Vad är bra poäng för er?

Equilina

Trådstartare
Satt och funderade... Man läser ju ofta både här och i annonser om hästar som fått "bra poäng på 3-års", men sen när man kollar upp dem är de, i mina ögon, ganska medelmåttiga?
Vad innebär "bra poäng"?
Säg att en häst får en 6:a på traven, det är väl inte lysande precis, men är det dåligt? Är en 7:a bra? Är en 8:a fantastisk?

Är en häst med mestadels 7: or, någon 8:a och ett par 6:or en 'bra' häst (bra resultat)?
Säg tre 8: or, 2 7: or och 3 6: or, är den bättre, sämre eller likvärdig med ovanstående?

Om det är någon som förstår mina tankegångar så får ni gärna säga vad ni tycker, hur ni resonerar kring poäng på 3-års/kvalitets!

Sv: Vad är bra poäng för er?

Som totalpoäng minst klass I. Men sedan beror det också på hur de fördelade en nia eller tia kan ju dra upp totalen rejält på en häst som har fem eller sex på annat.
Hur fördelningen ska se beror ju också på vilket användningsområden hästen är tänkt för. Som exempel behöver ju inte en dålig skritt betyda något för en framtida hopphäst med nio - tio för hoppningen. Eller dåliga hoppoäng på en framtida dressyrhäst med höga gångartspoäng.

Jag tycker att övervägande 8or är bra. Någon 7a är acceptabelt, inga 6or, gärna någon 9a.

Min uppfödda treåring fick 788987 på treårstest, det är exempel på vad jag tycker är bra.

Jag tycker att poäng tillräckliga för diplom, är bra poäng.

Samtidigt så har jag haft en 45 p, alltså precis kl.1, som senare vann championatet (vet en till 45 p som vunnit championatet). Så det är inte alltid poängen stämmer överens med individen...

Jag tycker att 8-or och uppåt är bra, 7-or är väl godkänt 'okej' och 6 och neråt är mindre bra.

Så min fölunge som fick 888878 tycker jag fick bra poäng och mitt sto som fick 88788 fick också bra poäng. Däremot när stoet var föl fick hon 788776 och det tycker jag var lite sådär, men så var hon i tillväxt då och visade inte sin gång rättvist. :) Det är ju alltid fasen som avgör poäng som sätts för dagen.

Betyg 8 är bra
Betyg 7 ganska bra
och 6 är inte alls bra, betyg 9 är däremot mycket bra.

En häst med tex bara 8:or rakt igenom har en mycket jämn och hög standard enligt mig.

Tycker 45p och uppåt i en stigande skala är bra poäng.

Trodde inte ens man fick delta på Championatet på 45 poäng ?
Går inte gränsen på 47 eller är det olika ?

Mia

Den som placeras först går alltid vidare till final (kanske finns ngn undre gräns, vet ej), var så förr i alla fall.
När det gäller min så fick han 45 p på tre-års, men gick championatet som 4-åring (alltså kvalade på kvaliten, med höga uppsuttna poäng).

Här är poängraden från 3-års testet på den som vann championatet samma år.

Treårstest
Typ 7
Huvud hals och bål 7
Extremiteter 7
Skritt 7
Trav 9
Galopp 8
Teknik hoppning 7
Temperament hoppning 7
Totalpoäng gångarter 45
Totalpoäng hoppning 43
Mankhöjd 163
Bedömningsplats Vretasko
Bedömningsår 2005

bra för mig är 8.a och uppåt. 7.or är en medel häst för mig, samt 6 och ner är inget att hänga i granen. Men alla som ska sälja sin häst målar upp poängen som bra.

Dock lägger jag inte så mkt vikt på vad en häst fått som treåring då de kan skilja så mkt på utvecklings stadiet, vissa utvecklas helt enkelt snabbare och orkar röra sig igenom kroppen. Däremot föl har jag svårt att ens titta på om de visats och ej blivit klass 1, just av den anledningen att jag anser att de inte är allt för svårt för att få en klass 1 bedömning på ett föl.

Håller med dig ang föl!

Till alla:
Tack för svar, då är jag inte helt ute i det blå :p
Men även om 45+ är bra poäng så måste jag nog tycka att 40+ är fullt tillräckligt för en hobbyhäst, men då är poängen okej/godkända men inte mer. Sen utvecklas ju förhoppningsvis många hästar efter 3-års också.

Om vi ser till avel... Hur dåliga poäng är det OK att avla på? (Givetvis ska stoet ha något att tillföra i aveln, med eller utan diplom.)

Håller med dig ang föl!
Om vi ser till avel... Hur dåliga poäng är det OK att avla på? (Givetvis ska stoet ha något att tillföra i aveln, med eller utan diplom.)

Är ju fortfarande helt beroende på vad poängen avser och vilken typ av avel man har.
Viktigast för mig på ett avelssto är exteriören att den är korrekt. Om sedan ett sto för hoppavel inte har någon skritt eller dressyrsto inte han hoppa har ju mindre eller ingen betydelse.

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på poäng. Det finns egenskaper som inte är mätbara och häst eller visare kan ha haft en dålig dag vid visningstillfället.

Josephine, mamma till Napoleon och Lambert, hade 34 poäng. Tänk vad många hästar som inte skulle ha funnits om hennes ägare inte avlat på henne ändå.

Minst 7 helst 8 (rätt bedömt) på ben tycker jag.

Det här med att tillföra något i aveln är mest en klyscha. Skall man använda samma målstock som för hingstarna är det inte så många ston som uppfyller det kravet.

Allmän fråga:

Jag funderar på varför inte de lägre siffrorna används, eller syns?
Hur travar en häst som har t.ex. betyget 3 eller 4 på gångarten?

Eller är det så att de hästar som har så låga betyg rör sig så katastrofalt illa att vilken människa som helst fattar att det inte är lönt att visa?:D

Jag har skrivit protokoll på ett stort antal visningar och utställningar, och kan bara komma på att jag skrivit betyg under 5 en endaste gång och det var på en häst som hade i princip alla fel på sin benställning.

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på poäng. Det finns egenskaper som inte är mätbara och häst eller visare kan ha haft en dålig dag vid visningstillfället.

:bow: Så sant, så sant!

Att använda sunt förnuft är en bra ide kanske.:idea:

Så länge man vet vad man gör och hur....:)

Mitt eget sto fick 36 poäng på kvaliten och de två ungar hon fått är mer korrekta i benen än sin mamma och rör sig bättre än vad hon gör. Man måste givetvis vara medveten om stoets brister om man väljer att sätta ett mindre korrekt sto i avel och välja hingst därefter. Mitt sto är oerhört spänstig, har kanonhovar och plåtmage vilket hennes två ungar också fått.

Jag tycker att poäng tillräckliga för diplom, är bra poäng.

Samtidigt så har jag haft en 45 p, alltså precis kl.1, som senare vann championatet (vet en till 45 p som vunnit championatet). Så det är inte alltid poängen stämmer överens med individen...

Samma här, bra poäng=diplom. Sen kan ju hästen utvecklas både till det bättre och sämre efter det (finns ju många exempel), men om man säger att hästen fått bra resultat på just treårstestet skulle jag förvänta mig diplom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 322
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka