Vaccinering

Elwan

Trådstartare
Nu har jag gjort supertabben att "glömma bort" min hästs vaccinering, det enda jag har till mitt försvar är att hästen sedan ett par år är pensionär hemma hos mina föräldrar 40 mil bort och papprena är där med..:crazy:
Nu till frågan: "behövs" en grundvaccinering av en 17-årig häst som varit vaccinerad regelbundet hela livet?
I stallet finns två andra hästar som vaccineras (detta gjordes igår, då ringde mamma och frågade när det var "vår" tur.)
Min häst är inte ute och åker, däremot är de andra två det.
Hur är det, vaccineras travhästar nu för tiden?

Bör jag grundvaccinera honom igen, kan jag ge honom en spruta som vanligt fastän det är ett par månader sedan han borde fått den, eller kan jag lika väl skippa det?:confused:

Sv: Vaccinering

Min veterinär resonerade i alla fall som så med min gammellkille att det inte gjorde någonting alls att jag missat på mer än ett par månader. Han hade fullgått skydd ändå enligt honom.

Alltså det beror ju på det man e rädd för är hästinfulensa och stelkramp.. Men hästinfulsensan e väl ganska sällsynt då typ alla vaccinera sina hästar och ska hästen bara va hemma och inte va ute och träffa andra hästar så tror jag inte att den blir utsatt för det direkt..
Det borde ju räcka att du ger en vaccination nu bara eftersom du glömt.. Viktigaste e ju stelkrampen men den tas ju var 3.e år. Ska man ut och tävla så e det ju jätte noga med att vaccinationerna stämmer med datum men annars e det nog inte så viktigt.. Sen finns det ingen som vet exakt hur länge vaccinet sitter i kroppen därför har dom rekomendationer på ett års intervall för att vara på den säkra sidan .. tror inte det e nå fara att ta vaccinet nu .. fast fråga veterinär det beror väl på hur petiga dom är..

Om det inte gått så lång tid sedan du skulle ha vaccinerat så behöver du inte göra om grunden. Då räcker det med att du bara gör en vanlig vaccination. Vaccinet sedan förra vaccinationen slutar inte verka på dagen då man bör omvaccinera utan minskar succesivt. Att vara så exakt med vaccinationen gäller mer eller mindre bara på hästar som ska ut och tävla där det är regler som säger att man inte får passera det aktuella vaccinationsdatumet. Om jag var du så skulle jag ringa vet och boka en tid för en vanlig vaccination. Fråga även vet vad denne tycker att du ska göra. Kan inte tänka mig att du ska behöva göra om grunden på en pensionerad häst.

Nu vet jag inte hur länge du låtit det "gå över tiden" men det räcker i alla fall lite längre än 12 månader. Kan bara inte komma ihåg exakt hur länge det är.

Vi missade vår pålles vaccination med tre dagar och det hade varit problem om vi hade varit ute och tävlat - då får man inte missa ens en dag har jag för mig. Då hade vi fått ta om hela köret med grundvaccinationen.

Men eftersom vi inte tävlar så spelar det ingen roll för vår del. :)

Hur länge har du missat?

Har pratat med vet och han ska få en spruta snarast, för att vara på den säkra sidan. Fick sina tänder fixade idag.
Han fick ett gott utlåtande om hull och utseende och undrade om han inte skulle ridas!:)
Kul att han får beröm, trots tre års pension så ser han fräsch ut, det är synd att han inte håller att ridas på.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 837
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 089
Senast: lizzie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 690
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka