Vad är de olika vitaminerna bra för?

S

sandraR

Vad hjälper de olika vitaminerna till? Dvs vitlök, linfröolja, biotin, äppelcidervinägen, B vit, E vit, C vit, A vit och alla de där? Vetegroddolja, soja och massa sådant? Berätta allt ni vet snälla, för jag ska köpa in lite vitaminer & sådant till hästen och behöver veta vad som ger resultat, och självklart till vad ;) Tack så mycket på förhand! (Vet du om något mer tillskott, tveka inte, det jag skrev upp där uppe är enbart exempel :))

Sv: Vad är de olika vitaminerna bra för?

Hästar har nästan aldrig behov av vitamintillskott. Så spara dina pengar i stället. soja använder man om man vill höja proteinet i ens foderstat, men då måste du ha analys på grovfodret för att veta om du har ett underskott. Och soja är inte det första man dänger i med, utan lusern. Olja använder man om man vill ge fett i ett eller annat syfte, vanligtvis i hullförbättrande syfte.

Okej, tack för ditt svar! Men känner dock att jag vill lära mig om de olika tillskotten ändå, det skadar inte. Dock kanske jag ska tänka mig för innan jag köper in något då.

Har för mig att jag nyss läste på B och E vitamin flaskorna i stallet att E är för att hjälpa musklerna byggas på ett bra sätt och B är bra vid fällning och när man byter stall/foder.
Men med mitt minne kan det vara bra om någon annan fyller på också. :angel:

:laugh:Hehe okej. Tack så mycket!

Vitlök brukar ges till hästar som har problem med luftvägarna, linfröolja kan ges som energitillskott,och även bra för pälsen, liksom vetegroddsolja, som också ska vara bra om hästen har dålig aptit.
Biotin brukar ges till hästar med dåliga hovar, men jag tycker enzion verkar ge bättre resultat, och allt fler hovslagare rekommenderar det, eller något annat..

Agria har en vitamin/mineral guide
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2989

Men säger som Adrenochrome, köp inte massa tillskott bara för att. Hästen får oftast i sig allt den behöver genom gräs / hö och eventuellt kraftfoder.
Gör istället en analys på grovfodret, be någon om hjälp med att räkna på foderstaten, och undvik därmed överutfodring.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 402
Senast: Petruska
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 964
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar