vad alla tjatar! "dags för syskan snart?"...suck...

Sv: vad alla tjatar! "dags för syskan snart?"...suck...

Kanske är skillnad på att fråga, "planerar ni att X ska få några syskon?" och "men man kan ju inte bara ha ett barn, det blir ju så bortskämt!"

Förstår faktiskt inte problemet helt och hållet när det handlar om familjen pratar man ju med varandra eller? Vi får frågan om inte vi ska försöka få barn snart, och det är inte särskilt svårt att svara nä inte riktigt än. Den dagen vi börjar försöka kommer min familj att få reda på det.

Men här verkar det som om det helst ska hållas hemligt tills man är i 5 månaden, varför är det så? Om det nu inte går som vi önskar så vill jag ju kunna prata med min familj om det och få stöd från dem. Men det är skillnad på familj och kreti och pleti i det läget.

Familjen kan man ju oftast både tala med och snäsa av när de blir för jobbiga utan att det för den skull påverkar relationen.

har oxå fått höra den frågan... dottern är 2 1/2 år i februari och folk börjar tycka att det är dags för ett syskon... känns som om jag måste dricka så fort vi går på fest så att folk inte ska inbilla sig att något är på gång... känns som om alla tittar på ens mage och undrar om det är något där inne..

Min granne frågade för ett tag sedan om jag var gravid - nä svarade jag - jag är bara fet.. :o :D :rofl: gissa om hon skämdes.. hon har iaf inte frågat någon mer gång! :p

syskon kommer det att bli, men inte än.. vi väntar ett tag till!

Nu har vi ju varit ganska snabba med syskon till våra, men det kunde ju varit annorlunda...

Hade någon tjatat på mig om syskon och vi varit mitt i dessa försök men inte lyckats, så hade jag svarat att "VAD vet du om ifall vi kanske försöker och försöker och det bara går åt h-vete??". Sen hade jag bett dem låta oss själva sköta vårt barnalstrande.

Jag kommer inte berätta när vi börjar försöka igen. Även fast jag är väldigt öppen med familjen, och jag berättade att jag var gravid samma dag som jag fick ett plus. Helt enkelt - om det tar 3-4 år att alstra barn kanske man inte vill att alla skall veta och fråga och förhöra när det redan ÄR jobbigt att få det där minuset. Och alla 'tips', typ å det beror på att du spänner dig, om du bara slutar tänka på det så tar det sig (!!) eller har du provat att äta/dricka det här speciella ... i all evinnerlighet, som om det är jag som gör så fel att det inte blir bebis :cry:

*kl*

Oj, hjälp! Blir lite rädd när jag läser denna tråd...vi har inte fått/ens försökt få barn 1 än och pikarna far ordentligt från blivnade far- och morföräldrarna. Hur ska det då bli inför ett ev syskon? :crazy:

//Alice

I jul när farfar fick reda på att jag hade förlovat mig (det var i somras) började han genast fråga efter barnbarnsbarn. Och jag tyckte det var jätteskönt att inför iaf pappas del av släkten få säga att jag vill inte ha några barn. Nu vet dom att så är läget så då behöver vi inte prata mer om den saken.

Då skulle du hört min BM när jag först berättade om vårat problem.

Hennes råd var att köpa hem lite vin och räkor så skulle det ordna sig:confused: :mad:

har oxå fått höra den frågan... dottern är 2 1/2 år i februari och folk börjar tycka att det är dags för ett syskon... känns som om jag måste dricka så fort vi går på fest så att folk inte ska inbilla sig att något är på gång... känns som om alla tittar på ens mage och undrar om det är något där inne..

Min granne frågade för ett tag sedan om jag var gravid - nä svarade jag - jag är bara fet.. :o :D :rofl: gissa om hon skämdes.. hon har iaf inte frågat någon mer gång! :p

syskon kommer det att bli, men inte än.. vi väntar ett tag till!

vi har det visst precis lika dant!
Jag är kanske inte så knäpp som alla runt omkring verkar tycka...

Ja men usch vad jag känner igen mig.

En gång så fick jag en rejäl predikan i telefon av en bekant om hur dumt det är att bara ha ett barn.

Ni kan ju gissa hur det kändes, eftersom vi då idogt försökt att bli gravida igen i tre år utan resultat?:cry:

Hoho, det gjorde vår konstiga granne också. D.v.s. kom över och predikade hur dumma ensambarn är.... (jag har tvillingar men är själv ensambarn vilket hon inte visste om).

Jag är helt säker på att hon inte kommer att göra om det en gång till:devil:

Jag tänder inte ofta till på "främmande" men här gick jag verkligen igång på alla cylindrar.....:o:p

Det märks att du inte varit ofrivilligt barnlös. Om man som jag och min man försökt få barn i 7 år utan resultat (Nu är jag gravid men det tog sin tid och var inte självklart) och åren bara går, ja, då är det en känslig fråga oavsett vem som ställer den. Det är en fruktansvärd process att gå igenom med mycket sorg och smärta. Många vill prata med sin familj om det, jag är en av dem, men inte alla. Och det är det jag menar, man måste visa respekt och hänsyn och fingertoppskänsla. Respektera att alla inte vill ha barn, respektera att alla kanske inte vill ha/inte kan få mer än ett barn. För ofrivilligt barnlösa är barnfrågan väldigt svår, och det är just det jag vill belysa i mina inlägg och det är därför jag blir galen på klumpedunskommentarer och människor som lägger sig i saker de inte har med att göra.

Senast ändrad:

Jadu, det kan man undra.

Hon var väl inne på slappna av linjen kan jag tänka.

människor som lägger sig i saker de inte har med att göra.

Jag tror att plumpa kommentarer och frågor kommer ur nån sorts felriktad välvilja och intresse.
Visst har andra inte med barnalstrande att göra, men samtidigt är det ju en grej som när man väl lyckas så upptar det en stor del av mångas tillvaro (som jag vet att alla märker). Många som myss blivit förälder eller skall bli kan ju inte sluta prata om det oavsett intresset hos mottagaren - som ju inte har med det att göra - det blir fel i alla ändar liksom.

Hoho, det gjorde vår konstiga granne också. D.v.s. kom över och predikade hur dumma ensambarn är.... (jag har tvillingar men är själv ensambarn vilket hon inte visste om).

Jag är helt säker på att hon inte kommer att göra om det en gång till:devil:

Vi har ju bestämt oss för att bara ha ett barn, och gissa om vi blir konstant utskällda. Samhället KRÄVER verkligen att man har två barn (har man fler än två är man ju också knäpp tydligen). Dom gapar att barnet skulle lida av att vara ensambarn (konstigt att dom som verkligen ÄR ensambarn oftast är jättenöjda med sin uppväxt, min man t ex) och att barnet skulle bli bortskämd. Bortskämd på vad? För mycket kärlek eller? Överrösa ungen med prylar har vi inte råd med, trots att hon är ensambarn :p.

Visst är det helt otroligt?!:angel:
/Sar (också MKT nöjd med min uppväxt:love:)

Jag går på din linje också, jag tror att det ofta är välvilja/intresse/nyfikenhet och så tolkar mottagaren det annorlunda ..

Oh jaaa... fick frågan när Emil var 4 månader fyllda av svärfar.

Idag är Emil snart 4 år och frågan kommer upp var gång vi är där å hälsar på. Även från min sida kommer det frågor om nästa är på gång...

De får nog tacka sig själva där att dt inte blivit en till då jag blivit anti efter alla dessa påtryckningar- OCH Emil är som 3 så jag klarar mig ett tag. Känner att jag psykiskt måste vara redo för ev en till. Och det är jag inte idag.

De få ggr någon frågar mig har jag svarat "jag får inte skaffa fler barn för jag äter fosterskadande medicin" då blir det tyst :rofl:
De som frågade oftast fick själva barn och är numera på våran sida "inga fler, en räcker och blir över" hehe.... jag skulle INTE klara av vara en bra mamma åt två barn med bara några år emellan... 10 år emellan låter lagomt för mig :rofl:

Det är definitivt inte av välvilja då man får jordens predikan om hur dåligt det är att bara ha ett barn.

Men för mig var det ju såklart också så att det tog hårt iom att vi inte hade "bara" ett barn av egen vilja.

Jag skrev ofta, inte alltid..

Din historia är ledsam och jag förstår fullt ut att du tog illa vid dig av det..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka