Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

B

bellmondoo

Jag har för mycket tänke tid hehe men nu undrar jag vad ni här på buke anser om hjälptyglar, sporrar och grova bett ?
Jag måste bara säga att jag tycker hjälptyglar borde kastas! samma sak med sporrar! det finns så många som bara använder allt för det är mycket lättare, men tänk på hästarna. Bett kan vara okej, sålänge man inte sliter hästen i munnen eller använder det på fel sätt.
Vad tycker ni ?

Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

eller så kan man lära sig vad sakerna är till för och hur de ska användas:p

hästen känner en flugas beröring.
därför anser jag att tex sporrar är helt onödvändigt och om det nu behövs är det något annat som felar tror jag..
kommer förmodligen få hela buke-maffian på mig nu ^^

Mvh Freddie:bump:

nu undrar jag vad ni här på buke anser om
hjälptyglar, Kan inte säja bu eller bä då jag inte har haft någon häst med ett sådant ridproblem och då inte lagt så mycket energi på hur de påverkar hästen.

Sporrar, har aldrig använt eller ser sporrar som ett redskap för att på något sätt skada hästen utan jag använder och ser det som en förfinig av hjälpen.

och grova bett, grova bett, menar du tjocka då? Ja det använder jag på en av mina hästar då han tycker att allt annat en ett tjockt tvådelat eller rakt är för skarpt om jag jobbar hästen med ponnyhack så knäpper han av i nacken och sidepull funkar i ridhus.

Passar på att ta med spö också, ser och använder det som en förlängning av hjälper vid ridning och tömkörning och inget man använder för att slå hästen med.

Kram

Svår fråga, jag tycker att man bör träna på ett sätt där man ska kunna klara sig utan diverse "onödiga" saker. Sporrar använder jag inte, där håller jag med swanpis, även om jag kanske skulle kunna förstå om många använder det för att "förfina" hjälperna, så tror jag att de många gånger används i fel syfte eller inte behövs.
Hjälptyglar finns det många olika och det beror väl på med det också, en del blir säkerligen stjälptyglar, eftersom många ryttare verkar hänga på sina hästar saker som de inte vet hur de verkar. Samma sak med bett, vad du menar med grova bett vet jag inte riktigt, gäller att hitta något som hästen trivs med. Är för övrigt emot tex pessoabettet.

Jag tycker att man ska lära sig allt man kan om hjälptyglar, starka bett och sporrar innan man använder dem. Bett och sporrar ska ju användas med största försiktighet och det ska lämpas efter ryttarens erfarenhet och även hästens.

Förespråkar inte hjälptyglar, tror det finns en snällare" väg att stärka hästens form och stabilitet.

Hjälptyglar är helt ok för mig- om man använder dom på rätt sätt, dvs användas för att hjälpa inte i onödan för att det är "coolt"
Sporrar- ska enligt mig INTE användas för att få en piggare häst utan för att förfina hälperna
Bett- "Inget bett är skarpare än handen som håller det"

hästen känner en flugas beröring.
därför anser jag att tex sporrar är helt onödvändigt och om det nu behövs är det något annat som felar tror jag..
kommer förmodligen få hela buke-maffian på mig nu ^^

Mvh Freddie:bump:

Jag håller med dig, så vi kan väl stå emot buke-maffian tillsammans? :D;)

Jag som person gillar inte hjälptyglar och skarpa bett och sporrar. Många ryttare tyvärr använder sig av dessa bara för att det ser häftigt ut! Men har man kunskap och behov av att använda det så är det en annan sak!

Hjälptyglar är helt ok för mig- om man använder dom på rätt sätt, dvs användas för att hjälpa inte i onödan för att det är "coolt"
Sporrar- ska enligt mig INTE användas för att få en piggare häst utan för att förfina hälperna
Bett- "Inget bett är skarpare än handen som håller det"

:bow::bow::bow:

Själv har jag sporrar på kanske.. var 5e träning?
Hjäpltyglar, har jag hittills inte behövs alls..
Bett- eftersträvar ett så mjukt som möjligt! Men mjukaste möjligt hand såklart!

jag tycker att alla hjälptyglar och skarpa bett är helt okej så länge man vet hur man ska använda de.

Jag är varken emot hjälptyglar, sporrar eller grova bett (Antar att du menar skarpa bett?) OM man använder dom RÄTT!

T.ex så använder jag graman på min häst vid uteritter, ifs bara som säkerhet då hon gärna reser sig, målet är att kunna ta bort den så småningom.
Jag vet också en del (även jag) som använder gramanen för att hjälpa hästen att "hitta formen", alltså att vägleda hästen dit den ska (Absolut inte tvinga, utan enbart visa vägen)

Sporrar använder jag inte men ser inget fel i att ha det om man använder dom till att förfina sina hjälper och inte sitter och hackar med dom i sidorna på hästen.

Grova/skarpa bett är jag inte heller emot. Vissa häster trivs t.ex på bett med hävstång bättre än vanliga tränsbett, och då tycker jag att det är helt okej att rida på det bett hästen trivs med, även om det nu är ett skarpare/grövre bett. Sen finns det vissa hästar som blir väldigt pigga vid t.ex uteritt där jag hellre ser att ryttaren har ett skarpare bett och kontroll på hästen, än en som rider omkring på vanligt tränsbett och som inte har koll på hästen, eller som sitter och sliter & drar i munnen på hästen för att få stopp på den. Givetvis är målet att kunna rida på ett så milt bett som möjligt, även vid uteritter.

Hoppas ni förstod hur jag menade, =) Är som sagt inte emot dessa saker så länge de används på rätt sätt. =)

eller så kan man lära sig vad sakerna är till för och hur de ska användas:p

Håller med älgen.
Kan inte direkt uttala mig om hjälptyglar men bett vet vi alla att det beror på hur man använder det. Ett vanligt tvådelat tränsbett kan vara en plåga för en hästmun med fel användare medan ett stångbett ibland används med riktig harmoni mellan ryttarens hand och hästens mun, vv.
Samma sak med sporrar, använder man de rätt så ser jag inget problem med att använda dem. Har ni funderat över att de kanske användas för fler anledningar än att man ska kunna vara tydligare mot hästens sidor..? Själv använder jag ganska långa sporrar på grund av att jag har långa ben. Mina hälar ligger alltså i läge nästan under hästens mage och där nere är det ju längre in till hästens sidor. Så för att slippa vrida knäna av mig så kommer jag lättare i kontakt med hästen med hjälp av sporrarna.

KL

Jag är inte emot sporrar (har använt mina 2ggr på senaste 1 1/2 året) Jag är däremot emot okunniga ryttare med flaxande ben och sporrar.
Bett, tjocka, smala, skarpa ..osv. Hitta ett bett hästen trivs med och lär dig rida med mjuk hand.
Hjälptyglar, när det hjälper om du vet hur dom ska användas... Hade stor hjälp av en del av dom när min travare skulle lära sig att söka sig nedåt i stället för att gå med huvudet i vädret.
Spö, jag har döpt om den till pet ;)
Jag har ett hoppspö med mig när jag rider ut då min ena pålle gärna tänker bakåt uppåt i stället för fram.

Så, nej... jag är definitivt inte emot ngt av sakerna

Jag är inte mot något av det men det ska användas av kunniga människor och med sunt förnuft. Dock kan jag säga att jag generellt väljer både hjälptygel och sporre före ett skarpt bett.

Spö rider jag med alla uteritter och de flesta pass på banan. Gångerna jag använt det på kan jag räkna på en hand (har haft hästen snart 3 år) men har det med som säkerhet.

Sen finns det vissa hästar som blir väldigt pigga vid t.ex uteritt där jag hellre ser att ryttaren har ett skarpare bett och kontroll på hästen, än en som rider omkring på vanligt tränsbett och som inte har koll på hästen, eller som sitter och sliter & drar i munnen på hästen för att få stopp på den.

Inte riktat till någon speciell nu, men ser ofta detta argumentet.

Det ser jag som att kringgå det verkliga problemet, gör man halterna främst genom munnen/bettet och har skarpare bett för att ha kontroll över halterna tycker jag man lurar sig själv och har andra problem att ta tag i först. Tillägger att jag inte är emot alla skarpa bett.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt enkla svar blir:

Dessa ting bör endast användas av duktiga och rutinerade ryttare som vet VARFÖR och HUR de skall användas på rätt sätt.

hjälptyglar har jag aldrig testat.
Men sporrar har jag till dressyr, inte varje dag utan ca en gåg varannan vecka. Det är till att få hjälp med hjälperna bara. I hoppningen hade jag en lat häst men som ändå tyckte det var kul att hoppa. Där var man tvungen att ha sporrar till att få den piggare men jag hade inte den med att sparka å hästen elr något sånt.
Ang grova bett menar du kanske pessoa m.m. Jag har pessoa till min häst för han sticker med annat bett och han drar ner huvudet och bockar som en galning. Att bocka gör kanske inte så mycket hemma, men på tävling vill man inte ramla av på varje tävling och inte att den ska sticka .

Jag tycker det är okej om man använder allting rätt. Rådgör med tränare.

Med grova bett menade jag skarpa, tex som pessoa :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka