Väck inte den varg som sover...

Sv: Väck inte den varg som sover...

Jag skulle precis skriva det. Att man inte kan jämföra renvallarens "vallning" med någon som tex vallar får.

Hur man praktiskt skulle kunna valla utan renar vet jag inte. Dock har jag varit på rengärden och det brukar inte vara något finlir. Långa fångstarmar som hundarna och människorna driver in till.

Hundarna ska sticka iväg och "skrämma" in avvikare in till flocken igen. Någon med BC har sagt att de är så jäkla bra och noga att hålla ihop flocken så de i princip kan springa ihjäl sig! Göra stora lovar för att kunna driva tillbaka avvikare osv.

Min kompis har vallat ren med sin svenska lapphund och han är väl ca 10 år nu. Mjuk och lyhörd med kunde haft bättre lydnad. Tyvärr drev han en gång ren åt fel håll och efter det fick han inte jobba igen. Hon ville inte att han skulle göra något riktigt knasigt.

Invallning av nöt/får är inget finlir, tvärtom så blir både vallobjekten o ibland hundarna skadade. Erfarna hundar blir sällan skadade i processen, men får/nöt etc på rymmen som inte är invallade blir ofta skadade av skarp hund.
Hundar som springer ihjäl sig är inte praktiska, iofs har jag haft sådana, t ex en som tog hem våra fjällkor som något ljushuvud släppt ut mitt i smällkalla vintern i 1 m djup snö, han kom med dem i omgångar, sen var han borta länge o kom tbx med tjuren. Han arbetade i flera timmar för att få hem alla djuren, när tjuren var inne så lade han sig ner o vi fick bära in honom eftersom han var helt slut o kunde knappt röra sig på flera dagar, tur att vi hade fler hundar som kunde fixa det dagliga arbetet.

Tittar du på filmer från Australien o NZ där det vallas tusentals djur från både hästrygg o fyrhjulingar så inser man att det inte handlar om finlir.

För många år sedan var jag hos ägaren till Fähundens far vi tog in ca 400 får med hjälp av Fäis o hans far + en till BC samt en Huntaway. Huntisen fick fart på fåren när de låste sig i flockar, den hoppar rakt in i flocken vilt skällandes.
Fåren samlades in gruppvis till en stor flock om därefter kunde vallas in i laggården.

Om man läser i den länk som jag lade in sist så verkar just den lapska lapphunden en duktig vallare, inte många som klarar det den gör under vallningen. Det är tydligen den lapska som vallar mest idag av de tre raserna som ingår i lapphunden.

Vet ingen som vallar med sin Finska men i en av lapphundsklubbens tidning så finns ett repotage med en lapsk som åker iväg på ett vallningstest.

Har en kompis som utbildande sin lapska till räddningshund, tyvärr så gjorde de inte sista testet men de skulle ha klarat det galant. I Stockholmstrakten finns det en kvinna som har två lapska räddningshundar.

Vallanlags prov säger inte speciellt mycket om hur bra en hund kan valla, se t ex:
http://clubbergerdespyrenees.se/aktiviteter/vallning.php

Skräckvarianten är AKCs krav på BCs för att platsa som täckhund, hunden skall visa intresse för får under ca 5 minuter utav sammanlagt 15.
http://www.bcrescue.org/bcwars.html

Migo har tidigare postat länkar till Sheltisar som "vallar", mer jakt än vallning.

Vad har räddningshundar med vallning att göra? Huruvida någon skulle klara ett prov galant, är "trumvirvel" att klara provet!
;)
Fäis o jag klarade inträdesproven för räddningsekipage, det hela föll på att man då inte kunde ha 2 krigsplaceringar, oavsett så säger det ingenting om hans förmåga att valla.

Vallanlaget är inte 1 anlag, utan flera. När man avlar så har man i stort sätt 3 anlag att laborera med/förstärka (enligt SVaK).
Laborerar man då med utseende/färg/päls/storlek etc så stryker vallningen på foten.
Vad gäller hur fort det går att förlora vallningen så titta på Collien, i begynnelsen var Collie o BC samma ras, dvs när utställningar blev populära för drygt ett sekel sedan.

Bruksfolk som tävlar i eliten köper inte valpar från kennlar som bara grundmeriterar sina avelsdjur så att avkomman kan registreras o sen brassar på med bruks/lydnad/agility meriter etc, de köper valpar efter riktigt dugliga vallare, för det är de som duger bäst. Allt annat är som att kast ut barnet med badvattnet.

Med andra ord ja? Eller hur menar du?

Westien har ju avlats enbart på utseende åtminstone de senaste 70-80 åren. Trots det har det visat sig att anlagen och jaktdugliheten ligger kvar hos många hundar. Det var möjligen vassare förr, och anlaget har vattnats ut på sådant vid att det hamnar "fläckvis" bland individer/vissa kullar. Det är ju det jag undrar över..avstannar vallanlaget så pass snabbt generellt i rasen om man inte prestationsavlar konstant?

Jakt är starkt. Eftersom vallning är ett mycket renodlat jaktbeteende så går lätt tillbaka till just jakt om man inte selektera ganska hårt på djurkänsla, förighet osv.

Dvs djurintresset finns kvar, men alla de funktionella egenskaperna försvinner. Kvar blir en hund som spränger flockar, stressar djur osv.

Eller, som man ser tydligt på utställningsli.jerna, hundar som helt saknar intresse för djuren.

Med andra ord ja? Eller hur menar du?

Westien har ju avlats enbart på utseende åtminstone de senaste 70-80 åren. Trots det har det visat sig att anlagen och jaktdugliheten ligger kvar hos många hundar. Det var möjligen vassare förr, och anlaget har vattnats ut på sådant vid att det hamnar "fläckvis" bland individer/vissa kullar. Det är ju det jag undrar över..avstannar vallanlaget så pass snabbt generellt i rasen om man inte prestationsavlar konstant?

Det här tycker jag är intressant. Jag tycker att, och "hundvärlden" generellt verkar hålla med, det är viktigt att förstå vad man har i kopplet och vad rasen man äger/funderar på att skaffa har för bakgrund, och inte minst i blandrasdiskutionen höjs ofta röster om att man måste förstå alla ingående rasers ursprung och användningsområde.

Men just vallning och BCs (plus WK och ev AK) verkar vara en helig ko. Inga andra hundar kan liksom nånsin sägas vara vallhundar då de inte avlas på vallanalag, och då de inte duger till praktisk vallning.

Men hur många generationer av att inte avla på specifika anlag och egenskaper krävs för att dessa ska försvinna? Vattnas ur ja, och förekomma mer fläckvis ja, med försvinna så pass att rasen inte längre "räknas som" vall- eller jakt- eller "kamp"-...

Den pointer som i flera generationer prestationsavlats för drag, fungerar mest troligt halvbra som jakthund men nog har många av dem ståndanlaget kvar...

Och min ena ras, irländsk setter, har ju förstörts en hel del genom show-aveln, men återhämtar sig sakta men säkert genom målmedveten avel. Jag tycker såklart att det är viktigt att bevara raser så att det finns de som duger till praktiskt arbete.

Min andra ras, lapsk vallhund, har ursprungligen använts till såväl vakt, vall och jakt men på senare år mest avlats som sällskap (vilket är synd) och i vissa fall efter renskötselns behov. Men så vitt jag vet är det läääääänge sen de avlades på jakt. Likaväl funkade min lapska ungefär i paritet med kompisens norrbottensspets (fast med ett mindre sök) när jag testade släppa henne på gråfågel i höstas, trots att jag i fem års tid aktivt jobbat för att hon inte jaga skogsfågel.

Jag vet inte helt vad min poäng är men sånt här sitter jag å funderar på istället för att skriva min hemtenta...

Jakt är starkt. Eftersom vallning är ett mycket renodlat jaktbeteende så går lätt tillbaka till just jakt om man inte selektera ganska hårt på djurkänsla, förighet osv.

Dvs djurintresset finns kvar, men alla de funktionella egenskaperna försvinner. Kvar blir en hund som spränger flockar, stressar djur osv.

Eller, som man ser tydligt på utställningsli.jerna, hundar som helt saknar intresse för djuren.

Tack, det var en förklaring jag förstod :)

Mig veterligen så korsar man in BC för att få fungerande renvallare.

Jag vet inte varifrån du har hört det, men dom jag har pratat med (uppfödare och samer) inom rasen som har avlat in BC har fått odugliga renhundar. Dom springer för tätt på renarna och stressar upp dom i onödan genom sitt eye-beteende.

Om det hade fungerat bra, varför inte ha en renrasig BC istället?

så tror jag knappast att det finns någon funktion kvar i raser som inte avlats på vallning på > 50 år.

Jag vet flera samer som använder iaf den lapska vallhunden flitigt fortfarande med stor framgång, trots att dom har plockat hundar från utställningslinjer. Jag har mao samma erfarenhet som sikta i ämnet.

TS. Jag testade att valla med min lapske när han var ung. Fåren var inte mer stressade än när bonden hade ute sina BCs. Dom första gångerna tränas ändå hund och får åtskilda (fåren är i fålla). Sker det bara med en bra handledare som kan vägleda dig så är det inga problem. Du kan ju höra av dig till någon instruktör och fråga vad dom tycker.

Månsidigheten tänkte jag på när jag nämnde räddningen.

Inträdesprovet är inte så svårt på just räddningen.
Det är tre prov som görs under utbildningen och det är det sista provet (om man har klarat de andra två före) som man blir godkänd räddningsekipage (eller inte). Det är det sista provet som han skulle ha klarat galant då han var helt otroligt duktig. Min kompis lapska var bäst på de två proven de gjorde, och när de startade sin kurs var han yngst av alla, 10 månader. Han är helt otrolig :)

Jag funderar främst på jakten. Hur det skulle funka med en Finne?

De finns de som jagar med Finsk lapphund. Den som jag har tillgång till bor i en jägarsläkt där det finns fler olika slags jakthundar. De har kollat upp möjligheten att jag med den, men nu kommer de att köpa en finsk spets till det ändamålet då jag ska testa att göra patrullhund av den finska lapphunden.

Hittade två länkar om jakt, (jag är inte insatt i jakt, äger två schäfrar)

http://www.skk.se/hundraser/finsk-lapphund/

http://www.slk.nu/?p=6&a1=3&a2=3234

Fick upp massor av info när jag googlade på;
jaga med finsk lapphund

Jag vet inte varifrån du har hört det, men dom jag har pratat med (uppfödare och samer) inom rasen som har avlat in BC har fått odugliga renhundar. Dom springer för tätt på renarna och stressar upp dom i onödan genom sitt eye-beteende.

Om det hade fungerat bra, varför inte ha en renrasig BC istället?

Jag vet flera samer som använder iaf den lapska vallhunden flitigt fortfarande med stor framgång, trots att dom har plockat hundar från utställningslinjer. Jag har mao samma erfarenhet som sikta i ämnet.

Jag pratade lite hund med en Samegubbe, han gillade inte renrasiga BC eftersom de inte var lika tåliga som lapphundarna och att de var lite fjantiga. Men det var ju bara en gubbes åsikt ;)

Som jag förstod är det rätt stor del av renhundarna som har bc inkorsat dock men förekommer allt i spannet mellan renrasiga lapska till renrasiga bc och inte att förglömma endel wk som vallas ren med.

Senast ändrad:

kl

En lite OT fundering.
Borde inte lapska vallhundar passa bättre till vallning/driv av nöt än får?
Tänker på något sätt att de är mer lika ren än får, inte lika vimsiga osv.

Min första finska lapp hade sådana linjer bakom sig. Det förklarade hans väldigt otypiska utseende, men han var en fullfjädrad lapphund i temperament och psyke. Han föddes -97.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 287
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 592
Senast: Explorer
·
K
Övr. Hund Min pvs kusin ringde mig i dag och frågade om jag var intresserad att ta över hans 1.5 åriga blandraskorsnings(mycket Lapphund, lite BC)...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Kolsyrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder