Vad är det för fel...

Sv: Vad är det för fel...

Visst gör det ont. Men brukar man inte skriva att folk ska höra av sig om de kommer alt. inte kommer? Så slipper man vara med om sådana missöden.

Sen kan man ju undra om det verkligen var en tillfällighet att ingen varken kunde komma eller hörde av sig.

Jag minns hur det var när jag fyllde 10 år och till slut blev tvungen att bjuda in min lillasysters klasskompis lillasyster och den 4-åriga grannen för att det skulle bli i alla fall några barn på mitt kalas. De enda som kom från min egen klass var de två som vid något tillfälle (minns inte om det var tidigare eller senare) mobbade mig... Jag kan säga att det blev inga fler kalas för min del under min uppväxt...

Vet ju inte hela historien bakom, och det känns konstigt med en tidningsartikel om det.. ändock!

Tänker på min egen dotter som hade kalas för en månad sedan, hon såg såå fram emot det, pirrig, flamsig och lycklig över att alla dagiskompisarna skulle komma! Hon dukade, blåste ballonger och gjorde godispåsar....Så förväntansfull!

Nu hade ju alla svarat ja eller nej så vi visste vilka som skulle komma, men tänk om vi stått där och ingen hade dykt upp? Hon hade blivit så besviken och ledsen... usch det skär i hjärtat när jag tänker på det! :(

:( :mad::cry::confused::rage:

Mitt känsloliv går i toppspinn när jag läser sånt här...

Jag "vet" att det hjälper knappast att tycka synd om någon, men jag blir så frustrerad över att det både har varit och fortfarande är på det här sättet :crazy:
Det hjälper inte att jag mår dåligt av att läsa det heller - men jag är iallafall en förälder som reagerar om jag får se eller höra att något sånt här händer mitt eller andras barn i min närhet, där jag kan påverka!

Det är så otroligt sorgligt. Nu var ändå dessa grabbar två stycken, jag hörde för något år sedan talas om en flicka i min geografiska närhet som upplevde samma sak, ingen kom. När föräldern förstod detta försökte hon desperat ringa runt men ingen var intresserad ("vill inte mitt barn åka behöver det inte...") . Vilket sår det ska göra i själen...

kl

men alltså...man kan ju inte tvinga ngn att gå på kalas:crazy:

och det vanligaste är väl att man ber om svar ifall man kan komma lr ej:meh:

Tycker dte hela är skumt...

Tycker föräldrarna kunde skött det bättre faktiskt

Hela hjärtat kramas ihop och klumpen i halsen växer sig stor :(

Kan man tvinga någon att gå på kalas? Njä, men måste man inte lära sina barn det sociala spelet och att respektera när någon bjuder in. Alla fall lära sina barn så mycket hyfs att i alla fall tacka nej när inbjudan kommer, att lära sina barn att respektera! Och att nej tackar man bara om man har synnerliga skäl till det, inte att Kalle har så töntiga byxor.

Vilka sår i både barn och föräldrar som behövt se sina barn gå igenom det här :(

kl

Hos oss tackar vi inte nej till kalas såvida vi inte är bortresta. Och visste jag att ett barn riskerade att bli helt utan gäster till sitt kalas och mina barn var bjudna så skulle mina barn dyka upp där oavsett om de ville eller ej... Jag menar vad är problemen, ät lite tårta, umgås en stund och sedan åka hem.

kl

Fast vadå tvinga. Barn bör väl redan i tidig ålder lära sig hur man beter sig mot sina (klass?)kamrater!!
Att åka på kalas en timme eller två är knappast någon stor uppoffring och det är ju en självklarhet att barnen ska gå på inbjudna kalas om de inte har en vettig anledning att inte komma. "Vill inte" är ingen vettig anledning.
Men visst, det kan ju vara så att alla var extremt upptagna just den dagen, men då bör de ju också ha sagt ifrån i god tid innan.

Nu framgår ju inte riktigt vad som har hänt, eller hur det har hänt, men iom att kalaset var "på G" så har ju troligtvis inte föräldrarna vetat om att folk inte skulle kumma, så det lär ju inte vara deras fel.

Nu gråter jag faktiskt på riktigt :(
Jag vet ju inte historien bakom detta, men faktum kvarstår - INGEN KOM :cry:

Jag fick också riktigt ont i hjärtat av att läsa artikeln.
Jag hoppas att föräldrarna till övriga barn skäms ordentligt och att pojkarna får det bättre i fortsättningen. Om folk inte ens vill komma när de fyller år, så kan man ju tänka sig hur de har det i skolan. :cry:

Mitt barn vill ofta inte gå på kalas när hon blir bjuden. Ofta ligger kalasen på helgen, mitt på dan, säg 11-15 eller 12-16.
När man frågar varför hon inte vill gå så säger hon att hon hellre vill vara hemma och rida, eller leka med sin syster. Hon tycker att hon aldrig hinner göra något hemma på veckorna, jag jobbar dagtid så de är ju på fritids motsvarande tid.

Ska jag tvinga henne att gå? Nä tack, jag vet själv hur mycket jag ser fram emot helgen och få vara med hästarna, greja på gården etc.
Sen ordnar inte vi några barnkalas själva, hon vill inte helt enkelt. Ska man tvinga dem till det oxå?

Hos oss tackar vi inte nej till kalas såvida vi inte är bortresta. Och visste jag att ett barn riskerade att bli helt utan gäster till sitt kalas och mina barn var bjudna så skulle mina barn dyka upp där oavsett om de ville eller ej... Jag menar vad är problemen, ät lite tårta, umgås en stund och sedan åka hem.

Jag håller med.

//mamma till barn som blivit utsatt för samma sak som barnen i artikeln. Flera gånger till och med.

Hur mycket smittar vi våra barn med våra egna värderingar och föreställningar. För vi över till dem att det är jobbigt att gå på en massa kalas, mamma och pappa måste skjutsa och fixa present, när mamma och pappa hellre vill ligga i soffan och se vinterstudion och ha en lugn och skön helg. Vi kanske idkar föräldraledarskap och får barnen att fatta de beslut som vi vill för att det är enklare och mer bekvämt för oss själva, och speciellt i dessa fall när det inte är de mest statushöga barnen som har kalas, då när vi verkligen behöver kliva in som vuxna och visa att alla människor har rätt till sitt värde och respekteras.

kl

och det vanligaste är väl att man ber om svar ifall man kan komma lr ej:meh:

Tycker dte hela är skumt...

Tycker föräldrarna kunde skött det bättre faktiskt

Jag håller med faktiskt.
Tycker också föräldrarna kunde skött det bättre för att slippa ledsna pojkar.
Och det känns som det ligger något bakom om INGEN kom alls, kanske att pojkarna är elaka mot andra barn eller att dom själva är utstötta.

När mina föräldrar bjöd in till kalas när jag var liten fick föräldrarna återkomma med besked om dom skulle komma eller inte.

Det är fruktansvärt, att något sådant förekommer, men jag tror att det är mer vanligt än vad många vill erkänna. Tänk på alla de som är mobbade, där är det inga som kommer! Enda sättet att avhjälpa eller komma ifrån sådana här situationer, är att barnen bjuder i skolan/förskola under roliga timmen eller liknande stund. Då blir alla inkluderade och ingen känner sig utanför eller frågar sig varför den inte blev bjuden.
Jag lovar det är uppskattat när man gör något sådant! :cool:

*kl*

Är det vanligt att dagens barn inte vill gå på kalas? När jag var liten så älskade vi att gå på kalas.. det innebar ju godis och tårta i mängder, nått vi inte direkt fick till vardags eller knappt till helgen. Vi åt nog bara godis på kalas om jag inte minns fel.

Och jag är en till som också tycker att man går om man blir bjuden.

Ja, jag tycker det är rätt ohyfsat att tacka nej till en mindre tillställning, som ju ett barnkalas är, med motiveringen "jag ids inte". Skillnad om man typ är bjuden på ett vernissage eller liknande, med 200 gäster, då kommer ju ingen sakna en om man inte är där. Men till en mindre fest är det artiga att tacka ja såvida man inte har förhinder. Även om man hellre hade legat hemma och slöat i soffan eller hängt i stallet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 897
Senast: YaHilweh
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar