vad andvänder ni

timme

Trådstartare
vad andvänder ni för bett på era ridtravare?:p lite nyfiken!
andvänder du olika bett om du rider i skogen,dressyr,hoppning mm

Senast ändrad:
Sv: vad andvänder ni

2delat och 3delat :) Har även använt kimblewick, men det känns lite falskt + att hon blir starkare på det än på vanligt bett, iallafall kimblewick med tungfrihet. Har tänkt testa pelham på henne som variation, utan tungfrihet. :)

Jag använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar alternativt ett tränsbett i mässing. Funkar bra, har ändå funderat på att testa novabett då jag hört positiva omdömen om hur mjukt och fint det lär vara för hästens mun.

tredelat bett med parerstänger (fullcheek)
rakt bett
sidepull

är vad jag använder på min, oftast det tredelade dock.
har provat ett jaktkandar (kimblewick) från myler en gång, men det tyckte inte om det nåt vidare. aldrig provat ett vanligt, oledat kimblewick dock.

Tredelat med fasta ringar eller sidepull är vad jag använder. Har funderat på att testa ett rakt, men det kommer aldrig längre än till funderingar av någon anledning. :p

Vanligt tvådelat tränsbett som är lite tjockare vid ridning och sen vid körning så används ett tvådelat travbett.

tycker ni det är fusk att rida på t ex ett kimblewick eller pelham ute i skogen om hästen är stark och gärna drar iväg och blir lite okontrollerande ?

jag tycker att man ska fundera på varför man tycker att man behöver ett skarpare bett och varför hästen vill dra iväg.

jag funderade på ett kimblewick till min häst i skogen innan, just för att han blev stark och svår att rida i lugn, kontrollerad galopp. nu har jag förkastat den idén, för med mer dressyr, mer stärkande arbete och tålamod så går det bättre och bättre. det handlar om lydnad, bärighet/styrka och kontroll, tycker jag.

Så länge man strävar mot att kunna rida på ett mildare bett tycker jag man kan betsla upp någon gång då och då. Men som någon sa här, man ska veta varför man vill betsla upp, och syftet med det, man man ska få ut av det.

Jag rider min kille på rakt bett när jag rider på bett, annars är det hackamore som gäller för oss.

det är hackamore ja skulle ha ute i skogen just för det funkar jöttebra o jag har kontroll med det
men blir det bättre att rida med två tyglar på hacket eller?

okej:)
problemet är att jag får lite dåligt samvete för det känns lite fusk på nåt sätt:(men jag testar lite med hack för jag kan kontrollera honom på det och jag får galopp på honom med dte utan problem utan att han slängtravar in.
så får prova lite olika dårå:p
sen är jag lite rädd för att det ska förstöra så att det blir värre när jag slutar rida med detta

Senast ändrad:

Det ÄR ju fusk. ;)

Men bara du varierar så att han inte blir för van på hacket så tror jag inte han blir värre.

Skogen/Hoppning: Hackamore eller kimblewick med tungfrihet
Dressyr: Tredelat med fasta ringar

Angående skarpa bett så är det väldigt svårt att säga rent generellt.
Jag rider en stor och rätt så stark kallblodstravare, jag själv är 13 år och väger kanske 45-50 kilo, dvs rätt så klen om man skulle jämföra med honom.
Självklart skulle ju inte en människa kunna vinna mot en häst även om den vägde mycket mer och var väldigt vältränad, förutsatt att hästen är frisk.
Men jag antar att ni förstår vad jag menar ändå?
Jag har kontroll med ett tredelat med, men slipper vara helt slut när man ridit klart.

Jag är inte emot något bett (förutom pessoat), men jag kan även vara emot alla bett. Allt beror på ryttaren.
Jag tycker du ska prata med din tränare om det, han/hon kan nog besvara din fråga bättre än vad vi kan.

*kl*

Rider just nu på tredelat med fasta ringar, då jag tycker killen fungerar bra på detta.Han är pigg men känslig i munnen, så jag använder detta bett både på banan och ute. Ska dock testa tvådelat och se hur han är på det, mest för variationens skull.

Jag växlar mellan ett smalt bridongbett och ett spanskt stångbett av järn.
Bridongbettet i skogen och stångbettet när jag tränar akademiskt (rider på en hand).

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Lightzone
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
710
Senast: Fiorano
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama