vad andvänder ni

Sv: vad andvänder ni

*kl*

köpte i mellandagarna nytt bett till pållen (som sedan innan rids på tredelat fullcheek, sidepull och rakt tränsbett).
ett tredelat med fasta ringar och lite svängd mittdel med aningens tungfrihet. trevlig effekt so far, uppsutten har han visserligen bara haft långa tyglar, men är tömkörd lite på kortare töm. pålle suger fint på bettet och verkar gilla tungfriheten :)

Jag använder ett tredelat nästan överallt. Jag har ett delat stångbett med curb som jag använder när jag tränar western :)

jag använder tredelat och ponnyhack på min foderhäst. fungerar jättebra!

*kl*

portugisisk unghäststång (typ pelham) med två tyglar och tungfrihet.
hästen har älskat det från första stund! har ridit med det i ca 9 år nu.

bettlöst typ grimma, repgrimma, sidepull mest när vi slörider eller tränar på långa tyglar.

ibland vanligt tränsbett rakt eller tvådelat. Han blir dock stark och spänd av dessa bett så jag änvänder dem mest som variation. bäst funkar rakt när jag jobbar på långa tyglar.

*kl*

Nu är "min" inte min utan pappas travare men vi kör lite dressyr på hemmaplan och har börjat hoppa 20 cm bom ^^ Hahah ne men hon är fin att rida MEN i och med hon ska tränas för trav/monte har vi inte velat få bort hennes fart och därav jag rider på kimblewick i skogen och på travåkern för annars får jag inte stopp annars hade jag nog betslat ner och ridit mera dressyr för tränare istället. Provade att betsla ner härom dagen och då blev det att hon bestämde.. Men på kimblewick behöver jag bara ta lite i henne och hon lugnar sig. Dessutom har hon stuckit några gånger så jag vill ha kimblewicket på henne , hon är lättstressad av att möta travekipage :rofl: och annat med ryttare på ryggen dock i vagn hur snäll och cool som helst ^^

Jag hamnade på den här tråden av en händelse och nu känner jag mig helt förvånad över alla avancerade bett som verkar användas på ridtravare...Men det är nog jag som är omodern och ute ur leken nu för tiden. Fast lite fundersam blir jag när jag ser att man växlar mellan jätteskarpa bett och att rida helt bettlöst, jag begriper inte varför.....Var finns den gyllene medelvägen att kunna rida sin häst på vanligt tränsbett vid alla tillfällen?

*kl*

Nu har jag ett vanligt tvådelat för det är vad han gillar. MIn förra hade jag rakt nova på och den jag hade innan det hade jag tvådelat Happy mouth med äppelsmak

Kimblewick använder jag. Funkar inte på vanligt tredelat tex, provat flera ggr men han trivs inte med det alls och inte jag heller:crazy:
Pelham kan jag ibland byta till om jag ska ut i skogen.
:laugh:

Har ett tredelat tränsbett. Har testat tvådelat tränsbett och hon verkade inte uppskatta det alls. Hon är väldigt stark ibland så jag funderar ibland på pelham. Visst är det ju träning som istället ska få hästen att lyssna och inte bettet, men jag tänker ibland att det är en bit på vägen att byta till ett skarpare bett under tiden man tränar så att man kan rida och inte bara får motgångar. Just i MITT fall måste jag ha kontroll på henne annars blir det ingen ridning av alls eftersom jag är rädd av mig.

Fick rådet att ha gramantygel så det har jag haft sedan i augusti och det funkar rätt bra, en trygghet så att hon inte lika lätt drar upp huvudet och drar i väg. Men visst, målet är att kunna rida utan den, men det kan jag dock inte göra ännu. Däremot kan jag rida med den hängande beroende på hennes humör för dagen. Rider jag ut i skritt så bara hänger den, men inte i trav! Rider jag i ridhuset kan den mycket väl bara hänga löst i traven också ibland. Så det går framåt!

Jag har ingen ridtravare.. men jag iaf, jag har alltid 2 delat på min häst.. har samma bett både vid hoppning, i skogen, dressyr osv.

I skogen: Hackamore för det mesta.
På ridbanan: Växlar mellan tvådelat fullcheek och tredelat sweet iron med kopparmittdel.

Har även ett rakt tränsbett som jag ska testa, växlar ganska mycket eftersom jag håller på att undersöka vilket som passar honom bäst, men han verkar nöjd med lite vadsomhelst faktiskt ^^ Jag vart ganska överraskad av att han accepterade och förstod hacket så snabbt. Red på ridbanan första gången bara, eftersom jag inte va säker på att han skulle förstå det alls, men det gick så bra så =) Men hacket är det enda som jag bara använder vid uteritt, kanske kommer använda det vid hoppning när jag har kommit igång med det, men det är långt kvar tills dess än så länge..

*Det är en kallblodstravare jag har.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Lightzone
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
710
Senast: Fiorano
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama