Vad anser ni om svanskappa?

Sv: Vad anser ni om svanskappa?

Har du sett någon skriva att is är ett djur, det var en liknelse för att du verkar ha väldigt svårt att förstå att glidningen aldrig uppstår när något är trögt från början och därmed blir det heller ingen friktion, läs lite fysik så förstår du den biten rörelseenergi uppstår inte om inte rörelsen påbörjas.

Men om du tar ditt exempel med is, ta en svag nedförsbacke, så fungerar inte gruset om det inte kan haka i isen, eller hur?

Fast jag har såklart provat. Både antglid och svängd sadelgjord.

Jag har också haft ute flera(4 st, varav 2 kända för sitt kunnande) för mig långväga mycket duktiga sadelutprovare- och fast de alla har sadlar att sälja så säger alla- sorry, det finns ingen dressyrsadel som ligger still på denna häst, i rätt läge ska sägas.Ligger still gör den tillslut men då fel och skadligt för hästen..

Så det är nog du som får ge dig, tänk tanken att det faktiskt kan vara så att du inte har råkat på en häst som har sadelläge som min-och några andra här på buke-jag har haft ett antal hästar i mitt liv och har f.n 3 stycken till som rids, där jag har utmärkt sadelläge på 2, rätt OK på den tredje, och inga svårigheter att hitta sadlar- vad ger det dig att påstå jag har fel:confused:, som jag skrivit förut så har jag inget emot vare sig antiglid eller svängd gjord-jättebra om det fungerar, men du dömer ut svanskappa fast du inte kan förklara varför.....

Eftersom du inte har en aning om hur antiglid fungerar så är det ganska uppenbart att du inte har någon erfarenhet av en bra antiglid padd för då hade du inte skrivit hälften av de saker du gör.

Och jo jag har sett min beskärda del av totalt omöjliga sadelläge eller rättare sagt total brist på sadelläge där måttbeställda sadlar tillsammans med just antiglid varit enda lösningen därav har jag också provat igenom ett antal antiglidpaddar, vissa är inte värda att kalla det namnet alls trots att de till synes ser likadana ut som de av andra märken som fungerar. Jag lovar dig det finns inte en sadel som glider med en bra antiglidpadd och på den biten kommer jag inte alls att ge mig för jag har fått det bevisat för mig så många gånger men som sagt det gäller att ha en bra padd och hålla den helt ren.

Mottryck blir det såklart men jag trycker fortfarande på att den ska vara rätt ditsatt, inte alla kan detta .

Jag har beskrivit till flera på buke hur man får dit en svanskappa korrekt, och för dem har det fungerat utmärkt, rätt vinkel, blir som en hävstånseffekt och det blir inte alls den tyngd(ryttarens) som många tror och inga ryck.

Ja, det är klart att en dåligt tillpassad svanskappa är sämre. Men det är trycket som sådant som jag inte vill utsätta min hästs svans för, och det lär man knappast komma undan, oavsett hur korrekt svanskappan är anpassad.

glidningen aldrig uppstår när något är trögt från början och därmed blir det heller ingen friktion, läs lite fysik så förstår du den biten rörelseenergi uppstår inte om inte rörelsen påbörjas.

Rörelseenergin finns lagrad i sadeln som färdas i en riktning (förhoppningsvis i samma riktning som hästen). Så länge hästen håller en konstant hastighet kommer sadelns rörelseenergi förbli oförändrad och sadeln rör sig i samma hastighet som hästen. Vid en acceleration kommer hästen röra sig snabbare än sadeln om sadelns rörelseenergi övervinner friktionskraften mellan sadeln och hästen, varvid sadeln kasar bak på hästen. Vid en retardation kommer sadeln fortsätta i sin rörelseriktning och bromsas upp av friktionen mellan sadel och häst om inte friktionen övervinner rörelseenergin, varpå sadeln kasar fram.

Alltså finns det rörelseenergi i sadeln oavsett om den rör sig snabbare eller långsammare än hästen.

Friktion finns alltid i större eller mindre grad mellan två ytor, och uppstår inte plötsligt vid rörelse. Det du tänker på är att det inte utvecklas någon friktionsvärme om inte friktionen övervinns, vilket till viss del stämmer.

När vi ändå pratar om friktion så kan det ju, utan att argumentera mot antiglidpaddar, påpekas att friktionen är mellan padden och hästens päls, som i sin tur är fäst i hästens hud. Alltså kommer en sadel med hög friktionskoefficient, oavsett om den uppnåtts genom en antiglidpadd eller Karlssons klister under sadeln, lugga hästen. Prova själv att skapa ordentligt med friktion mellan ditt hår och din hand genom att ta ett bra tag i håret någon cm från skalpen och dra sedan handen längs med skallen så förstår du vad jag menar.

Har du sett någon skriva att is är ett djur, det var en liknelse för att du verkar ha väldigt svårt att förstå att glidningen aldrig uppstår när något är trögt från början och därmed blir det heller ingen friktion, läs lite fysik så förstår du den biten rörelseenergi uppstår inte om inte rörelsen påbörjas.

Du kan aldrig bortse från tyngdkraften på min beskrivning rak rygg i svag nedförsbacke.

Är det någon som kan länka in det som påvisar att ryggaktiviteten påverkas negativt? Eller hänvisa till ngn bok? Jag har letat på svenska och utländska sidor men inte hittat något. Jag frågar eftersom jag är intresserad.

Jag har också letat i många år- och det finns inget, vad det verkar.

Problemet är att det är svårt för har man ett bra läge så finns det ingen som förspråkar svanskappa( vet att W. inte gör det då, för har man ett bra läge så finns såklart en sadel som passar), problemet är att om sadeln ligger fel, alltså antingen med obs!!! ortspetsen,bom över eller kant i kant med hästens bog så har hästen problem med att röra sig naturligt, det blir spänningar i rygg och skador på frambenen och vad jag har förstått ska det där finnas studier som styrker detta.

De problemen är alltså långt större än vad man kan tänkas på av en svanskappa (tänker på skav om svankappan är av sämre kvalite), hästen muskler kring svans är också otroligt starka.

Det jag vill få fram av detta virr är att man på de hästar får välja, antingen skador iaf på sikt med dressyrsadel som ligger fel eller rida med en svanskappa där inga skador på rätt ditsatt svanskappa kunnat påvisas. Vad gäller hästars val så , rent amatörmässigt, genom egen o andras erfarenheter(även W´s) så blir de hästar som får svanskappa ist för sadel som åker fram helt andra hästar till det positiva.

Problemet är att det är svårt för har man ett bra läge så finns det ingen som förspråkar svanskappa( vet att W. inte gör det då, för har man ett bra läge så finns såklart en sadel som passar), problemet är att om sadeln ligger fel, alltså antingen med obs!!! ortspetsen,bom över eller kant i kant med hästens bog så har hästen problem med att röra sig naturligt, det blir spänningar i rygg och skador på frambenen och vad jag har förstått ska det där finnas studier som styrker detta.

Jag vill också trycka på att självklart ska en häst som rids med svanskappa ha en sadel som passar, man kan inte sätta på en svanskappa bara för att.

Fast även antiglidpadd är ju förrädiskt, för "glidet" måste ta vägen någonstans och det som händer är att antiglidpadden nyper i skinnet. Vet många sadelutprovare som ratar padden för den sakens skull. Med en antiglidpad så hindrar du även där en sadel som inte passar att ligga på plats. Så att försvara den och fördöma svanskappan är konstigt anser jag. Ingetdera är skönt för hästen.

Personligen skulle jag föredra svanskappa före antiglidpadd, tror att det är det skönaste av två onda ting.

Det jag vill få fram av detta virr är att man på de hästar får välja, antingen skador iaf på sikt med dressyrsadel som ligger fel eller rida med en svanskappa där inga skador på rätt ditsatt svanskappa kunnat påvisas. Vad gäller hästars val så, rent amatörmässigt, genom egen o andras erfarenheter(även W´s) så blir de hästar som får svanskappa ist för sadel som åker fram helt andra hästar till det positiva.

Eller så väljer man det tredje alternativet och rider barbacka. ;) Eller väljer en häst med bättre exteriör om man nu tvunget vill rida.

Hon rids barbacka också.

Sedan, rida barbacka jämt är faktiskt ett sämre alternativ än att ha en svanskappa på- anläggningsytan för barbackaritt blir väldigt liten, nej, jag har inget emot barbacka heller, men en sadels bom fördelar ryttarens vikt jämnare under förutsättning såklart att sadeln är passande.

Och valt, jag har fått en sådan häst och jag vill inte sälja, jag gillar henne skarpt och visst, hacka på mig som rider på en häst som måste ha svanskappa, som kan sätta dit en sådan korrekt så hästen mår bra, när det samtidigt går massor med hästar utan svanskappa förvisso, men med felaktiga sadlar som orsakar allsköns problem.

Hör inte till dirsussionen om antigidpad, men måttbeställda sadlar i all ära. Ja de ligger kanonbra när hästen ser ut just som den gjorde när sadelns mått togs, men alla våra hästar ändrar sig lite över året och då ligger plötsligt den fina måttbeställda sadeln inte alls bra. En bra sadel ska tillåta lite förändringar hos hästen utan att sadeln ligger dåligt tycker jag.

Hon rids barbacka också.

Sedan, rida barbacka jämt är faktiskt ett sämre alternativ än att ha en svanskappa på- anläggningsytan för barbackaritt blir väldigt liten, nej, jag har inget emot barbacka heller, men en sadels bom fördelar ryttarens vikt jämnare under förutsättning såklart att sadeln är passande.

Och valt, jag har fått en sådan häst och jag vill inte sälja, jag gillar henne skarpt och visst, hacka på mig som rider på en häst som måste ha svanskappa, som kan sätta dit en sådan korrekt så hästen mår bra, när det samtidigt går massor med hästar utan svanskappa förvisso, men med felaktiga sadlar som orsakar allsköns problem.

Jag förstår dig helt och fullt, har ju också ridit ett sto med svanskappa i flera år, ända tills hon dog i höstas. Det var också ett val jag var tvungen att ta eftersom hon hatade att sadeln åkte fram det allra minsta.

Tycker dessutom att det är väldigt illa att föreslå att du skulle byta häst- vad är det för resonemang!? En häst är väl inget redskap som man byter bort om det inte passar! Har man en bra relation till sin häst behåller man den tills livet slutar anser jag, har flera gamla ston här som får stanna livet ut.

Jag förstår dig helt och fullt, har ju också ridit ett sto med svanskappa i flera år, ända tills hon dog i höstas. Det var också ett val jag var tvungen att ta eftersom hon hatade att sadeln åkte fram det allra minsta.

Tycker dessutom att det är väldigt illa att föreslå att du skulle byta häst- vad är det för resonemang!? En häst är väl inget redskap som man byter bort om det inte passar! Har man en bra relation till sin häst behåller man den tills livet slutar anser jag, har flera gamla ston här som får stanna livet ut.

+ ginnies: Det var inte min mening att "hacka" på någon, så jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig klumpigt. Det jag menade var att ryggens utseende borde vara lika viktigt som något annat att titta på när man ska köpa häst. De flesta köper häst med syftet att rida, och att då köpa en häst med världens nerförsbacke och sen tycka att "jag köpte hästen för att rida, då ska jag rida" och slänga på allehanda hjälpmedel för att få sadeln att ligga still, verkar inte helt genomtänkt. Jag menar inte att du/ni gjort så, men att den mentaliteten lyser igenom både här på buke ibland och ute i verkligheten. Då är hästen degraderad till just det redskapet som Cornelia nämnde, och det är en väldigt tråkig inställning tycker jag. (Sen är det väl i och för sig inget fel på att byta häst om man har en som inte passar ens egna syften, oavsett hur mycket man tycker om den. Det trodde jag var den vanligaste orsaken till att man säljer..)

Jag har själv en häst med nerförsbacke-rygg (jag visste inte bättre när jag köpte honom) och han reds barbacka för det mesta. Hade även en bomlös som låg nästintill still, men som sagt mest barbacka. På grund av en skada kan han inte ridas längre men eftersom jag tycker om min häst mer än ridningen så får vi hitta på annat istället. Han kommer stanna hos mig tills han dör. Rida får jag göra sedan.

Fast om man har en sadel som kasar fram och använder svanskappa för att hindra det, så borde det bli ett drag i svansroten. Selen som jag har när jag kör ligger still och om den rör sig framåt så är det i nerförsbackar och inbromsningar, och då hindras den från att kasa fram både av svanskappan och bakselen. Således bara under begränsade stunder alltså. En sadel som kasar fram borde ge en mer konstant verkan av svanskappan, vilket i mina öron inte låter så bekvämt.

Jag har aldrig använt svanskappa vid ridning, så detta är bara lösa spekulationer från min sida.

Jag misstänker att det är en montéhäst som diskuteras här och det är ett måste att använda svanskappa (för att sadeln inte ska glida fram om hästen är het t ex) och brösta/förbygel (för att sadeln inte ska glida bak).

Samma gäller med en sele på ryggen, det är bara för säkerhetsskäl.

Men om man har en häst med helt omöjligt sadelläge så får man kanske inse att det inte funkar med sadel och rida barbacka eller hitta något annat användningsområde för hästen? Jag håller med Inka_90 och tycker hela grundprincipen med svanskappa verkar obekväm för hästen och är lite anti hela den här "SKA rida till varje pris"-mentaliteten som man träffar på iband

(Har själv en överbyggd häst med omöjligt sadel- och sadelgjordsläge. Han är riden barbacka och är nu körhäst.)

Men om hästen nu är körhäst så borde du ju använda svanskappa på den? Det blir ju precis samma sak fast skillnaden är att det ligger en sele på ryggen i stället för sadel. Om selen glider fram och "drar" hästen i svansen är det ok men inte om en sadel ligger bra förutom att hästen har fruktansvärt dåligt sadelläge och endast ligger kvar där den ska om en svanskappa är på plats?

Om det blir ett konstant tryck på svansroten så borde det såklart vara lika obekvämt om det orsakas av en sadel eller sele som kasar fram.

Det var dock betydlig lättare att hitta en sele som låg still än en sadel till min häst. Selens däckel ligger ju inte an mer än på en kort sträcka och det är ingen risk att hästen själv knuffar den framåt på grund av att han är överbyggd.

jag kan köpa att man vill ha svanskappa för att tex hindra att sadeln kasar fram när hästen bockar, vilket den förhoppningsvis inte gör under hela ridpasset, men om sadeln kasar fram för att hästens rygg är byggd i nerförsbacke så måste svanskappan verka hela tiden för att sadeln inte ska röra sig framåt. Och som sagt, det konstanta trycket på svansen är inget som jag vill ha på min häst.

Och att sele och sadel glider fram kan man man ju förtydliga för dem som inte är insatt att det kan hända om hästen hänger i käken och eftersom den är fäst i sadel eller sele så behöver denne ett stopp för att inte dras upp på manken om hästen blir tillräckligt tung. Eller som mothåll i nerförsbacke eftersom allt tryck hamnar på selen då travhästar inte har baksele som tar det trycket, då får ryggstycket tjänstgöra som stopp för vagnens tryck i selen. Så det har ju inget med dåliga lägen eller dålig utrustning att göra, utan att det är en stor säkerhetsrisk om de lyckas dra fram sadel eller sele. Så i den aspekten används ju ryggstycke/svanskappa som mothåll för käken eller vagnens tryck i nerförsbackar. Samma som att bröstan är mothåll för vagnens tryck i selen i uppförsbackar. :)

Senast ändrad:

+ ginnies: Det var inte min mening att "hacka" på någon, så jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig klumpigt. Det jag menade var att ryggens utseende borde vara lika viktigt som något annat att titta på när man ska köpa häst. De flesta köper häst med syftet att rida, och att då köpa en häst med världens nerförsbacke och sen tycka att "jag köpte hästen för att rida, då ska jag rida" och slänga på allehanda hjälpmedel för att få sadeln att ligga still, verkar inte helt genomtänkt.

Kruxet är att jag har fött upp min häst själv ;), och nej, trots flera bud så lämnar hon inte gården, tillägger syskon och mor har bra sadelläge, ibland blir det så ändå.

Liknande trådar

Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
6 272
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 854
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka