Vad är det för fel...

Sv: Vad är det för fel...

Men vad spelar det för roll om föräldrarna vet att barnet är mobbat eller ej? Eller "bara" utanför? de kan väl ändå ha bjudit till kalas hursomhelst? Att ditt barn prioriterat hästar framför kalas tar väl ändå inte bort det faktum att det är svintaskigt att ett barn blir helt utan gäster på sitt kalas

Det jag, och några andra mer var inne på var att det verkade mer riktat mot att det skulle vara föräldrarna som inte var helt omtycka

Den mest genomtänkta mobbingen, att skada föräldrarna genom att aktivt såra deras barn med hänvisning till att man minsann inte kan "tvinga" sina barn att gå på kalas...

min tanke är att man kanske tar upp problemet med skola/föräldrar etc innan man bjuder in till kalas om det föreligger risk att ingen kommer. Onödigt att utsätta sina barn för tycker jag

Den mest genomtänkta mobbingen, att skada föräldrarna genom att aktivt såra deras barn med hänvisning till att man minsann inte kan "tvinga" sina barn att gå på kalas...

Vi VET ju inte hur det ligger till.

VI VET inte om så är fallet. Jag tyckte det KÄNDES mer som att det kunde vara ett sådant fall. Jag har aldrig hävdat att det är rätt att göra så.

Men om nu så är fallet vet man ju inte heller vad föräldrarna gjort.

Jag kan ärligt säga att jag vet minst en familj dit inte jag skulle släppt mitt barn på kalas om det vore i deras hembostad

min tanke är att man kanske tar upp problemet med skola/föräldrar etc innan man bjuder in till kalas om det föreligger risk att ingen kommer. Onödigt att utsätta sina barn för tycker jag

Enligt vad jag kan utläsa ur artikeln blev de ju förvånade art ingen kom. Ingen förälder med hjärnan och hjärtat i behåll ställer ju till ett kalas om de tror att ingen tänker dyka upp.

*KL*
Inte riktigt samma sak, men på samma tema. Min son fyller snart år och ska ha kalas. De är 8 barn i gruppen, varav ett som är betydligt stökigare. Detta barnet var orsak till att min son vägrade åka till dagis strax innan sommaren.

Min son ville inte bjuda barnet på kalaset först men efter lite samtal så kom vi fram till att det var klart att det barnet också skulle bjudas. Sonen var lite orolig och sa att "Då får *barnet* inte slåss". Jag lovade att jag skulle bjuda med föräldrarna också för att hålla lite ordning och då tyckte sonen att det var självklart att alla skulle bjudas.

Nu föll det sig så att föräldrarna själva valde att tacka nej pga barnets problematik, men dagarna mellan att de första inbjudningarna gick ut och fram till att vi kom överrens om att bjuda det stökiga barnet också, var utan tvekan de värsta jag haft på länge. Skuldkänslor och ångest över att inte bjuda ett av barnen i gruppen. Att utesluta ett litet barn från något övriga "klasskompisar" blev bjudna på. Det blev väldigt viktigt för mig att prata med sonen om detta och när jag läste artikeln var jag glad över mitt val.

Det är självklart jättejobbigt att be sonen bjuda någon som han faktiskt är lite "rädd" för, när det är hans dag och hans kalas, hans tur att vara "speciell", men jag tror att mamman var glad att jag i alla fall kontaktade dem.

kanske visste dom och trodde faktiskt att detta var lösningen?

Folk tänker konstigare saker än så...

Men som sagt , bara spekulationer från min sida

*KL*
Inte riktigt samma sak, men på samma tema. Min son fyller snart år och ska ha kalas. De är 8 barn i gruppen, varav ett som är betydligt stökigare. Detta barnet var orsak till att min son vägrade åka till dagis strax innan sommaren.

Min son ville inte bjuda barnet på kalaset först men efter lite samtal så kom vi fram till att det var klart att det barnet också skulle bjudas. Sonen var lite orolig och sa att "Då får *barnet* inte slåss". Jag lovade att jag skulle bjuda med föräldrarna också för att hålla lite ordning och då tyckte sonen att det var självklart att alla skulle bjudas.

Nu föll det sig så att föräldrarna själva valde att tacka nej pga barnets problematik, men dagarna mellan att de första inbjudningarna gick ut och fram till att vi kom överrens om att bjuda det stökiga barnet också, var utan tvekan de värsta jag haft på länge. Skuldkänslor och ångest över att inte bjuda ett av barnen i gruppen. Att utesluta ett litet barn från något övriga "klasskompisar" blev bjudna på. Det blev väldigt viktigt för mig att prata med sonen om detta och när jag läste artikeln var jag glad över mitt val.

Det är självklart jättejobbigt att be sonen bjuda någon som han faktiskt är lite "rädd" för, när det är hans dag och hans kalas, hans tur att vara "speciell", men jag tror att mamman var glad att jag i alla fall kontaktade dem.

Vilken bra lösning att alla barn blev bjudna!:) Sedan tror jag inte att man ska vara rädd att bjuda med "villkor" (ex.vis då måste föräldern vara med) om det finns viss problematik med ett barn som ska bjudas.

Vilken bra lösning att alla barn blev bjudna!:) Sedan tror jag inte att man ska vara rädd att bjuda med "villkor" (ex.vis då måste föräldern vara med) om det finns viss problematik med ett barn som ska bjudas.

Nej, jag har inga problem med att bjuda "villkorat". Däremot hade det varit svårt om sonen verkligen hade mått dåligt av att bjuda barnet. Det är ju lättare att sätta sitt barn först än att ta med ett struligt barn. Hade det varit för 6 månader sen hade det tagit tvärstopp. Men lite äldre och lite säkrare så gick det att prata runt det. Och det kändes helt rätt.

Det jag, och några andra mer var inne på var att det verkade mer riktat mot att det skulle vara föräldrarna som inte var helt omtycka

Det var min spontana tanke också först, men det gör ju om möjligt bara saken ännu vidrigare.
Anser man sig vara vuxen nog att skaffa barn så ska man definitivt vara vuxen nog att hålla sina vuxenkonflikter helt åtskiljt från barnen.

javisst , men som jag skrev ovan, jag vet 2 familjer dit jag inte skulle släppa dottern på kalas, OM kalaset skulle vara hemma hos dom.

kl

Ren teoretisk fråga: Hur skulle ni göra om ni visste att föräldrarna var högerextremister av värsta grad?
Skulle erat barn få gå hem till dom på kalas?

För att ni är oense eller för att ditt barn far illa av att komma dit?

Om jag visste att barnet på riktigt skulle ta skada av att komma hem till det andra barnets familj så skulle jag inte låta barnet gå dit.
Och då inte bara av åsikter utan om det togs droger, var slagsmål osv.
Om mitt barn skulle vara vän med barnet skulle jag då istället hellre bjuda hem barnet på en egen födelsedagsöverraskning om jag fick för det barnets föräldrar.

kl

Ren teoretisk fråga: Hur skulle ni göra om ni visste att föräldrarna var högerextremister av värsta grad?

Men är det barnets fel vilka åsikter dess föräldrar har? Tror du att ditt barn på något sätt kommer fara illa av att vistas där några timmar?

Jag tycker inte om högerextrema åsikter men jag hade ändå inte velat att deras barn skulle få sitta ensam på sitt kalas. I värsta fall så hade jag följt med och varit kvar om jag var det minsta osäker på hur kalaset skulle gå. Hellre det än att riskera att ett barn satt ensamt. Enda gången jag inte skulle skicka iväg mitt barn på kalas hade varit om barnet som fyllde år hade varit riktigt elakt mot mitt barn men då hade jag ringt föräldrarna och talat om att mitt barn inte skulle komma och varför för kanske är det då också dags att föräldrarna ser till att deras barn börjar uppföra sig.

Kl

Min dotter satt också ensam vid ett av sina kalas. Det var verkligen ingen rolig upplevelse :( När jag började ringa runt till barnens föräldrar för att höra varför de inte hade hört av sig så var de alla undrande. De hade inte fått inbjudningarna. På den tiden (dottern är 21 så det är drygt 16 år sedan för det var när hon fyllde fem) var det kutym att lägga inbjudningarna på barnens platser på dagiset men just den dagen hade någon i personalen kommit på att det var elakt mot dem som inte var bjudna så hon hade helt enkelt plockat bort alla inbjudningarna och struntat i att säga något till mig :( Inte ens hennes kusiner kom för kusinerna hade betett sig illa på förmiddagen och då blev straffet att de inte fick gå på kalas för mamman tyckte att kalas var tråkigt :meh:

Om den personalen visst vad hon gjorde min dotter illa.
Jag ifrågasatte naturligtvis personalens handlande men fick en axelryckning till svar och de menade att de hade bestämt det men glömt att informera om det. De menade att det hade ju varit värre om hon varit mobbad, nu var hon ju populär så då kvittade ju det :mad:
Min dotters självförtroende sjönk som en sten och hon gick ifrån att ha varit öppen, glad och frimodig till att bli rädd och osäker. Det blev ingen bra start alls på förskoleklassen som började några månader senare för hon trodde inte att hon hade några kompisar kvar. Det tog lång tid innan hon hittade tillbaka till sig själv men osäkerheten den höll i sig väldigt väldigt länge.

Varför dessa pojkar fick sitta ensamma kan man ju spekulera i i evigheter. Kanske var det som i vårt fall att någon hade plockat bort inbjudningarna. Kanske var det föräldrarnas åsikter som det var fel på. Kanske var det så att dessa barn skulle ha kalaset hemma och att de andra barnen brukade ha stora kalas på andra, roligare ställen så föräldrarna tyckte inte att deras barn skulle behöva gå. Vi vet inte men ni som har små barn kan ju göra allt i eran makt för att det inte ska upprepas. Barnkalas är viktiga. Det är viktigt för barn att få känna sig speciella iallafall en dag om året och det är de andra barnen som får dem att känna sig så viktiga som de faktiskt är.

Det hade inte spelat någon större roll, mina barn hinner knappast bli indoktrinerade på ett 2-3 h kalas där det ska ätas tårta och lekas. Hade jag känt mig så orolig för ett barns hemmiljö att jag känner mig tveksam över att lämna bort det så hade jag kontaktat sociala myndigheter och själv följt med och närvarar under kalaset

Ja. Om det enda "problemet" är att föräldrarna är högerextremister så har jag inga problem med att dottern går dit på kalas.

Min dotter satt också ensam vid ett av sina kalas. Det var verkligen ingen rolig upplevelse :( När jag började ringa runt till barnens föräldrar för att höra varför de inte hade hört av sig så var de alla undrande. De hade inte fått inbjudningarna. På den tiden (dottern är 21 så det är drygt 16 år sedan för det var när hon fyllde fem) var det kutym att lägga inbjudningarna på barnens platser på dagiset men just den dagen hade någon i personalen kommit på att det var elakt mot dem som inte var bjudna så hon hade helt enkelt plockat bort alla inbjudningarna och struntat i att säga något till mig :(

Om den personalen visst vad hon gjorde min dotter illa.
Jag ifrågasatte naturligtvis personalens handlande men fick en axelryckning till svar och de menade att de hade bestämt det men glömt att informera om det. De menade att det hade ju varit värre om hon varit mobbad, nu var hon ju populär så då kvittade ju det :mad:
Min dotters självförtroende sjönk som en sten och hon gick ifrån att ha varit öppen, glad och frimodig till att bli rädd och osäker. Det blev ingen bra start alls på förskoleklassen som började några månader senare för hon trodde inte att hon hade några kompisar kvar. Det tog lång tid innan hon hittade tillbaka till sig själv men osäkerheten den höll i sig väldigt väldigt länge.

Men FY vilken personal :mad:
Att glömma informera dig - ok, glömma kan alla - men att den inte förstå hur illa barnet de gjorde med sitt handlande och att inte ens be om ursäkt :rage:
Stackars din flicka :(

kl

Jag har i regel ingen aning om vad "förskola/skolföräldrar" har för politisk åsikt och ärligt talat spelar det igen roll. Det är ju ungarna som ska kalasa och ha kul. Visar det sig att föräldrarna sedan försöker sig på rekryteringsförsök på kalaset (föga troligt) tackar vi för oss och går hem.

Jag skulle tycka att det vore oerhört tragiskt om barn tvingades tacka nej till kalas hos mina barn pga. min politiska tillhörighet.

Sedan sällar jag mig till skara som inte tycker att man bör tvinga iväg barn på kalas, men jag skulle ärligt talat bli orolig om min son inte skulle vilja gå på kalas.

kl

ok

de två familjer dit jag inte skulle släppa min dotter in i deras hemmiljö är pga andra orsaker.

Klart att barnen inte ska lida av vad föräldrarna gör!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 897
Senast: YaHilweh
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar