Vad anser ni om svanskappa?

Ponnytant

Trådstartare
Jag har haft "svanskappa" uppe i trådarna tidigare - men det var längesedan (2009). Satt just och skummade igenom ett antal sadeltrådar och väldigt många handlar om sadlar som åker fram och sadelgjordar som trycker och måste spännas hårt.

Frågar därför om forumets synpunkter på svanskappa :) För och emot.

Senast ändrad:
Sv: Vad anser ni om svanskappa?

Vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt. Ryttare + sadel väger en del och om sadeln glider fram väldigt mycket blir det ju ett väldigt drag i stansroten på hästen och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara behagligt.

när jag red på ridskola så hade alla ponnyerna svanskappa, min egna ponny hade svanskappa och tänkte aldrig ngt mer på det. alla hade det ju :p.

men nu när jag vet hur sadlar ska sitta så tycker jag att man inte ska behöva en om sadeln ligger bra.
men på ridskolans ponnyer så är de super för att hindra att barnen sadlar för långt fram/ bak :p, en hands bredd ska få plats under svanskappan och gör det det så ligger sadeln bra :D.

Hade ett arabsto som var formad som en säl ungefär; rund bål, ingen manke, förhållandevis lång rygg ... Kunde aldrig hitta en sadel som inte gled fram, så till slut började jag använda svanskappa. Blev ett nytt sadelliv för henne och mig!

Naturligtvis måste sadeln ligga bra, och jag tycker verkligen att det är en nödlösning, men det funkade super på henne. Hon verkade aldrig tycka att det var obehagligt heller, däremot hatade hon när sadeln gled fram och ville gärna försöka bocka av sig den ...:p

Jag anser att en sadel som passar hästen inte behöver någon svanskappa. Om sadeln glider fram så mycket så svanskappan fyller sin funktion så passar inte sadeln helt enkelt.

Använder svanskapp när jag rider snabbjobb. Det är ju inte värre än när man kör med det.

Vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt. Ryttare + sadel väger en del och om sadeln glider fram väldigt mycket blir det ju ett väldigt drag i stansroten på hästen och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara behagligt.

En vikt är ju en vikt så med ditt resonemang så borde isf ryggen slippa belasting och svansen ta över?

Jag anser att en sadel som passar hästen inte behöver någon svanskappa. Om sadeln glider fram så mycket så svanskappan fyller sin funktion så passar inte sadeln helt enkelt.

Du anser fel.

Det finns hästar som har sadellägen där omöjligt en sadel kan ligga kvar och där svanskappa är det enda alternativet, eller kan du förklara hur man får en sadel att ligga still på en häst som har helt rak rygg, är överbyggd så ryggen sluttar rakt ner mot en obetydlig manke, lägg till det runda revben och ett sluttande bröstben?
Du får inte ens en sadel att ligga still där på en stilla prototyp, vad tror du händer när det rör på sig också och med ryttare på ryggen?

För svanskappa helt klart. Som andra redan sagt, har du en sadel som passar men en häst där sadeln inte ligger still kan svanskappan göra skillnaden mellan fungerande och ickefungerande sadel.

Hade ett arabsto som var formad som en säl ungefär; rund bål, ingen manke, förhållandevis lång rygg ... Kunde aldrig hitta en sadel som inte gled fram, så till slut började jag använda svanskappa. Blev ett nytt sadelliv för henne och mig!

Naturligtvis måste sadeln ligga bra, och jag tycker verkligen att det är en nödlösning, men det funkade super på henne. Hon verkade aldrig tycka att det var obehagligt heller, däremot hatade hon när sadeln gled fram och ville gärna försöka bocka av sig den ...:p

Det är såklart skadligt för en häst att gå med sadeln på eller klämmande intill bogen, att sätta en svanskappa som du gjort, visst, självklart ska sadeln passa precis som du skriver, att ha sadeln fast med svanskappa, OM man gör det rätt vilket du verkar ha gjort, besvärar inte hästen något då det blir, på en korrekt ditsatt, en effekt som att flytta sten med spett.

KL

Dessutom vet jag att väldigt många rider med sin sadel felaktigt, alltså ortspetsarna ligger kant i kant med bogbladet, men de är helt enkelt för okunniga för att inse det utan tror att allt är rätt vad gäller den delen bara sadeln inte kanar obehagligt fram.

Icke KL, fortsätter...faktum är att en passande sadel faktiskt kan vara den som åker fram mest.Ja, då utan svanskappa.

Använder svanskapp när jag rider snabbjobb. Det är ju inte värre än när man kör med det.

Fast om man har en sadel som kasar fram och använder svanskappa för att hindra det, så borde det bli ett drag i svansroten. Selen som jag har när jag kör ligger still och om den rör sig framåt så är det i nerförsbackar och inbromsningar, och då hindras den från att kasa fram både av svanskappan och bakselen. Således bara under begränsade stunder alltså. En sadel som kasar fram borde ge en mer konstant verkan av svanskappan, vilket i mina öron inte låter så bekvämt.

Jag har aldrig använt svanskappa vid ridning, så detta är bara lösa spekulationer från min sida.

Du anser fel.

Det finns hästar som har sadellägen där omöjligt en sadel kan ligga kvar och där svanskappa är det enda alternativet, eller kan du förklara hur man får en sadel att ligga still på en häst som har helt rak rygg, är överbyggd så ryggen sluttar rakt ner mot en obetydlig manke, lägg till det runda revben och ett sluttande bröstben?
Du får inte ens en sadel att ligga still där på en stilla prototyp, vad tror du händer när det rör på sig också och med ryttare på ryggen?

Men om man har en häst med helt omöjligt sadelläge så får man kanske inse att det inte funkar med sadel och rida barbacka eller hitta något annat användningsområde för hästen? Jag håller med Inka_90 och tycker hela grundprincipen med svanskappa verkar obekväm för hästen och är lite anti hela den här "SKA rida till varje pris"-mentaliteten som man träffar på iband

(Har själv en överbyggd häst med omöjligt sadel- och sadelgjordsläge. Han är riden barbacka och är nu körhäst.)

Jag skulle försöka försöka pussla ihop en baksele till sadeln istället för svanskappa om det nu inte gick att hitta en sadel som låg kvar. Blir ett hemskt dragande i svansroten, speciellt i nerförsbackar, med svanskappa :crazy:

Men om man har en häst med helt omöjligt sadelläge så får man kanske inse att det inte funkar med sadel och rida barbacka eller hitta något annat användningsområde för hästen? Jag håller med Inka_90 och tycker hela grundprincipen med svanskappa verkar obekväm för hästen och är lite anti hela den här "SKA rida till varje pris"-mentaliteten som man träffar på iband
Precis vad jag tänkte skriva!

Svanskappa är inte obehagligt för hästen om den sitter korrekt.

Jag anser att förgjordar, anti slip grejjer och annat skit är mycket värre för hästen. MEN man ska in i det sista försöka hitta en sadel som fungerar för hästen.

Jag hade ett sto som var överbyggt, bred bak och smala bogar, tokbred och dessutom så ändrade sig ryggen på henne hela tiden. Jag lyckades hitta ett par sadlar som fungerade helt utan hjälputrustning. Så det går bara man är öppen för förslag.

I monte måste du ha svanskappa. o jag har vissa hästar som svanskappan dras åt ganska hårt på för att selen inte ska åka fram på.

Kan faktiskt inte se att det finns någon anledning alls att använda svanskappa på sadel idag, dels finns det oändligt mkt bättre sadlar att få tag på man kan få måttsytt sadlar till de mest omöjliga sadellägena.
Och förutom det så finns det idag framarbetat betydligt bekvämare hjälpmedel för hästen om man trots det inte kan få sadeln att ligga still tex antiglidpaddar, förgjordar mm som fullt ut fyller de funktioner en svanskappa gav och samtidigt inte påverkar hästen ett dugg negativt. Så ja svanskappa är föråldrat och idag ersatt med bättre utrustning.

Svanskappa är inte obehagligt för hästen om den sitter korrekt.

Jag anser att förgjordar, anti slip grejjer och annat skit är mycket värre för hästen. MEN man ska in i det sista försöka hitta en sadel som fungerar för hästen.

Jag hade ett sto som var överbyggt, bred bak och smala bogar, tokbred och dessutom så ändrade sig ryggen på henne hela tiden. Jag lyckades hitta ett par sadlar som fungerade helt utan hjälputrustning. Så det går bara man är öppen för förslag.

Nu får du allt förklara hur en svanskappa som verkligen behövs = behövs för att hålla sadeln på plats inte är obehaglig för hästen, en svanskappa som inte behövs och därmed inte får någon belastning är ju överkomligt men då behövs ju heller inte någon svanskappa, så fort svanskappan behövs och går i funktion så drar den rejält i svansroten tror du på fullaste allvar att det är skönt för hästen ?

På vilket sätt skulle en antislip padd påverka hästen negativt ? Den påverkar inte ett dugg mer än att den klistrar fast med sin klibbiga yta och därmed förhindrar sadeln att glida, för naturligtvis pratar vi om sadlar som passar men där hästen har sådant sadelläge att trots att sadeln passar så glider den. Ingen har pratat om att använda dessa hjälpmedel på en sadel som inte passar för förhoppningsvis funderar ingen ens på att rida i en sadel som inte passar.

Om svanskappan sitter korrekt så stör den inte hästen mer än en sadelgjord. Den trycker inte på svansroten om den sitter rätt utan den bara "håller om".

Jag har sett flera fall med hårsäcksinflammationer med antislip-pad. Då har de suttit korrekt och sadeln har inte glidit speciellt mycket.

Förgjord stör bogarna och frambenen. Dessutom är det en enorm säkerhetsrisk för ryttaren, jag skulle inte vilja fastna i krokarna på en förgjord...

Liknande trådar

Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
6 272
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 848
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka