Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag, och några andra mer var inne på var att det verkade mer riktat mot att det skulle vara föräldrarna som inte var helt omtycka
Den mest genomtänkta mobbingen, att skada föräldrarna genom att aktivt såra deras barn med hänvisning till att man minsann inte kan "tvinga" sina barn att gå på kalas...
min tanke är att man kanske tar upp problemet med skola/föräldrar etc innan man bjuder in till kalas om det föreligger risk att ingen kommer. Onödigt att utsätta sina barn för tycker jag
*KL*
Inte riktigt samma sak, men på samma tema. Min son fyller snart år och ska ha kalas. De är 8 barn i gruppen, varav ett som är betydligt stökigare. Detta barnet var orsak till att min son vägrade åka till dagis strax innan sommaren.
Min son ville inte bjuda barnet på kalaset först men efter lite samtal så kom vi fram till att det var klart att det barnet också skulle bjudas. Sonen var lite orolig och sa att "Då får *barnet* inte slåss". Jag lovade att jag skulle bjuda med föräldrarna också för att hålla lite ordning och då tyckte sonen att det var självklart att alla skulle bjudas.
Nu föll det sig så att föräldrarna själva valde att tacka nej pga barnets problematik, men dagarna mellan att de första inbjudningarna gick ut och fram till att vi kom överrens om att bjuda det stökiga barnet också, var utan tvekan de värsta jag haft på länge. Skuldkänslor och ångest över att inte bjuda ett av barnen i gruppen. Att utesluta ett litet barn från något övriga "klasskompisar" blev bjudna på. Det blev väldigt viktigt för mig att prata med sonen om detta och när jag läste artikeln var jag glad över mitt val.
Det är självklart jättejobbigt att be sonen bjuda någon som han faktiskt är lite "rädd" för, när det är hans dag och hans kalas, hans tur att vara "speciell", men jag tror att mamman var glad att jag i alla fall kontaktade dem.
Vilken bra lösning att alla barn blev bjudna! Sedan tror jag inte att man ska vara rädd att bjuda med "villkor" (ex.vis då måste föräldern vara med) om det finns viss problematik med ett barn som ska bjudas.
Det jag, och några andra mer var inne på var att det verkade mer riktat mot att det skulle vara föräldrarna som inte var helt omtycka
kl
Ren teoretisk fråga: Hur skulle ni göra om ni visste att föräldrarna var högerextremister av värsta grad?
Skulle erat barn få gå hem till dom på kalas?
Ren teoretisk fråga: Hur skulle ni göra om ni visste att föräldrarna var högerextremister av värsta grad?
Min dotter satt också ensam vid ett av sina kalas. Det var verkligen ingen rolig upplevelse När jag började ringa runt till barnens föräldrar för att höra varför de inte hade hört av sig så var de alla undrande. De hade inte fått inbjudningarna. På den tiden (dottern är 21 så det är drygt 16 år sedan för det var när hon fyllde fem) var det kutym att lägga inbjudningarna på barnens platser på dagiset men just den dagen hade någon i personalen kommit på att det var elakt mot dem som inte var bjudna så hon hade helt enkelt plockat bort alla inbjudningarna och struntat i att säga något till mig
Om den personalen visst vad hon gjorde min dotter illa.
Jag ifrågasatte naturligtvis personalens handlande men fick en axelryckning till svar och de menade att de hade bestämt det men glömt att informera om det. De menade att det hade ju varit värre om hon varit mobbad, nu var hon ju populär så då kvittade ju det
Min dotters självförtroende sjönk som en sten och hon gick ifrån att ha varit öppen, glad och frimodig till att bli rädd och osäker. Det blev ingen bra start alls på förskoleklassen som började några månader senare för hon trodde inte att hon hade några kompisar kvar. Det tog lång tid innan hon hittade tillbaka till sig själv men osäkerheten den höll i sig väldigt väldigt länge.
kl