropå detta så påminner det mig om när mina döttrar gick i fjärde klass - där fanns en kille som de andra grabbarna inte var snälla med. Då bestämde sig ALLA tjejer att de skulle minsann ta med denna grabb i sin gemenskap visa de andra killarna att han dög och var faktiskt en toppenkille....det tog inte så lång tid innan den killen var med i grabbgänget igen.

Respekt!:bow:

Det är tragiskt att en del går på det skumma spåret och antar att det är de här kalasbarnen som har gjort något fel, att de skulle vara elaka och kanske därför få skylla sig själv. Det är lite "tjejen hade säkert utmanande kläder" resonemang över det.

Vart har ngn skrivit att kalasBARNEN gjort ngt fel?

Det jag, och några andra mer var inne på var att det verkade mer riktat mot att det skulle vara föräldrarna som inte var helt omtycka

Jag vet många barn/föräldrar i våra kretsar som inte kan gå på varje kalas. Ingen som ens reflekterat över detta. Ser inget konstigt i det alls?

Vi som har hästar och tävlar och har andra sysslor , dottern tackade nej till många kalas (på den tiden). Hon hann inte gå på alla och i ärlighetens namn blir dte rätt dyrt att gå på kalas nästan varje helg.

Sen blir jag ärligt förbluffad över att föräldrarna inte hade någon som helst minsta lilla aning om att barnen var utsatta för mobbing. OM nu så är fallet.

Och återigen, vi har haft en del kalas oxå, och jag har haft kontakt med föräldrarna å checkat så att de flesta kan just dne helgen.
Sen skickat ut inbjudan till barnen. Och såklart att förhinder kan uppstå även om man först var ledig!

Visst är det en konstig mamma, men jag tror inte det är så ovanligt.
Tyvärr så finns det de föräldrar som hellre ser att sitt barn inte blir betraktat som tönt och det är viktigare än att ett annat barn blir jätteledset.

Jo exakt, och om man tänker efter, de gick ju också i en skolklass en gång... alla föräldrar har varit med i popularitetsspelet och vissa tyckte kanske det var viktigare än andra och så coachar de sina barn i samma riktning. Eller så vill de smyga under radarn och stå i kulisserna och se på -så att deras barn kan göra detsamma.

De barnen ska inte behöva ha lite tråkigt för någon annans skull. Och så är det igång igen?

Vad var det -empatibrist var väl en av bitarna som fanns hos vissa populära och socialt kapabla mobbare. En del av empati är väl att lära sig omaka sig lite för någon annan ibland.

Äsch bara en förflugen tanke.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 897
Senast: YaHilweh
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar