Vad använder ni för bett på era dressyrhästar

Sv: Vad använder ni för bett på era dressyrhästar

Jadu, ska man skylla på bettet eller sin egen dåliga bålstabilitet om hästen inte verkar trivas.:angel:

Eller hur:o Éller sina alltför glappande tyglar, eller spända armar:confused:

Jag har aldrig haft problem med hästar som kastar eller skakar på huvudet eller upplevs ostadiga. Men min känsla utgår ifrån att hästen känns mjuk, som lite "gummi" i stödet och att den inte är snustorr i munnen.
Att den inte "släpper" bettet, eller sänker ryggen.
Men allt det där har ju med god ridning att göra, så det blir svårt att förklara en känsla.

Nej det är ju svårt att beskriva en känsla. Jag går på om hästen slappnar av i munnen eller känns stum eller stretig i kontakten, i någon sida. Vill ha jämnt lätt sug men är inte alltid det lättaste. Det kan bero på bett men det hänger ju också ihop med lösgjordhet och kan vara svårt ibland att veta vilket. Kanske att många byter bett och lägger mycket på bettet när det handlar om annat som du säger. :confused: Det finns ju en sån uppsjö av bett numera...

Jag måste tänka på att inte låta kontakten bli glappig innan hon slappnar av i kroppen, och att även om hästen ligger på inte börjar spänna emot i handen utan få henne mer på sätet.

Att min förra var så nöjd på samma bett i alla år kan ju bero på att han var så mycket lättare att få på sätet, och aldrig var den hetsiga typen som är så knepig, utan det var lätt som ryttare att ha en bra hand. jag har fått kämpa på denna för att klara att ha en bättre hand:cool:

Eller vad tycker ni andra?

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste ju sticka ut hakan o säga att jag FATTAR inte hur man kan rida på stång o få hästen ÄRLIGT på tygeln???:confused: Det krävs ju enorm kunskap/ridskicklighet att rida på stång om man inte vill ha en häst som bara knäpper av. Det går väl bra att skritta omkring på men när man sen verkligen ska komma till ridning i trav o galopp så har jag sett ytterst få människor som har kunskap för att rida med stångbett.

Givetvis ska alla få ha sin tro o sin inriktning men att så många rider på stång utan kunskap det kan aldrig gagna någon inriktning i längden.

Nej precis, och en del vill ju inte ens ha kontakt, dom lär sej att det är snällare:confused: men de tar istället stora grova tygeltag när de väl använder tygeln:confused: Då blir det ju jätteskarpt för hästen:crazy:

Jag tror inte heller att det är så enkelt attt man bara kan skylla på dålig ridning om hästen inte fungerar optimalt på bettet.

Red tex en ung PRE-hingst för några år sedan och jag hickade till när jag såg hans bett första gången. Ett tjock, tvådelat egentligen lite för långt tränsbett..:eek: Visserligen verkade han rätt nöjd med all bråte i munnen men jag som ansåg mig mer upplyst än ägaren (en väldigt duktig unghästutbildare
c066.gif
) bytte till ett kortare, smalare, tredelat tränsbett...
Tror knappt att jag behöver skriva att jag red max 10 minuter innan jag klev av och travade in i stallet och bytte tillbaka till det tjocka 70-talsbettet. Hästen blev oerhört missnöjd med det mer "korrekta" bettet. Orolig och gapig även om jag bara höll en väldigt lätt och mjuk kontakt.:cool:

Tyvärr sträckte sig inte min egen tankeverksamhet tillräckligt långt så att jag kunde tänkas prova det tjockare bettet på min egen utan hon har fått vänta ytterligare några år..
Red idag igen på det tjocka, visserligen tredelade bettet och hon är verkligen nöjd med det.
Har en mjuk, elastisk kontakt med handen och skummar fint. Inget tjafs med tungan eller annat.

Jag rider på ett tredelat smalt tränsbett, ett kandar och vid väldigt enstaka fall ett två delat pelham. Har samma tredelade och bridong/stång.
Hon går alltid på vanligt tränsbett i hoppning och uteritt, i dressyren varierar jag mellan träns och kandar, men eftersom hon ska vänjas in ordentligt på kandar är det det jag rider mest på just nu.

Föredrar alltid smalare bett, tycker det blir segt och långa reaktioner med lite tjockare.

Jag måste ju sticka ut hakan o säga att jag FATTAR inte hur man kan rida på stång o få hästen ÄRLIGT på tygeln???:confused: Det krävs ju enorm kunskap/ridskicklighet att rida på stång om man inte vill ha en häst som bara knäpper av. Det går väl bra att skritta omkring på men när man sen verkligen ska komma till ridning i trav o galopp så har jag sett ytterst få människor som har kunskap för att rida med stångbett.

Givetvis ska alla få ha sin tro o sin inriktning men att så många rider på stång utan kunskap det kan aldrig gagna någon inriktning i längden.

Men tror du inte att det egentligen handlar om att hästen knäpper av och därför känns lätt i handen? Att man inte vet hur det känns när hästen bjuder ärligt fram till bettet med mjukt sug i tygeln.

Det är ju så satans svårt att rida och få hästen att verkligen jobba ärligt genom kroppen. Tror att man lätt då lockas av genvägar.:confused:

Såg en jättemärklig film för några månader sedan någonstans på det här forumet. Minns inte riktigt var. Men där red personen i fråga på ett stångbett i kombination med uppvinklat spö.:crazy: Hästen verkade visserligen inte så illa berörd utan lunkade mest runt i sin egen värld. Eftersom jag tyckte det såg helskumt ut frågade jag vad i hela friden syftet kunde tänkas vara.:confused:
Fick aldrig något konkret svar på det hela men har för mig att jag fick en varning för otrevligt beteende??:confused:

Just den hästen kanske var jättestark så då löste ryttaren det genom att stoppa in ett såpass skarpt bett vilket fick hästen att backa av och bli lättare i handen. Det uppvinklade spöets funktion har jag ännu inte lyckats lista ut.
c022.gif

(Själv har jag för tillfället slutat rida med spö helt.:) Får ju ändå inte ha det när jag tävlar)

Jo så känner jag med när jag ser alla som lunkar runt på stångbett, dvs dom har aldrig känt känslan av att ha ett ärligt sug på bettet utan tror att det ska inte kännas alls i handen.

Jämför med western ryttare som ofta rider på stång men jisses amalia vad deras hästar jobbar rätt!

På min gamling rider jag antingen på bara en bridong från Sprenger, deras Dynamic RS som är en tredelad och anatomisk modell. Eller så den i kombination med en stång med låg tungfrihet, kandarbetsling alltså.

På unghästen har jag den tredelade bridongen.

Jag byter inte bett iom att de trivs på de bett de går på och de ligger väl. Ingen av hästarna har några problem i munnen. Så jag ser inget skäl till att byta. Rider man med lätt kontakt så bör de inte få obehag av väl inpassade bett.

För att avgöra om ett bett passar så frågar jag hästen efter att jag har gjort lite grundläggande försök att kolla om det ser ut att passa nog att prova.

Min gammelgubbe har jag haft så länge nu att jag känner små variationer i honom. Han kan gå på de flesta bett/bettlösa idag. Men det här tycker jag är snäppet bättre än allt annat vi provat. Och tränaren håller med.
Hästen har många års felridning och regelrätt misshandel i ryggen. Så han kan utan problem stänga av smärta överallt ifrån i kroppen, även munnen. Han skulle aldrig backa av från ett bett. Han häver sig istället på det i attack om det skulle vara felaktig ridning/hantering av bettet. Honom skulle nog folk kunna rida på blank stång utan att han skulle backa av. Däremot skulle han vara i framvikt och antagligen slita sönder ryttaren eller sin mun. Känns ju rätt dumt..
På honom blir det väldigt, väldigt tydligt om man rider med handen eller med sits/resten av kroppen med. Det är omöjligt att lugna den hästen oavsett styrka på bett om man rider med handen enbart. Rids han inte med mycket sits ser han störd ut av alla bett, kapsoner etc om man inte vet nog att kolla hur han jobbar med att bära sig bak.
Han är nog dock en sådan som man kan luras tro går bra på blank stång. För det ser rätt okej ut om en skillad ryttare gör det. Få hästar går ju så fram till bettet som han gör tom då. Men han kommer fram snäppet till på träns eller kandar. På de flesta andra hästar tycker jag dock skillnaden är rätt stor.

Unghästen går på tredelade bridongen iom att han är väldigt känslig. Hans tvådelade tror jag går upp i gommen om man behöver ta tag i honom om han blir rädd och far iväg. Han har sadeltvång och är 4 år. Så ibland händer det att han reagerar stort och inte lyssnar riktigt på sitsen. Och min sits är väl inte stabil nog heller att bromsa med i luftsprång. Så då behöver jag ta i tyglarna. Han fick då lite panik då man tog i det tvådelade. Med det här bettet är det lugnt. Honom skulle jag aldrig kunna rida på blank stång. Då hade jag inte fått till rätt kontakt. Han ska lära sig att gå fram till bettet.

Inte ens de gamla mästarna ansåg ju att blank stång var en betsling som inte förstörde. Och de kallade hästar inridna då de gick vad som för oss idag motsvarar GP.;)
Så isf är inga av mina hästar ens inridna. Och jag rider antagligen så otroligt mycket sämre än de gjorde. Alltså fortsätter jag att taffla runt i träns och på kandar. Jag föredrar träns på de flesta hästar. De ska vara rätt långt utbildade innan jag vill ha kandar.
Stången verkar ju i eftergiften = man ska rida med eftergift i stångtygel. Vill man ha hästen fram till handen och kontakt är man ju rätt körd då på blank stång.

Såg en jättemärklig film för några månader sedan någonstans på det här forumet. Minns inte riktigt var. Men där red personen i fråga på ett stångbett i kombination med uppvinklat spö.:crazy: Hästen verkade visserligen inte så illa berörd utan lunkade mest runt i sin egen värld. Eftersom jag tyckte det såg helskumt ut frågade jag vad i hela friden syftet kunde tänkas vara.:confused:
Fick aldrig något konkret svar på det hela men har för mig att jag fick en varning för otrevligt beteende??:confused:

Hahaha var det inte det i akademikertråden :rofl: Alla akademiker rider ju så..:angel:

Det är riktigt kul att alla tänkbara människor just nu har börjat rida på tjockare bett igen! Jag har LÄNGE ridit på mitt Sprenger KK ultra och varierat det med ett rakt. Fungerade toppen tills min 'medryttare' gnällde lite över att hon tyckte att han inte bjöd fram i handen. Hon hängde på ett relativt tjockt tvådelat (ser otroligt 70-tal ut!) på mitt träns och jag är SÅLD.:love:

Är det, det bettet du har på sista tävlingfilmen? Han är ju helt makalöst fin där och travar som aldrig förr!:love: Ser jättenöjd ut!

Måste se om jag kan rota fram något tvådelat tjockisbett också o prova.:)

Inte ens de gamla mästarna ansåg ju att blank stång var en betsling som inte förstörde. Och de kallade hästar inridna då de gick vad som för oss idag motsvarar GP.;)
Så isf är inga av mina hästar ens inridna. Och jag rider antagligen så otroligt mycket sämre än de gjorde. Alltså fortsätter jag att taffla runt i träns och på kandar. Jag föredrar träns på de flesta hästar. De ska vara rätt långt utbildade innan jag vill ha kandar.
Stången verkar ju i eftergiften = man ska rida med eftergift i stångtygel. Vill man ha hästen fram till handen och kontakt är man ju rätt körd då på blank stång.

Nej det är ju det som blir så fel när man plockar lite här och var i gamla läror utan att ta med hela konceptet i beräkningen. Det gör att kreti och pleti börjar sätta på stångbett och tror att hästen blir så mjuk och fin när den bara undviker skärpan i bettet:crazy:
Det är så märkligt att tro att man själv är lika skicklig som heltidsryttare vid gamla ridakademier och alltså klarar av att rida med liknande utrustning. Nybörjare i vissa fall som inte har en balans i sadeln ens:crazy:

Jag kom att tänka på det här med djurskydd som har skärpts så mycket sista åren när det gäller stallar och hagar osv. Men hur är det med utrustning:confused: Vilket är värst, en 10 cm för smal stallgång eller ett stångbett i händerna på en hobbyryttare:confused:

Och sen finns ju många andra skarpa bett, och okänslig användning. Vem tittar på det? Ja annan utrustning med. Man kan ju se det mest märkliga som folk påstår att deras hästar "behöver" i bettväg, men ärligt talat, vem behöver det egentligen, hästen eller ryttaren?

Fast i vissa fall så kan jag förorda starkare bett o det är till ponnybarn som får heta ponnyer som dom inte klarar av i början. Föräldrarna har gått på myten om att heta hästar ska ridas på tränsbett o ungen hänger o drar hejvilt i munnen på hästkraken...hellre då ett babypelham t ex så ungen lär sig att rida med små tygeltag o ponnykraken slipper sår i munnen.

Å kom nu inte med korkade kommentarer om att ungen ska lära sig att rida först innan den hoppar för för det första handlar detta inte om mina ungar (som inte rider!:D) å för det andra så kryllar det av hopp-ungar som aldrig lär sig rida men ändå hoppar EM...så kan jag rädda nån ponny, från att få skavsår i munnen o ryggont pga hoppar ur handen hela tiden, genom att se till att den får ett bett som funkar då gör jag det!:cool:

Men är inte det hela den här AR-stilen lite grann? Att man rider skolor på stångbett innan man kan galoppera?

Jag kan rida superbra på läktaren o i skritt men när det ska sättas ihop i trav o galopp så blir det genast lite mer besvärligt..
Har ofta tänkt på hur AR-ryttare skrittar o skrittar o skrittar men sällan ser man alla kunskaper hopsatt till ett längre ridpass i alla gångarter?

När de travar och galopperar är det aldrig med energi framåt, eller jag har i alla fall aldrig sett en sån film eller ryttare irl. Det är smygande och myrsteg och sänkt rygg och hängande tygel, men så rids på mästarens instruktionsfilmer, så hur ska eleverna lära sig annat:confused: Titta på hans filmer, stora grova tygeltag med stången, omväxlat med hängande tygel:crazy: Men det sägs ju att t o m han insett att det behövs lite energi emellanåt, så kanske ändras konceptet, man kan ju hoppas. Framförallt att dom tar bort stången och lär ryttarna rida på tränsbett istället.

Fast i vissa fall så kan jag förorda starkare bett o det är till ponnybarn som får heta ponnyer som dom inte klarar av i början. Föräldrarna har gått på myten om att heta hästar ska ridas på tränsbett o ungen hänger o drar hejvilt i munnen på hästkraken...hellre då ett babypelham t ex så ungen lär sig att rida med små tygeltag o ponnykraken slipper sår i munnen.

Å kom nu inte med korkade kommentarer om att ungen ska lära sig att rida först innan den hoppar för för det första handlar detta inte om mina ungar (som inte rider!:D) å för det andra så kryllar det av hopp-ungar som aldrig lär sig rida men ändå hoppar EM...så kan jag rädda nån ponny, från att få skavsår i munnen o ryggont pga hoppar ur handen hela tiden, genom att se till att den får ett bett som funkar då gör jag det!:cool:

Jag har haft två (ja ett tag tre innan sonen slutade rida för motocrossen:cool:) ponnyngar fast den ena gick över på stor häst tidigt, vilket var nyttigt när hon sen red ponnyn också.

Hur som helst så håller jag med på sätt och vis, jag vill t o m lägga till en aspekt och det är ungens säkerhet som går före i mina ögon. MEN å andra sidan vill jag betona att dom MÅSTE lära sej rida, skarpare bett ska vara möjligen en övergångsgrej för att inte unge och ponny ska råka ut för olyckor.

Jag har satt på kimblewick på ponnyer vid uteritt när det varit starka ouppfostrade ponnyer och litet barn, men sen har man fått se till att ponnyn blir lydig och att ungen lär sej rida rätt.
De här heta ponnyerna kräver ju verkligen ridning och få ungar får lära sej det eller i alla fall var det min bild. Skarpa bett är ingen varaktig lösning helt enkelt.

Vi har ju haft ett par såna ponnyer i familjen och jag har massor av uppfattningar om hur såna fantastiska ponnyer förstörs av dålig ponnyridning och skarpa bett som enda lösning.

Från kanske typ 10 år anser jag att dom behärskar sej själva och sin kropp så pass att dom kan lära sej förstå att rida med annat än hand och ben..Men det kräver ju mycket träning av deras föräldrar och tränare.

Ja det här kan man diskutera mycket:D

Intressant tråd! Har nyligen börjat träna för en för mig ny tränare och han lovordar tjocka bett. Jag har hela tiden slagit dövörat till, då jag av tandläkaren fått långa utläggningar om att hästen ska ha så lite som möjligt i munnen. Har inte heller upplevt att jag haft ngt problem med munnarna på ngn av mina hästar. Nu testade jag iaf. att byta på 4 åringen och kan bara konstatera att det känns riktigt bra :). En bekant till mig testade det samma och hävdar att "jag gick från en Volvo till en Ferrari" :D. Enligt denna tränare så är det bara i Sverige som vi envisas med att rida på smala bett!

Har också noterat att det är ganska svårt att få tag på tjockare bett i ridsportbutikerna. Det talar väl för hur stort genomslag detta med smala bett fått...

Men är inte det hela den här AR-stilen lite grann? Att man rider skolor på stångbett innan man kan galoppera?

Jag kan rida superbra på läktaren o i skritt men när det ska sättas ihop i trav o galopp så blir det genast lite mer besvärligt..
Har ofta tänkt på hur AR-ryttare skrittar o skrittar o skrittar men sällan ser man alla kunskaper hopsatt till ett längre ridpass i alla gångarter?

Äsch, man kan ju inte rida skolor heller utan det är halsböjarskolor med rak kropp, det visas ju tom upp på instruktionsfilmerna från BB.

Det är trav i microtempo och om det galopperas är det antingen full fart eller inget alls, det är ju bara att tänka sig med en blank stång i munnen och hästen knäpper av. Antingen rusar den eftersom det inte finns en etablerad ärlig kontakt från bakhov till mun eller så är det myrsteg eftersom annars har inte ryttaren kontroll. Finns ju oxå ganska mkt instruktionsfilmer med hästar som bara rusar runt i galopp till ingen nytta.

Ridpassen är korta för att inte tränarens tillkortakommande skall märkas lika väl medans dom stackars ryttarna har fått inpräntat i huvudet att det beror på att deras hästar har gjort värsta styrketräningspasset.

Senast ändrad:

Intressant tråd! Har nyligen börjat träna för en för mig ny tränare och han lovordar tjocka bett. Jag har hela tiden slagit dövörat till, då jag av tandläkaren fått långa utläggningar om att hästen ska ha så lite som möjligt i munnen. Har inte heller upplevt att jag haft ngt problem med munnarna på ngn av mina hästar. Nu testade jag iaf. att byta på 4 åringen och kan bara konstatera att det känns riktigt bra :). En bekant till mig testade det samma och hävdar att "jag gick från en Volvo till en Ferrari" :D. Enligt denna tränare så är det bara i Sverige som vi envisas med att rida på smala bett!

Har också noterat att det är ganska svårt att få tag på tjockare bett i ridsportbutikerna. Det talar väl för hur stort genomslag detta med smala bett fått...

Går man in i en sadelkammare i Tyskland i ett riktigt dressyrstall så hittar man bara bridonger som är smala, alla tränsbett är riktigt tjocka och oftast 2-delade. Jag tror inte tyskarna är lika lättrubbade, dom är mer säkra i sin kunskap och går inte bort ifrån det som fungerar oavsett vad någon säger. Ibland både på gott och ont naturligvis.

Äsch, man kan ju inte rida skolor heller utan det är halsböjarskolor med rak kropp, det visas ju tom upp på instruktionsfilmerna från BB.

Det är trav i microtempo och om det galopperas är det antingen full fart eller inget alls, det är ju bara att tänka sig med en blank stång i munnen och hästen knäpper av. Antingen rusar den eftersom det inte finns en etablerad ärlig kontakt från bakhov till mun eller så är det myrsteg eftersom annars har inte ryttaren kontroll. Finns ju oxå ganska mkt instruktionsfilmer med hästar som bara rusar runt i galopp till ingen nytta.

Ridpassen är korta för att inte tränarens tillkortakommande skall märkas lika väl medans dom stackars ryttarna har fått inpräntat i huvudet att det beror på att deras hästar har gjort värsta styrketräningspasset.

:rofl: Du har så rätt!

Hahaha var det inte det i akademikertråden :rofl: Alla akademiker rider ju så..:angel:
:

Men är inte du och jag akademiker...:confused::angel: vi har väl båda universitetsutbildning...och inte rider vi så...:rofl:

MEN å andra sidan vill jag betona att dom MÅSTE lära sej rida, skarpare bett ska vara möjligen en övergångsgrej för att inte unge och ponny ska råka ut för olyckor.

Du kan betona bäst 17 du vill flash lilla...det hjälper icke på dessa ponnyungar iaf!:grin: Så länge vi inte adopterar alla barn som tillåts rida på detta vis så kan vi inget göra förstår du...

Varför tror du att ledarna för YR i hoppning klagar över dålig grundridning???

fio: japp, det är ju så jag uppfattar det hela med. En genväg till nån slags dressyrridning som inte egentligen är värd att kallas dressyr för det är varken dressyr eller ridning av kvalitet. Och för mig får alla bli saliga på sin tro men att säga att det är ridning på tygeln på korrekt sätt DET är ren o skär lögn!:cool:

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 980
Senast: Gimlan
·
Dressyr Enligt en undersökning som gjorts i Danmark har hästar som tävlas utan nosgrimma mer skador i och runt mungiporna som hästar som tävlas...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 650
Senast: Eukaryot
·
Utrustning Det här med bett tycker jag är väldigt intressant, hur olika bett fungerar olika bra på olika hästar, under olika moment osv. Det vore...
Svar
18
· Visningar
1 263
Senast: Harbor
·
Utrustning Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida...
2
Svar
35
· Visningar
3 020
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar