Vaccinering

Jag har får många djur att vaccinera, så jag håller bara koll på när det är deras tur så får veterinären kolla vad som behövs.
För mig är kennelhosta inga konstigheter eftersom jag har mina hundar i dagismiljö. Varför inte?
Min hund går också på dagis så därför har jag antagit att det är vettigt att vacciners mot kennelhosta.

Kan jag få fråga av nyfikenhet varför du vaccinerar mot kennelhosta?

För att mina är aktiva tävlingshundar, emellanåt ställer vi ut, för att vi bor i Stockholm där det är mycket hundar på liten yta och för att vi har krav på vaccination mot det för att ta med hunden till jobbet.
Trots allt har ena hunden fått kennelhosta två gånger senaste året och den andra en gång.
Kommer gå över till KC nu när det är dags för nästa gång, bara gett Pi hittills. När vi hade ett utbrott i somras på jobbet blev de hundar som var vaccinerade med KC inte sjuka medan i princip alla andra hostade.

Jag ger DHPPi var 3:e år, KC åren däremellan och rabies var 3:e år. Hundarna är hos dagmatte med flera hundar och vistas i tävlingsmiljö och på kurser.

Fortfarande väldigt ovanliga.
Och ja, du kan kolla om hunden har antikroppar.
Det är mycket dyrare än att bara förnya vaccinet så nej det är inget man diskuterar idag.
Även om det är dyrare så kan det blir billigare på lång sikt. Testet kanske säger att hunden är fullvaccinerad för resten av livet och då behövs inga fler vaccinationer + vinsten att slippa risken för biverkningar, sämre hälsa och ev fler veterinärbesök.
Vet du om man kan kolla det på en enkel veterinärmottagning eller måste man till ett djursjukhus för att göra testet? Vad kostar det på ett ungefär, tror du?

Även om det är dyrare så kan det blir billigare på lång sikt. Testet kanske säger att hunden är fullvaccinerad för resten av livet och då behövs inga fler vaccinationer + vinsten att slippa risken för biverkningar, sämre hälsa och ev fler veterinärbesök.
Vet du om man kan kolla det på en enkel veterinärmottagning eller måste man till ett djursjukhus för att göra testet? Vad kostar det på ett ungefär, tror du?

Provet kan inte säga att hunden är "fullvaccinerad för livet". Provet svarar på om hunden har tillräckliga nivåer av antikroppar mot den aktuella sjukdomen i blodet för tillfället. Dessa nivåer är inte statiska utan kan sjunka, man måste alltså provta kontinuerligt med ett visst tidsintervall för att säkert veta att hunden har ett fullgott skydd. Det var väl på tapeten nyligen att SKK planerar att öppna upp för antikropps-"titering" som alternativ till kontinuerlig vaccination, men jag minns inte vilket provtagningsintervall man tänker sig.

Hm, nu hittar jag inte det där om SKK. Det kan vara så att jag blandat ihop det med att DKK infört titertester.

Yes, då tar vi detta en gång till. Biverkningar enl finska livsmedelssäkerhetsverket för hund:
Tabell 3
Anafylaktiska reaktioner hos djur

"Hund Levern och mt-kanalen Upphetsning, magsmärta, uppkastning, andningsförlamning och kollaps Blodstockning i levern, mjälten och mt-kanalen samt blödningar"
https://www.evira.fi/sv/djur/djurha...cininformation/vaccinationernas-biverkningar/
Och 3 av 10.000 visar biverkning av DHPPI ? Ungefärlig siffra och ungefär samma siffra som Bravecto visat sig ha som biverkning...

Precis som Theodor säger så visar testet inget om hur skyddet kommer vara i framtiden. Bara hur det är där och då.
Ska kan kontrollera antikroppar för alla virus i DHPPi snackar vi nog flera tusen. Finns säkert priser att kolla upp på nätet, men då tillkommer det besöks- och provtagningsavgift hos veterinären samt oftast även moms.

För att mina är aktiva tävlingshundar, emellanåt ställer vi ut, för att vi bor i Stockholm där det är mycket hundar på liten yta och för att vi har krav på vaccination mot det för att ta med hunden till jobbet.
Trots allt har ena hunden fått kennelhosta två gånger senaste året och den andra en gång.
Kommer gå över till KC nu när det är dags för nästa gång, bara gett Pi hittills. När vi hade ett utbrott i somras på jobbet blev de hundar som var vaccinerade med KC inte sjuka medan i princip alla andra hostade.
Okej, tack för ett utförligt svar! Jag hoppas att KC kommer fungera bättre :up:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur