Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida med samma. Nu var den som höll i föreläsningen starkt kopplad till en särskild produkt (Sprenger), och givetvis färgar det av på det hen säger eftersom hen vill sälja just den produkten. Men hen betonade att om hen själv hade valt hade hen hellre valt ett lite dyrare bett som är bra för hästen, jämfört med att rida på flera olika, fast billigare, alternativ.
Så ja, vad rider ni på för bett? Och varför? Varierar ni?
Jag har ett tjockare tvådelat tränsbett, och ett lite smalare tredelat som jag försöker variera på. Ponny utan komplikationer i munnen, är absolut inte hård eller har problem med att få stopp på henne. Upplever att hästen trivs bättre på det tredelade, och rider därför mest med det. Samtidigt väcktes ju, så klart, tanken på att om Sprenger är bäst för hästen, så snålar jag ju gärna lite för att ha råd att köpa ett sånt. Om ni tycker att ett liknande bett är det optimala, varierar ni fortfarande? Och i så fall med vad? En tanke jag fick var att i så fall variera med ett riktigt mjukt (typ Novabett), eftersom hästen är så pass "enkel" i munnen/inte behöver några skarpa historier för att lyckas hålla tillbaka henne?