Sv: Vad använder ni för bett på era dressyrhästar
Det tjocka sprenger ultra soft nånting
funkar otroligt bra, så bra att hon knappt vill släppa bettet efter ridningen!
Nu tror jag att jag vet varför tjocka bett är bättre för mej att rida på i alla fall.
Jag vet att jag red bättre på min gamla häst
Mera säte och mindre hand. (red ju honom på det tjocka alltid)
Den här damen är så het och sprättig och på att jag tycker att jag har "hamnat" i bla handridning utan att vilja det, gång på gång, när jag rider dressyr (inte annars, det är en annan sak i hoppsadeln) Det är så jäkla svårt med balans och stabilitet i en dressyrsadel när hästen slinker som en ål och skjuter iväg framåt osv.
Ok nu hade kommit en bit redan innan jag bytte bett. Men med TJOCKT bett går ju inte det där med handridning lika bra
Man blir
tvungen att aktivera sina andra hjälper bättre faktiskt, rumpan och skänkeln, och för mej blir det att få tillbaka lite av det jag har tappat, tycker jag. Den där första reflexen att parera med handen håller på att mattas av för att ersättas av att parera med sittben och skänklar bla. Faktiskt.
Hästen blir lättare att rida rundare och tar lättare kontakt vilket leder till att hon svarar bättre på hjälperna.
Ja det är väl kanske inte så revolutionerande stor skillnad på min ridning som det låter
, men jag är otroligt nöjd just nu