Vad är bra poäng för er?

Sv: Vad är bra poäng för er?

Min häst vart bedömd enl följande:
Typ: 7 (hon var liten till växten då)
HHB: 7
Ben: 8
Skritt: 8
Trav: 8
Galopp: 8
Temp hoppn: 9
Teknik hoppn: 9

Jag tyckte det var ok poäng även fast jag tyckte de var snåla med poängen i gångarterna (kan ha berott på att hon var ngt spänd).
Hon har fortsatt att utvecklas och har blivit en fantastisk :love: häst.

Jag tycker man ska se på hästen inte på poängen tycker att dessa kan vara missvisande, alla hästar har dåliga dagar. Jag tycker det är bra med klass I. Jag valde att inte stirra på poängen. Stammen är viktig för mig. Skulle aldrig köpa ett sto med stam som inte är tilltalande med topp poäng.

Typ 8
Huvud hals och bål 7
Extremiteter 9
Skritt 6
Trav 6
Galopp 7
Teknik hoppning 7
Temperament hoppning 6
Skritt riden -
Trav riden -
Galopp riden -
Temperament gångarter -
Totalpoäng gångarter 43 -
Totalpoäng hoppning 44 -
Mankhöjd 166
Bedömningsplats Flyinge
Bedömningsår 2004
Vad ska man ha denna häst till dåliga gångarter och ett dåligt temperament i hoppning men en ok teknik

Idag är problemet att hon hoppar för korekt men hon har startat svårklass och gjorde detta mycket bra och inför nästa år så hoppas man på att hon ska bli ännu bättre.
Men enligt poängen så är detta en hobbyhäst som är vacker att se på med korekta ben men har dessvärre sämre hovar.

Jag tycker att en jämn 8:a rad = Bra standard!
Gärna någon 9:a och 10:a också! :d

Någon 7:a kan vara okej, men helst inte på ben eller galopp.

Har hästen poäng som ligger under 7: or är det inte bra. (En 6:a eller lägre på ben är katastrof)

Nu är jag ingen expert men jag tycker att det är väldigt roligt och man lär sig ju mer hela tiden! (Främst inne på hopphästar)

Satt och funderade... Man läser ju ofta både här och i annonser om hästar som fått "bra poäng på 3-års", men sen när man kollar upp dem är de, i mina ögon, ganska medelmåttiga?
Vad innebär "bra poäng"?
Säg att en häst får en 6:a på traven, det är väl inte lysande precis, men är det dåligt? Är en 7:a bra? Är en 8:a fantastisk?

Är en häst med mestadels 7: or, någon 8:a och ett par 6:or en 'bra' häst (bra resultat)?
Säg tre 8: or, 2 7: or och 3 6: or, är den bättre, sämre eller likvärdig med ovanstående?

Om det är någon som förstår mina tankegångar så får ni gärna säga vad ni tycker, hur ni resonerar kring poäng på 3-års/kvalitets!

Att ställa ut en häst en gång är inget man behöver direkt fästa sig vid, för att få en korrekt bedömning måste man visa flera gånger, det finns inte två domare som dömer lika!

Till avel bör inte typ poängen ligga under 8
HHB minst 8
Ben där är en 7 ett fullt acceptabelt resultat (de allra flesta hästar inkl godkända hingstar har 7)
trav, skritt och galopp är 7 ganska mediokert och 8 och uppåt bra! 9 är mycket bra och 10 är super!

Vi ställer ut många under ett år och ofta samma individ flera gånger, det är högst varierande vad de olika domarna tycker och dömer.
Halvblod ger ju lägre typpoäng om dom är små, vilket är helt fel, ett sto kan ha en fantastisk typ fast den är 1,57 hög!

När vi ställer ut Ridponnier är på en 50 poängs skala 40p bra och 38p och uppåt ok!
På premiering på ponnyhingstar ska dom minst uppnå 40p, där är halvbloden däliga om släppt in hingstar på mycket låga poäng!
Man måste lära sig vart man ska åka och visa, vilken typ av häst har man och vilken domare kommer att tycka om min typ av häst - sen åker man dit! Det är man på ponny väldigt väl medveten om!

Det är man nog medveten om även vad gäller SWB men man har långt ifrån samma förutsättningar där.
Möjligheterna att få en bedömning på sin häst är långt ifrån många för halvblodshästar. Vi får ofta nöja oss med fölmönstring, treårstest och kvalitetstävlan.
Alla dessa bedömningstillfällen är under perioder då hästen naturligt sett är under tillväxt och det är därför svårt att sia om vilken relevans bedömningen har för att ge en rättvisande bild av hästen kvaliteter.

För mig är diplom bra POÄNG...men det är inte så att jag därmed tycker att det visar att det är en riktigt bra HÄST.
Jag har varit med om såväl att en riktigt bra häst för dagen av någon anledning inte lyckats få diplom som att en mindre bra häst (naturligtvis inte en dålig) för dagen glimmat till och fått diplom.
I mina ögon är det farligt att stirra sig blind på siffrorna även om man naturligtvis skall glädjas när ens hästar får en bra bedömning. Bedömningarna varierar väldigt mycket precis som Rodde skriver och jag brukar tänka att jag har samma fina häst med mig hem efter en bedömning som jag kom dit med -alldeles oavsett vad domaren tyckte om den..:)

Vad det gäller fölbedömningar efterfrågar jag verkligen att domarna börjar våga använda bedömningsskalan. Det ÄR helt enkelt inte så att 80% av fölen håller klass I-kvalitet.
Vi har här i den regionala föreningen vid ett tillfälle haft en domare som på ett helt annat sätt använde skalan. Några föl belönades med riktigt höga poäng och många föl blev inte klass I. Det året vill jag minnas att andelen klass I föl var lite knappt 50%.
Detta år fanns det många fler nöjda fölvisare än vanligt och detta trots att många fått betydligt lägre poäng på sina föl än vad man var vana vid - bedömningen var väldigt öppen, tydlig, informativ och det stod klart för alla varför poängen blev som de blev.
Jag önskar att detta blev mer regel än undantag så att man i betydligt högre utsträckning kan använda bedömningarna som underlag för utvärdering av sin avel och sina hästar.

*KL

Smyger in en följdfråga. Vi hade en föreläsare en gång som är verksam som domare vid premieringar och liknande, och enligt honom är medel på bedömningsskalan 7. Är det någon som vet hur det kommer sig? (och nej, jag är alls inte insatt i avel, bara nyfiken :p)

En häst med 7or på alla bedömningspunkterna är en häst utan större avvikelser = en bra häst

Det finns gått om bra hästar alltså...tyvärr är det svårare att hitta bra ryttare...;)

Fast 7: or är inte sådär jättebra, väldigt mediokert! :)

8: or därimot är en riktigt bra standard! :laugh:

Hur kan en 7:a vara mediokert medan en 8:a är riktigt bra? Då betyder det att det är 3 steg mellan en 7: och en 8:a och det stämmer väl inte riktigt.

Jag håller med de flesta här att inte stirra sig blind på siffror och f f a inte på föl. Varför får vissa uppfödare bara kl I föl? Jo, det visar inte de föl som inte är i "toppskick", d v s i precis rätt utvecklingsstadie vid visningen. Alla vet att ett föls gång kan ändra från en 8-9 till en 6:a på ett par veckor. Kommer de in i en växtfas så är de inte till sin fördel.
Så gångartspoängen tittar jag inte särskilt mycket på på föl. Däremot tycker jag benställningen är viktigast, samt typpoängen för det visar lite mer vad som komma skall så att säga.
En 3-åring är egentligen lika osäker. De växer ibland på höjden och blir rangliga och ostabila eller på bredden och blir loja och slöa. Temperamentet är egentligen det viktigaste för framtiden. Även en "medioker" häst kan med rätt vilja och inställning komma betydligt längre än en med världens gångarter men man kan bara använda dem hemma i ridhuset där ingen ser.

Bra skrivet!

Jag red in en häst och visade den på treårstestet, fick inga bländade poäng 46 p på gångarter och 43 p på hoppnigen. Hon hoppade 7-6 och det är väl ok me inte mer. Som 4 åring hoppade hon 9-9 och kvalade ner till falsterbo finalen som 6 eller 7 åring. Så att strirra sig blind på siffror tycker jag inte att man ska göra. Och att säga att 7 inte är bra tycker jag inte man ska göra, speciellt inte med tanke på att vi faktiskt har en 10 gradig skala.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 322
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pivo