Vad 17 kan det här bero på???

H

hoppla

Flytta gärna tråden om den ligger fel...

Idag efter hoppträningen så började hästen att skrapa med framhoven o sen typ satte hon sig ned. Jag satt på o dom andra skrek på mig att hoppa av vilket jag gjorde illa kvickt. Då fortsatte hon o typ försökte sätta sig eller lägga sig med bakdelen först. Svårt att förklara... :confused:

Det är ett sto på 12 år (168cm) som förut haft korsförlamning 3 gånger av olka grader. Men ska nu vara helt återställd. Är kollad av både massör o ET o blivit behandlad flera gånger, är igångsatt o verkar helt frisk för övrigt. Hon gjorde samma sak förra gången jag hoppade oxå men då fick hon korsförlamning men det var det inte nu. Hon var liksom helt lugn o svettades inte eller andades konstigt. Bara det här med bakdelen. Ställde in henne i boxen. Där rullade hon sig massa gånger o sen var hon bara helt normal igen.

Detta är hur mysko som helst. Ägaren har haft henne sen hon var bebis o säger att hon alltid varit lite speciell o att hon är hypokondrisk typ... :)

Kan det vara en nerv som kommer i kläm eller vad 17 är det??
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

hmm knepigt. Första tanken var ju korsförlamning dock
Är ni säkra på att det inte var det? Det kan ju bli väldigt lindrigt också
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Nej helt säker kan man väl aldrig vara men det verkade då rakt inte så. Vi har minskat maten massor, hon hade ländtäcke på o hon hade inte hoppat högt eller mkt. Var inte ens svettig... Så det borde inte vara det...
Alltså, det är en gåta...

Hoppas så att någon har varit med om ett liknande problem som kan tipsa om vad det kan vara...
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Kolik kanske, men då borde den ha visat tendenser innan, som skrapningar eller oro.
Med tanke på att den rullade sig efteråt.
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

kanske kliade någonstans? :) (vild gissning:p )
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Du har inte möjligen resårgjord? Risken finna att man spänner "lite extra" när det är hoppning på g, och så får hästen svårt att andas. Vet om en tjej som spände gjorden så in i h-ete att efter varje (hopp)träning, när hon sätt av så rasade hästen ihop. Det hade tydligen gått bra när hennes vikt tryckte ner sadeln och det fortfarande var lite spännande, men sen när allt släppte fick inte hästen luft. Hon hade dock inte resårgjord, men hennes kompisar köpte henne en efter det :rofl: som om det skulle göra saken bättre eftersom en sådan kan man dra åt ännu mer!
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Jo jag har resår gjord... Ja jag hade dragit åt den hårt men vill inte tro att det beror på det för hästen är alltid lite skum i sin bakdel, även när hon står i gången.

Kan ha varit kolik kanske men låter oxå skumt när det händer vid upprepade tillfällen o just efter hoppträningen. Hon stod o skrapade länge med foten mellan vi väntade på att det var vår tur. Men det tog jag mest som en olat fast ägaren sa att hon inte brukar göra så o hon skrapade lika dant förra gången hon ramlade ihop oxå...
:confused:
Blir helt galen på det här!! veterinär ska komma o ta blodprov så det inte är någon fästingsjukdom...
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Har sett exakt samma beteende för några år sedan. Vi stod och kliade oss i huvudet eftersom han "satt" kvar ganska länge. När han väl kom in i sin box var det dock helt klart att han hade gaskolik.
Så jag håller med 'Montéryttare'.
Den hästen hade fått ett gäng äpplen kvällen innan.
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Det första jag tänker på är korsförlamning. Men om du inte tror det är det så är min tanke kolik. Vet inte hur hästen brukar bete sig. Men jag kan bara säga att min häst blir jätte knäpp om det har regnat på honom. Han försöker hela tiden lägga sig ner, med mig på. Han gjör det inte när vi är ute men om vi typ går in i ridhus eller han går in i box eller liknande. En gång la han sig ner när min sambo höll i honom när jag gick banan på en hopptävling. En dyblöt häst som la sig ner i ridhusgruset. Inte vackert att tävla med en helt grusig häst. Pinsamt värre! Min poäng är att min pålle beter sig helt knäppt när han får vatten på sig då han verkligen hatar det. Om du nu inte tror att hästen var fysiskt sjuk/hade ont. Så kan det vara en fix ide hos hästen kanske.
*svamel*
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Jag tycker det verkar vettigt att kolla fästingsjukdomar. Har sett de mest konstiga symptom hos både hund och häst och då har det varit fästingar inblandade.
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Hur mycket mat får hästen, och vad ?
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Bussig- Hon äter nu 9 kg hö, 0,5 kg havre, 1 kg krafft grund, 1 dl linfrökaka, 1 dl mineraler, glukosamin, b-vitamin o tokosel o 2 dl betfor. Förut åt hon mkt mer men det har vi minskat för vi var rädda att korsförlamningen berodde på det...

Idag red jag ut med henne o hon var hur pigg o glad som helst, märktes ingenting alls!! Ägaren sa att jag skulle rida ut precis som vanligt o galoppera o allt o hon kändes jätte fin...

Men nåt är kraftigt fel!!! Hon borde röntgas men vi får väl börja med proverna nu så länge...

Ja hon kan göra de mest konstiga saker så hon skulle säkert kunna läga sig pga regn men nu var vi ju inne så det kan inte ha varit det...

Kan det var en olat? Eller fixidé liksom? Nej... Bakbenen liksom bara viker sig på nåt skumt sätt...

Detta stiger mig åt huvudet snart.. Man vill ju gärna veta att hästen man rider är frisk!! Jag sålde min egna häst i söndags o ska nu rida den här 4 dagar i vecka, tävla o träna. Ev köpa senare men då måste man ju veta att sllt står rätt till.

Hon har haft lymfangit förut, kvarka o korsförlamning, har stela leder o antydan till bärrandsröta... Bra köp va?? :rofl: Men det är en kanongo häst!!! Så jag vill verkligen att allt ska gå bra...
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

*puttar lite* o hoppas på att någon smart person ska veta vad detta är... :smirk:
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Maten är ok tycker jag. HUr ofta får hon hö på en dag. Står hon länge inne på stall. Om jag var du så skulle jag kolla henne på klinik om inte proverna visar något.
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Hon får hö 3-4 gånger per dag, beror lite på vädret.. Hon är ute mellan 8-15, ibland lite längre, till 16.30, beror oxå på vädret...

Nu vill inte ägaren ta nåt blodprov så jag får helt enkelt finna mig i detta o göra som hon säger...

Hon tror att det är mjölksyra som gör att hon sätter sig ned efter hoppningen... Kan ju var så men då borde man inte hoppa tycker jag... :bump:
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Jag skulle inte köpa den hästen. Varför vill ägaren inte kolla upp vad det är för fel ? Man kan ju inte sälja en häst som inte är frisk. Du vill ju tävla, och då tycker jag inte att det här bra. Hur kul är det på tävlingsplatsen, om detta händer igen.
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Det hörs på beskrivningen som om hästen får ont i magen. Kolik är ju ett samlingsnamn för symptom från magen så det ena fallet behöver inte vara det andra lik heller.
Om man nu inte hittat något annat på hästen hade jag kollat upp om den har fickor på tarmen. Fickor på tarmen är inte ovanligt det kan även människor få. Men om de blir för stora så kan det samlas foder rester i dem och då gör det ont. När hästen rullar sig så kan fickan ibland tömmas av sig själv och smärtan försvinner. Om man hittar detta innan fickan blivit för stor kan man bota det. Är det i ett tidig fall så kan man tömma den och medecin som får den att dra ihop sig. Nästa skede så får man oprera och ta bort fickan. I sista skede finns inget att göra får då har fickan blivit så stor att den inte går att ta bort. För mycket av tarmen försvinner om man tar bort den.
Jag har varit med om häst som på grund av dåliga veterinärer behandlades för "vanlig" kolik i ett år innan en annan veterinär upptäckte fickan. Den var då stor som en badboll. Det gjordes ett försök med operation men ficka var anturligtvis för stor, så hästen fick sluta sina dagar.
 
Sv: Vad 17 kan det här bero på???

Jag skulle säga att det är en lindrig form av korsförlamning ändå. Att den skrapar kan beror på att hon har ont. Jag skulle ta ett blodprov morgonen efter och kolla muskelvärdena. Det går lätt att kolla om de är onormalt höga (kostar ca 300 kr för analys). Har hon normala muskelvärden trots ett "anfall" så kan du utesluta korsförlamning i så fall.

Vad gäller fodret så får den nästan ingenting men den kanske klarar sig på det där. Det finns speciella kraftfoder utvecklat för korsförlamningshätar bland annat ERS-pellets från Dodson & Horrell vilket jag har använt på mina. Jag skulle ta bort betforn som bara är socker och bara blöta maten med lite vatten eller linfrökakan om du vill blanda ner pulvret.

Jag har själv haft ett par unghästar (oftast ston) som fått problem met korsförlamningar men på dem har det vuxit bort med tiden som de blivit starkare i muskulaturen. Jag vet inte hur dina hoppträningar genomförs men jag skulle kunna tänka mig att det inte är så bra att stå still och vänta på att andra ekipage ska hoppa på en hoppträning, en korsförlamningshäst bör nog skritta hela tiden.

Hoppas att du hittar problemet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 579
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp