Vad är det för fel på hunden?

Sv: Vad är det för fel på hunden?

Jag har pratat med närmsta djursjukhus nu, de tyckte jag skulle avvakta för att se om kortisonet hjälper. Jag får väl ge det en vecka och se om han blir bättre.

Min vanliga veterinär varnade mig för att kortisonet kunde göra att hunden fick ett ökat behov av att urinera och dricka.... Det stämmer... Han kissar floder och behöver ut ofta.

Jag tycker också att du ska hålla ut ett tag för att se om kortisonet hjälper. Gör det inte det så behöver det ju inte betyda att det inte är rätt diagnos, det kan ju också vara att det är en svårbehandlad form (kanske pga att han har gått med det ett tag?). Däremot så kan du ju be att de fortsätter utreda samtidigt som han står kvar på medicineringen.

Jag hoppas innerligt att det ordnar sig. Sedan tycker jag att du ska ha en stor eloge som hundägare att du har lyssnat så bra på hundens signaler och stått på dig, trots att du under lång tid fått höra att det inte är något fel på honom.

Jag tycker också att du ska hålla ut ett tag för att se om kortisonet hjälper. Gör det inte det så behöver det ju inte betyda att det inte är rätt diagnos, det kan ju också vara att det är en svårbehandlad form (kanske pga att han har gått med det ett tag?). Däremot så kan du ju be att de fortsätter utreda samtidigt som han står kvar på medicineringen.

Jag hoppas innerligt att det ordnar sig. Sedan tycker jag att du ska ha en stor eloge som hundägare att du har lyssnat så bra på hundens signaler och stått på dig, trots att du under lång tid fått höra att det inte är något fel på honom.

Tack det behövdes idag.
Jag hoppas innerligt kortisonet hjälper. Detta är ju inte kul för någon i familjen. Jag ser att Zorro inte mår bra just nu. Men jag kan inte göra mer just nu. Han får dock en massa kel och lite god mat, då mår han iaf bra.

Hjälper inte krotisonet forsätter jag definitivt med mediceringen, men jag kommer också undersöka hunden grundligt.

Tack och lov att hunden är försäkrad. :bow: Plus att sambon har också insett att hunden måste kollas igenom ordentligt.

Sorgesam läsning.

När förra hunden 8 (då 8 år) blev osäker i bakdelen o anorektisk så var undersökning av hela hunden o komplett blodstatus första åtgärden, då fästingburna sjukdomar uteslöts så röntgades rygg o höfter.
Spondylos på flera ställen o höfterna som varit B+C i ungdomen var knappt bedömbara, dock inga pålagringar.
Smärtstillande o rehabsim.

Han hade även ovanligt låga vita blodkroppar som jag inte forskade vidare i, tyckte ju jag fått svar. Han hade även mycket lågt serumKalcium, märkligt för en hund som skiter vita korvar pga alla ben han åt.
Tills han trots motion o bra foder gick ner i vikt o fick knölar på halsen.

Se till att få gå hos samma vet på djurkliniken varje gång, vi håller tummar o tassar för er.

mvh

Fick du verkligen prata med någon duktig veterinär på djursjukhuset? Berättade du hela sjukdomsförloppet som du gjort här?
Varför skulle du egentligen vänta en vecka? Hade de inga tider?

Jag tycker det låter underligt att sätta in kortison utan diagnos. Det kan ju dessutom försvåra möjligheten att ställa en diagnos eller försämra vissa sjukdomar.

Fick du verkligen prata med någon duktig veterinär på djursjukhuset? Berättade du hela sjukdomsförloppet som du gjort här?
Varför skulle du egentligen vänta en vecka? Hade de inga tider?

Jag tycker det låter underligt att sätta in kortison utan diagnos. Det kan ju dessutom försvåra möjligheten att ställa en diagnos eller försämra vissa sjukdomar.

Jag försökte berätta, men jag fick inte så mycket gehör. De sa att jag skulle prata med min behandlade veterinär om jag var orolig, då han visste mer om min hund... Sedan tyckte de att jag skulle vänta för att se om det gav effekt, gjorde det inte det fick vi gärna komma så skulle de kolla på honom.

Jag fick inte prata med en veterinär då det fick man bara om hunden varit där innan? Hon tänkte först boka ett veterinärsamtal tills hon såg att vi inte varit där innan.

Blir han inte bättre tar jag nog ett annat djursjukhus som ligger mycket längre bort. Men det kändes som om de bara tyckte man skulle hålla med allt veterinären sa typ.

Det börjar kännas som om veterinärer inte bryr sig så mycket om oroliga hundägare. Jag som är en hästmänniska i grund och botten och varit i kontakt med hästveterinärer är van vid att få rådgivande bedömning och att man är nogrann med behandling.Det behöver ju inte vara så här, jag kan ju ha haft otur.

Fast diagnos har han. Veterinären har satt diagnosen anaplasma.

Jag håller med om att man inte bör starta en kortisonbehandling om det är meningen att man ska göra vidare utredningar. Visst kortisonet kan ta bort symtomen ganska så omgående. MEN, när du sen slutar med kortison så kommer symtomen kanske tillbaks, tyvärr så är det så i så fall att man måste vänta tills kortisonet har gått helt och hållet ur kroppen innan man kan fortsätta utreda. Det finns 3 djursjukhus i vårt landskap och ett i Halland. Hade jag varit i dina kläder hade jag valt ett annat och ringt till dem direkt på måndag och bett att både få prata med veterinär per telefon och att du vill ha tid. Säg att du vill ha en andra åsikt och tala öppet om vem du har varit hos tidigare. Så har jag själv gjort en gång och det var inga problem.

Lycka till!!! Håller tummarna för att allt bli bra till slut.

KL

3:e dagen med kortison, han verkar inte bättre än. Snarare sämre. Han verkar ännu tröttare och nu ser man på honom att han inte mår bra.

Han har samlat på sig jätte mycket vatten och ser numera ut att vara ganska rejält överviktig (är normalviktig egenligen). Han kissar massor och dricker mer än 4 gr så mycket som han brukar på ett dygn. Detta beror ju på kortisonet.

Tänkte ringa HBG djursjukhus imorgon och höra vad de tycker jag ska göra. Jag är rådvill och de brukar vara bra. Det närmaste tyckte jag inte jag fick respons av och det andra har jag dåliga erfarenheter av så det får bli det som ligger längst bort.

Ring helt enkelt till Helsingborg och säg att du vill ha en tid snabbt och att hunden är dålig. Säger de något annat så stå på dig så att du får en tid. Helst redan på måndag..... Tillsvidare skulle jag råda dig till att minska ner kortisondosen då han fått så mycket biverkningar. Du får aldrig sluta tvärt med kortison men halvera du dosen i alla fall tills du får en tid. Idiotiskt att överhuvudtaget sätta in kortison utan diagnos som jag skrev tidigare......

Ring helt enkelt till Helsingborg och säg att du vill ha en tid snabbt och att hunden är dålig. Säger de något annat så stå på dig så att du får en tid. Helst redan på måndag..... Tillsvidare skulle jag råda dig till att minska ner kortisondosen då han fått så mycket biverkningar. Du får aldrig sluta tvärt med kortison men halvera du dosen i alla fall tills du får en tid. Idiotiskt att överhuvudtaget sätta in kortison utan diagnos som jag skrev tidigare......

Svårt att veta vad man ska göra. Jag känner mig inte tillräckligt kunnig för att avgöra om man ska trappa ner eller inte. Me han har samlat på sig VÄLDIGT mycket vätska. Men kanske bättre halvera dosen, skulle veterinären tycka att jag ska höj dosen igen, då är det ju bara att göra det igen.

Är det normalt att de dricker så mycket mer? Veterinären sa ju att han kunde bli mer kissinödig och dricka mer, men 4 gr så mycket som i vanliga fall? Det är ju inte lite mer utan snarare mycket mer...

Kan ju inte ringa HBG imorgon, det är ju bara lördag idag, på måndag får jag ringa.

Senast ändrad:

De har jourtid! Du kan ringa idag och imorgon.
Telefonnumret

Hoppas din hund blir bättre!

Men kan man ringa för att höra om sådana saker, trodde det var mest akuta saker. Jag ringde det vanliga, men telefonsvararen sa numret till jour om de var akut.

Jag vill ju inte ta tid för livshotande saker. Så allvarligt är ju inte Zorros.

Andar gången Zorro kissat inne. Var bara 3 timmar sedan jag var ute med honom och han kissade floder. Tyvärr gillar min minsting att krypa igenom det.:crazy:

Han har druckit ca 3,5 liter vatten idag redan. Tycker det är rätt mycket. Fyllde på skålen för 4:e gr idag. I vanliga fall är det 1gr per dag.

Senast ändrad:

Hmm kollade på hunden; om han hade samlat på sig vatten skulle han väl vara tjockare över ben och sånt ockå. Han är bara kraftigare om magen. Den är väldigt stor för att vara honom, men det kanske beror på allt vatten han druckit?! Vi kan ju bli lite tjockare om magen när vi ätit mycket.

Vi ringde HBG, de biverkningar Zorro har är väldigt vanliga och inget vi skulle bekymra oss över så länge hans allmäntillstånd försämras. Så vi skulle hålla koll på honom.

Jag har tänkt ge behandlingen nästa vecka också. Är han inte bättre då så åker vi in med honom på måndag. Blir han sämre så åker vi naturligtvis in med honom tidigare.

Har han inte blivit bättre tills dess visar det ju att han inte svarar på behnadlingen och att vi måste hitta en ny behandlingsmetod.

Men du skriver ju att hunden efter bara 3 dagars kortisonbehandling är sämre, tröttare, dricker och kissar floder samt fått stor spänd buk då kan du ju inte fortsätta samma behandling en hel vecka till.:confused: Du vet ju inte ens vad det är för fel på hunden och om han överhuvudtaget ska behandlas med kortison. Behöver hunden kortison och får så kraftiga biverkningar redan efter 3 dagar så får man försöka ändra behandlingen. Minska ner dosen, byta kortison till en annan sort eller ge någon annan behandling.
Jag tror faktiskt inte du skulle fått rådet att vänta och fortsatta med samma dos om du fått prata med en veterinär och hade förklarat hundens symptom från början till nu.
Pratade du med veterinär nu eller en sköterska?

Jag tycker synd om både dig och hunden:cry:
Varför beställer du inte en tid redan på Måndag?

Jag håller med om knepigt behandla hund med kortison utan att ha diagnos.

Men faktiskt, så om hunden står på en relativt hög startdos, och har nämnda biverkningar, anser jag det inte alls varken otroligt eller orimligt att TS fått rådet att vänta.

Det jag fick förklarat för mig när tiken fick kortison var att biverkningarna dels oftast avtar efter ett tag, och dessutom brukar minska med sjunkande dos. Inte jag heller fick order om att sänka eller att avbryta när min dam initialt i kortisonbehandlingen drabbades av ökad törst, ökad urinering samt flåsighet. Utan man skulle ge det en vecka. Flåsigheten avtog på 3-4 dagar, törsten och kissandet låg kvar hela veckan dock, men indikerade inte att avbryta, det gjorde däremot det utebliva svaret på kortison efter en vecka.

Men du skriver ju att hunden efter bara 3 dagars kortisonbehandling är sämre, tröttare, dricker och kissar floder samt fått stor spänd buk då kan du ju inte fortsätta samma behandling en hel vecka till.:confused: Du vet ju inte ens vad det är för fel på hunden och om han överhuvudtaget ska behandlas med kortison. Behöver hunden kortison och får så kraftiga biverkningar redan efter 3 dagar så får man försöka ändra behandlingen. Minska ner dosen, byta kortison till en annan sort eller ge någon annan behandling.
Jag tror faktiskt inte du skulle fått rådet att vänta och fortsatta med samma dos om du fått prata med en veterinär och hade förklarat hundens symptom från början till nu.
Pratade du med veterinär nu eller en sköterska?

Jag tycker synd om både dig och hunden:cry:
Varför beställer du inte en tid redan på Måndag?

Blodprover har ju visat anaplasma, så det är ju det vi behandlar för nu. Om alla symtom har med det att göra är JAG inte lika säker på.

Mammas hund har också haft anaplasma för bara någon månad sen och hon gick på exakt samma medciner och kortison, dock bara halva dosen, då hon är mindre.

De symtom jag gav på kortisonet sa hon var väldigt vanliga. Jag måste ju tro på vad hon säger, dels så sa min egen veterinär en del av dem och läser man den lappen på burken står det att man kan samla på sig vätska.

Han ska bara få denna dosen imorgon och på måndag med, sedan halveras den och då minskar förhoppningsvis biverkningarna också.

Jag beställer inte tid på måndag helt enkelt för att jag behöver se om några symtom minskat eller ökat nu när kortisonet är tillsatt. Har han blivit bättre så är vi ju på rätt väg och diagnosen kanske är rätt, händer inget så måste vi ju undersöka hunden grundligt.

Jag kommer hålla koll på hunden ordentligt och märker jag minsta lilla förändring så kommer jag genast ta kontakt med veterinären. Jag kommer inte tillåta att han blir sämre. Förhoppningsvis är vi nere på bottnen nu för att det ska vända sedan.

Jag håller med om knepigt behandla hund med kortison utan att ha diagnos.

Men faktiskt, så om hunden står på en relativt hög startdos, och har nämnda biverkningar, anser jag det inte alls varken otroligt eller orimligt att TS fått rådet att vänta.

Det jag fick förklarat för mig när tiken fick kortison var att biverkningarna dels oftast avtar efter ett tag, och dessutom brukar minska med sjunkande dos. Inte jag heller fick order om att sänka eller att avbryta när min dam initialt i kortisonbehandlingen drabbades av ökad törst, ökad urinering samt flåsighet. Utan man skulle ge det en vecka. Flåsigheten avtog på 3-4 dagar, törsten och kissandet låg kvar hela veckan dock, men indikerade inte att avbryta, det gjorde däremot det utebliva svaret på kortison efter en vecka.

Det känns som alla glömt att han har en diagnos, iaf en trolig diagnos. Blodproven har ju visat att han har anaplasma. Vi kanske kan få bort den iaf, även om den kanske inte orsakar alla symtom.

Min veterinär sa att ibland vände det inte på hundarna med anaplasma förrän man la till kortison, så det är det jag hoppas på, och att vi har rätt diagnos.

Jag är inte säker på att det är anaplasma, men det lär tiden utvisa. Just nu känns det som om jag inte kan göra mer än avvakta.

Ja du gör så klart vad du tycker är bäst. Jag ville bara ge ett gott råd då jag tycker det låter som något allvarligare fel på hunden.

Det låter då inte som Anaplasma för mig.... Hade du skrivit Borrelia möjligen men inte Anaplasma. Var och varannan hund och häst har som sagt antikroppar utan att det är det som orsakar sjukdom. Alltså en lätt diagnos att ta till då man inte hittar något annat...

Visst får de biverkningar av kortisonet men att efter bara 2-3 dagar dricka så mycket, kissa inne flera gånger om dagen och bli så rund om buken tycker då inte jag är vanligt. Det var vad jag förstod inte någon jättehög dos heller?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
978
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: movi
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 240
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar