Vad är det för fel på hunden?

Sv: Vad är det för fel på hunden?

Herregud! Skaffa en vet som tar det på allvar!! Jag förlorad nästan min hund i våras pga inkompetenta veterinärer som inte behandlade åkomman.

Så du gör helt rätt i att köra en bit och få en bra veterinär.

Jag tycker det är väldigt anmärkningsvärt att de inte tar det på allvar. Han har ju haft en massa olika åkommor länge nu. Visst det kan ju vara att alla inte hänger ihop, men jag tror det. Han har inte varit sjuk innan och när ena saken försvinner dröjer det inte länge innan någon annan dyker upp.

Fick inte tag på veterinären idag, men ska ringa igen på måndag. Jag vill att han ska utredas så fort som möjligt för hunden har ont och han ska inte behöva lida i onödan.

Jag hade missat att du har uppdaterat. Vad tråkigt att veterinären inte riktigt tog det på allvar. Något låter ju faktiskt galet även om det är diffust.

Ett tips är att skriva ned en histora av förloppet. När började det?, Vad har undersökts (och när)?, Vad var resultaten av undersökningarna? Vad har behandlats (hur och när)? Hur har symptomen utvecklats? Har vissa symptom klingat av men andra utvecklats osv. Det gör det lättare för veterinären att få en bild av symptomen och dess utveckling.

Symtomen är ju väldigt diffusa. Svårt att veta vad det kan vara. Skriver händesleförloppet här, så kan jag inte slarva bort papprena eller att barnen råkar få tag på det och så kanske någon annan kan få någon ide eller synpunkt.

14 november var vi första gången hos veterinären, då hade han under natten kissat inne flera gånger och ville kissa hela tiden. Tog med urinprov, dom innehöll mycket blod visade det sig när han undersöktes. Fick medicin mot urinvägsinfektion.

EFter en vecka med medicinen och smärtstillande bajsade och det kom blod. Detta troligtvis pga smärtstillandet. Slutar med smärtstillandet och efter några dagar slutar det.

Han går på det i 17 dagar och tre dagar senare börjar han kissa inne igen. Åker till veterinären igen, urinprovet tyckte den veterinären var väldigt dåliga då det innehöll mycket blod igen trots att han precis avslutat kuren. Går 20 dagar på en ny kur. Han kisssade inne några gåner under denna kuren.

Men sen började han bajsa inne några gånger i veckan, inte för att han var dålig i magen. Han har aldrig hållt på så innan. Kissar även inne någon enstaka gång trots att han varit ute för inte alls länge sedan.

Han har inte gjort det nu på ett tag, men då upptäckte vi att hans muskler hade förtvinat rejält och ser att han ser stelare ut i ena bakbenet och här är vi nu. Han har ont i höft/rygg tror jag. Jag tror inte det sitter i benet, men säker kan jag inte vara.

Summan av kardemumman är att jag har ingen aning om vad det kan vara, mer än att jag tror de på något sätt hör samman men inte hur.

Hur var det nu? har ni kollat borelia, och erlichias, är det en inporthund, så fins det även några prover till som bör kollas. Hoppars verkligen att Du får hjälp snart.

Hur var det nu? har ni kollat borelia, och erlichias, är det en inporthund, så fins det även några prover till som bör kollas. Hoppars verkligen att Du får hjälp snart.

Han är född i sverige så det ska inte vara någon fara. Vi har inte kollat fästingsjukdomar, men detska göras när jag får veterinärtid.

Mamma som han bodde hos innan har mycket fästingar och nästan alla djuren har haft fästingsjukdomar så det måste göras med tanke på att han har så diffusa symtom.

Hur har det gått? Har du lyckats få tag på en bra veterinär?

På beskrivningen verkar det mest som ett diskbråck eller annat fel i kotorna tycker jag. Men jag är ingen veterinär. Håller tummarna för att hunden blir bra igen med rätt behandling.

Hur har det gått? Har du lyckats få tag på en bra veterinär?

På beskrivningen verkar det mest som ett diskbråck eller annat fel i kotorna tycker jag. Men jag är ingen veterinär. Håller tummarna för att hunden blir bra igen med rätt behandling.

Jag tror med på något sådant, men det kan en veterinär se om det är. Jag ska ringa veterinären igen imorgon, missade att det var stängt idag. Jag ska försöka få tid i nästa vecka då sambon är ledig rätt mycket.

Denna veterinären har vi använt under många år tyvärr är han 12 mil bort, men bättre åka till en jag vet är bra. Det är inte bra att flytta ifrån "sin" veterinär.

Jag hoppas med han blir bra, nu "hoppar" varje gång han springer ute. Jag tycker det har förvärrats, ibörjan var det knappt så man kunde se det, ny syns det verkligen när han springer. Jag försöker hålla honom lugn så han inte springer för mycket, men vad jag vill och han vill är olika saker.

Så nu har jag fått tid hos veterinären på månad kl 10 ska de undersöka honom. Nu får vi hoppas vi hittar något fel, tja ni förstår vad jag menar trots att det låter fel.

Hur gick det hos vetten idag? Håller tummarna för att h*n kom på vad problemet består i och att det går att rätta till med medicin och/eller rehabilieringsträning.

Jodå, vi kom inte fram till något. Veterinären trodde att han började bli gammal. Han klämde och kände och böjde bakbenen, men han visade ingen direkt reaktion.

Jag stod dock på mig och sa att hunden är dålig jag vet bara inte av vad, så vi tog blodprov för att kolla fästingsjukdomar och sedan fick jag msärtstllande för att se om han blir bättre och springer som vanligt. Gör han det så har han nt och då får vi gå efter det. Veterinären kände att vi måste försöka få lite mer bakgrundsbild på det hela, då det är väldigt diffust.

Fy vad tråkigt! Läste igenom tråden och utan att vara expert av något slag, skulle jag också tro att det sitter i kroppen d.v.s rygg, leder eller liknande.

Med tanke på allt du redan gjort skulle jag uppsöka en kiropraktor. För hund förståss. Hoppas det finns någon att hitta, men en kiropraktor kan känna och korrekt rätta till snea ryggar, kotor som klämmer nerver, eller vad det nu kan vara för spökerier.

sen är ju fästingsjukdomar riktigt lömska, så uteslut det också.

Lycka till!

Prov är taget på fästinsjudormar så det är bara vänta på provsvaret nu. Jag vill inte ta honom till en kiropraktiker förrän han blivit röntgad och kollad först. Jag vill veta var han har ont innan, så att inget blir fel. Jag vill inte ta till alternativa behandlingar innan dess, har man otur kan de skada mer än vara av nytta.

Behandling av kiropraktor - där håller jag med dig. Man bör veta var de har ont först annars kan det bli mer skada än nytta. De kan ju inte som vi tala om var det gör ont.

Sen kan jag väl tycka att man borde har röntgat bakre halvan av ryggkotorna. Om det har varit diskbråck och det har läkt ut så visar hunden inte att det gör ont när man böjer och klämmer. Men kiss och bajsproblemen kan kvarstå.

En hund på 7 år börjar normalt inte bli gammal, de flesta är ju mitt i livet då.

Behandling av kiropraktor - där håller jag med dig. Man bör veta var de har ont först annars kan det bli mer skada än nytta. De kan ju inte som vi tala om var det gör ont.

Sen kan jag väl tycka att man borde har röntgat bakre halvan av ryggkotorna. Om det har varit diskbråck och det har läkt ut så visar hunden inte att det gör ont när man böjer och klämmer. Men kiss och bajsproblemen kan kvarstå.

En hund på 7 år börjar normalt inte bli gammal, de flesta är ju mitt i livet då.

Jag kände mig lite nonchaerad även här, men veterinären tog det lite mer på allvar när jag stod på mig och sa att något är fel. Men vi får prova smärtstillandet nu i 10 dagar sen är det tja ganska säkert att vi får komma på återbesök och då hoppas jag de röntgar.

Det känns bara så hopplöst, varför tar ingen det på allvar och mest tänker på att han börjar bli gammal. Jag vet att han är äldre, men det känns som om veterinärerna avfärdat allt bara för att han börjar bli det. Men ska man inte hjälpa hunden även om den är gammal?

Fy vad tråkigt att de inte kollar upp honom ordentligt.

Sju år är ju ingen ålder, jag tycker inte man kan tala om en gammal hund då.
Men jag vet att en veterinär tyckte att det inte var så mycket att göra när min hund var i den åldern och han hade fått en böld på höften, alltså en böld efter en infekterad proteinknuta. Min vanliga veterinär ville att det skulle röntgas för att vara säker på att den inte hade gått ner i ledkulan medans den veterinären som vi åkte till för röntgen tyckte att det var helt onödigt på en så gammal hund.

Nu blev han bra, men att man ska behöva stå på sig för att få röntgen tycker jag är märkligt, särskilt eftersom jag förklarade mitt ärende när jag bokade tiden.

Det är ju så olika hur de gör, på en klinik fick jag börja fråga vad de egentligen letade efter när sjunde blodprovet skulle tas, de började då svävande prata om rutinundersökningar:confused:
Min hund hade då liknande problem som din, han kissade inne ibland och jag trodde att han hade urinvägsinfektion.
Bakterier fanns i urinen och han åt antibiotika men blev inte bra.
De röntgade njurar och tog som sagt en massa blodprov, som jag i efterhand fick veta egentligen inte var relevanta:confused:

Jag åkte tillslut till min vanliga vet igen, fick långtids behandling med antibiotika och han blev bra och levde tills han var 12,5 år.

Jag hoppas att ni hittar vad som felar honom.

Peppkramar!

Jag fick provsvaren på fästingsjukdomar och han var positiv mot anaplasma(det nya namnet för erlichia). Så nu kommer han sättas på behandling för det. Jag kan inte hjälpa att jag känner mig lättad, nu vet jag vad det är och jag hade inte fel, hunden var sjuk.

Jag fick provsvaren på fästingsjukdomar och han var positiv mot anaplasma(det nya namnet för erlichia). Så nu kommer han sättas på behandling för det. Jag kan inte hjälpa att jag känner mig lättad, nu vet jag vad det är och jag hade inte fel, hunden var sjuk.

Gud vad skönt att äntligen få veta.
Hoppas han repar sig snabbt nu.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
959
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: movi
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 239
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka