Vad anser ni att en unghäst ska debutera på och vad är ni nöjda med?

Jessica.B.

Trådstartare
Var och tittade på min unghäst som debuterade i går och blev jätte glad. Hon fick ett nedslag och rättade sig jättefint efter detta. Banan var ganska så tittig och på gräs men hon gick väldigt stadigt och inte en tvekan på hinder. Vad kräver ni av era debutanter? Hon startade bara en 90 klass men jag tycker det räcker. Vilken klass brukar ni ta ut era debutanter på?

Sv: Vad anser ni att en unghäst ska debutera på och vad är ni nöjda med?

Min debuterar 0.90 på torsdag. Vatt ute på ett par dressyrtävlingar för miljöträning (som ett litet plus har hon faktiskt placerat sig;)) Jag tycker det räcker med en klass första tävlingarna. När dom varit ute och sett sig om ett par gånger kan man ju starta en klass till. Det jobbigaste för dem brukar ju vara psykiskt..
Jag tyckte det var duktigt av din häst, ett nedslag eller två i början får man räkna med! Lycka till!

Helt klart räcker det med lägsta klassen tycker jag (90 cm) man skall ge unghästarna en trevlig resa och även om man tränar typ 110 banor så är det inte höjden som är det svåra.

Räknar inte nedslagen när man debbar (spelar inte så stor roll) inte heller om bebisen skulle vara lite velig mot första hindret, mer helheten hur dom hanterar hela tävlingsupplevelsen.

verkar som din skött sig fint, grattis!

Senast ändrad av en moderator:

Debuterade med min häst för snart ett år sedan. Hästen hade aldrig hoppat eller tävlat förut så jag trodde faktikst inte att det skulle gå så bra som det gjorde, allt var ju så nytt för honom. Iafa så hoppade jag 90-1 cm o i 90 fick jag två stopp och i 1 m fick jag lägga en volt eftersom för jag höll på o missa hindret och ett ner eller ngt. det var jag jättenöjd med.

Tycker att detta är ett jättebra resultat. Jag skulle vara helnöjd:) . Höjden i sig är ju inte det viktigaste under dom första tävlingarna.

Tack för era gratulationer för det var värkligen kul. Nu ska hon gå sin nästa tävling den 17 och det kommer bli jätte spännande. Det känns så himla långt dit men man får vackert vänta.

Gud vad kul, grattis! :)

Jag debuterade min unghäst i början av året i 1m. Jag tycker att det mycket väl räcker med en klass eftersom det är så mycket annat runt omkring som gärna tröttar ut dom psykiskt.

Lycka till i fortsättningen!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 419
Senast: dobbis
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar