Vaccinering...

M

missmuppsan

hmm blev lite förvirrad nu, kikade i min 06as pass och ser att han är vaccinerad:

9/5-07 häst inf. & stelkramp
14/6-07 häst inf. & stelkramp

skall de inte ha varit en till spruta där efter 6 mån för att han skall vara grund vaccinerad? eller är de jag som är helt ute och cyklar?
Lär jag börja om på nytt nu med grundvaccineringen?

Sv: Vaccinering...

Jo, det skulle ha varit en spruta till efter 6 månader så om den är missad är det bara att börja om. Tyvärr!

Blev visst dubbelt..

Senast ändrad av en moderator:

Är de två sprutor i grundvaccineringen för stelkramp. tyckte jag läste de någonstans..

Ska nämligen grundvaccinera killen mot botulism, går det att ge honom grundvaccineringen mot hästinfluensa på samma gång då? eller lär ja ta de sen?

läste detta om hästinfluensa, nu blir ja snurrig, va är de som gäller igentligen??

Först görs en grundvaccinering, som består av två sprutor. Den andra sprutan ges 21-92 dagar efter den första. En grundvaccinerad häst tillåts starta i en tävling, men det måste ha gått minst sju dagar efter den andra sprutan.
Inom tolv månader ska hästen återvaccineras. Du kan göra det tidigare ( från sex månader efter grundvaccineringen), men inte senare är 12 månder. Då måste grundvaccineringen göras om.

Mvh annelie

Senast ändrad av en moderator:

Tror att du kan klara dig ang stelkrampen, där räcker det att ta två vaccinationer med 4-6 veckors intervall, därefter 36 månaders intervall.

Det går fint att ta influensan samtidigt som botulismen men det skiljer lite i tid på den tredje sprutan, botulismens sista spruta ska vara efter en månad och influensans efter ca 6 månader.
Botulismen ger du alltså alla tre sprutor med en månads mellanrum, även den sista.

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

då blir de till att ringa vet. i morgon ang grundvaccinering..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 628
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 337
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka