Vad är det för fel...

Sv: Vad är det för fel...

Mitt barn vill ofta inte gå på kalas när hon blir bjuden. Ofta ligger kalasen på helgen, mitt på dan, säg 11-15 eller 12-16.
När man frågar varför hon inte vill gå så säger hon att hon hellre vill vara hemma och rida, eller leka med sin syster. Hon tycker att hon aldrig hinner göra något hemma på veckorna, jag jobbar dagtid så de är ju på fritids motsvarande tid.

Ska jag tvinga henne att gå? Nä tack, jag vet själv hur mycket jag ser fram emot helgen och få vara med hästarna, greja på gården etc.
Sen ordnar inte vi några barnkalas själva, hon vill inte helt enkelt. Ska man tvinga dem till det oxå?

Får din dotter alltid göra som hon vill? Låter ju bra..

Jag tycker snarare att man ska vara orolig om ens barn inte VILL gå på kalas.
Har barnet verkligen det bra i skolan då?
Har barnet inga kompisar? För kompisars kalas är det ju självklart att man går på även om man "inte har lust".

Att offra några timmar för någon annans skull är som sagt inte för mkt begärt av någon.
Det är en sak om det skulle vara random bjudning, men detta gäller födelsedagskalas.
Om man tar ditt scenario där kalaset är på 4 timmar, då är förmodligen allt över på 5 timmar = din dotter har minst 19 timmar kvar av helgen att leka med sin syster (som hon aldrig träffar på kvällarna?) eller rida.
Om man då förutsätter att hon bara är vaken 12 timmar/dygn.

Tycker också föräldrarna kunde skött det bättre för att slippa ledsna pojkar.
Vad är det egentligen föräldrarna har skött dåligt? Att de gått ut i tidningen?

Man kan ju inte skylla över detta på EN barns föräldrar (EN av FJORTON!).

Och det känns som det ligger något bakom om INGEN kom alls, kanske att pojkarna är elaka mot andra barn eller att dom själva är utstötta.
.
Troligtvis mobbade. Mobbande barn brukar alltid ha några kompisar.

Eller så KAN det helt enkelt vara idiotiska vuxna. Vuxna som inte gillar dessa vuxna = De låter det gå ut över barnen.

Eller så "Ville inte" barnen gå. :meh:

Något beror det definitivt på och jag tycker det är bra att det tas upp för diskussion iom att det bevisligen har hänt MÅNGA barn utan att folk verkar reflektera eller tycka att det är fel.

*kl*

Är det vanligt att dagens barn inte vill gå på kalas? När jag var liten så älskade vi att gå på kalas.. det innebar ju godis och tårta i mängder, nått vi inte direkt fick till vardags eller knappt till helgen. Vi åt nog bara godis på kalas om jag inte minns fel.

Det är väl en del av problemet, godis och fika är vardagsmat för barn idag så av den anledningen behöver man inte gå på kalas.
Sen kan jag även tänka mig att en del föräldrar kanske säger ifrån åt sina barn för att de inte anser sig ha råd att köpa en present åt barnet som fyller, det är en hets idag att ge bort dyra saker. Biobiljetter för 100 kr stycken kanske inte alla föräldrar kan lägga ut på presenter åt andra, särskilt inte så före jul när allt annat oxå kostar och det ska vara julklappar och julmat.
Barnkalas har blivit helt hysteriskt, det "ska" vara något speciellt med kalaset, det ska bjudas på mat, fika och godis och alla förväntas ta med sig presenter runt 100 kronor...

*kl*

Är det vanligt att dagens barn inte vill gå på kalas? När jag var liten så älskade vi att gå på kalas.. det innebar ju godis och tårta i mängder, nått vi inte direkt fick till vardags eller knappt till helgen. Vi åt nog bara godis på kalas om jag inte minns fel.
Det tror jag inte det är, men om man bjuder i skolan så får alla ta del av det inte bara några få bjudna. Man slipper trassel med svarsdatum etc. Jag tycker det är ett smidigt sätt! :cool: :bump:

Hur mycket smittar vi våra barn med våra egna värderingar och föreställningar. För vi över till dem att det är jobbigt att gå på en massa kalas, mamma och pappa måste skjutsa och fixa present, när mamma och pappa hellre vill ligga i soffan och se vinterstudion och ha en lugn och skön helg. Vi kanske idkar föräldraledarskap och får barnen att fatta de beslut som vi vill för att det är enklare och mer bekvämt för oss själva, och speciellt i dessa fall när det inte är de mest statushöga barnen som har kalas, då när vi verkligen behöver kliva in som vuxna och visa att alla människor har rätt till sitt värde och respekteras.
:bow:

.

Men tycker inte du det är märkligt att inte en enda av fjorton familjer haft hyfs att tacka nej till inbjudan?!

Ber man inte om att få svar på inbjudan så får man ju skylla sig själv lite grann, barnens situation hade ju kunnat undvikas då.

Men tycker inte du det är märkligt att inte en enda av fjorton familjer haft hyfs att tacka nej till inbjudan?!

Ber man inte om att få svar på inbjudan så får man ju skylla sig själv lite grann, barnens situation hade ju kunnat undvikas då.

Det finns ju en väldigt massa märkliga inbjudningar numera, ibland ska man ringa om man ska komma, ibland ska man ringa om man inte kan komma, ibland behöver man inte höra av sig alls.
Jag förstår inte varför man inte håller kvar vid OSA, ring oavsett om du tänker komma eller inte...

Ja, det är märkligt. Men jag har varit med om det.

Det är, som jag skrev på FB om det här, naivt att tro att det inte förekommer ganska ofta.

Håller med Vita_N_6520:

Något beror det definitivt på och jag tycker det är bra att det tas upp för diskussion iom att det bevisligen har hänt MÅNGA barn utan att folk verkar reflektera eller tycka att det är fel.

De flesta ungar gillar väl att gå på kalas? Om inte för snasket så för gemenskapen. Om de inte vill det så finns det väl en orsak och då är frågan, oavsett denna "orsak", hur bra det blir att tvinga ungen att gå? Hur bra blir stämningen?

Jag förordar nog ett nej-tack-vi-är-tyvärr-upptagna och sedan hade jag sett till att vi varit upptagna.

Det vet jag inte egentligen.

2 av mina 3 älskade att gå på kalas, den 3:e tyckte inte alls att det var så roligt. Sen när han skulle fylla år och vi hade kalas så tyckte han förstås att det var årets händelse, det var ju jättekul. Då försökte vi förklara att det är likadant för andra barn och om ingen kommer så blir det ju inget kalas. Det hade han då noll förståelse för - HANS kalas var ju kul till skillnad från andras. Han fick lov att gå ändå, tillslut så tyckte han nog att det var rätt så kul ändå

För övrigt så tror jag att just detta med godisätande i tid och otid liksom minskar intresset för kalas. jag åt också bara godis på kalas och julgransplundringar

Det finns ju en väldigt massa märkliga inbjudningar numera, ibland ska man ringa om man ska komma, ibland ska man ringa om man inte kan komma, ibland behöver man inte höra av sig alls.
Jag förstår inte varför man inte håller kvar vid OSA, ring oavsett om du tänker komma eller inte...

Jag kan hålla med dig. Men oavsett då borde ju i alla fall några av de inbjudna ha förmågan att följa en enkel uppmaning?

athena: Jag tycker verkligen det är skittragiskt, att det är så som du också varit med om. Men artikeln får mig ändå att fundera och jag tycker det känns som om det ligger något bakom.

kl

Så om ett barn uppenbart inte vill gå på kalas är dte bättre att tvinga dit det?

Å va skoj det barnet måste tycka dte är m kalas i framtiden:meh:

Och ett barn är ju ännu inte medveten om att eventuellt låtsas trivas etc. utan jag kan tänka mig att det märks rätt fort om ett barn egentligen inte vill vara där.

Under hela låg och mellanstadiet var dte så jäkla mkt kalasbjudningar att dottern faktiskt inte kunde gå på allt.

För det första tar det tid att åka varje helg samt att det faktiskt kostar.

Men vid alla dessa inbjudningar har det varit O.S.A . HAr man ngn ggn glömt så har föräldrarna hört av sig för att bekräfta.

Hur svårt är det lixåm?

Tycker det är fel att ge folk dåligt samvete för att man inte kommer på kalas.

Jag tycker det hade vari hemskt även om folk O.S.At att de inte skulle komma på killarnas kalas.
Klart det är värre att barnen satt där och väntade och trodde att folk skulle komma, men tror inte det hade känts jättekul att framför att alla barn tackat nej eftersom de inte ville komma.

Jag tycker att det här känns ganska mycket som mobbning, och det är något jag hade velat undvika som mamma till ett av de andra barnen. Jag hade velat att mitt barn gick, dels för att man som så många andra sagt faktiskt går när man blir bjuden (om man kan) och dels för att det inte känns snällt mot de barn som ordnat kalaset om alla tackar nej.

men hur ska den enskilde individen veta att alla tackat nej? Eller hur sja jag som föräldrar veta att ev. just det barnet är utsatt?

Jag tycker fortfarande föräldrarna skulle kunnat vara mer uppmärksamma och skött dte smidigare.
Kanske tagit kontakt med föräldrarna innan bjudan skickades och sett hur många som kunde den helgen etc?

Absolut, jag håller med dig om att föräldrarna kunde gjort mer.
Men ofta kanske man vet om någon inte har så många vänner i skolan? Bjuder denna person på kalas och ens barn inte vill gå så kanske man kan anta att det är fler barn som resonerar på samma sätt. Känns ju som att det fanns en anledning till att inget av de 8(eller hur många det nu var) kom på kalaset...

Personligen tror jag att det handlar mer om ngt agg mot föräldrarna...känns så. Särskilt när dom går ut i tidningen. Ser inte hur det ska hjälpa barnen överhuvudtaget, däremot känns det riktat till föräldrarna..bara mina tankar

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 897
Senast: YaHilweh
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar