Vaccinering

Acto

Trådstartare
Kan någon vänlig själ säga mig hur ofta man böra vaccinera sin hund? Tycker att de flesta djursjukhusen säger vart 3:e år medan SKK rekommenderar vart 4:e för trippelvaccinet (HCC). Har det någon betydelse? Vad bör man välja, dvs. vad är bäst för ens hund samt övriga hundar?

Sen, visst bör man vaccinera mot kennelhosta varje år om ens hund träffar många hundar regelbundet?

Tack på förhand!

Kan någon vänlig själ säga mig hur ofta man böra vaccinera sin hund? Tycker att de flesta djursjukhusen säger vart 3:e år medan SKK rekommenderar vart 4:e för trippelvaccinet (HCC). Har det någon betydelse? Vad bör man välja, dvs. vad är bäst för ens hund samt övriga hundar?

Sen, visst bör man vaccinera mot kennelhosta varje år om ens hund träffar många hundar regelbundet?

Tack på förhand!
SKK rekommenderar inte 4 år, utan det är max 4 år mellan vaccineringar mot valpsjuka, HCC och parvo för att få bevista tävling :)

Jag vaccinerar mot dessa vart 3:e-vart 4:e år beroende på tillfälle. är jag inne med en tik och valpkull t ex och det gått 3 år, så tar jag tiken samtidigt. Annars vart 4:e år. Kennelhosta vaccinerar jag endast när dom får det andra - jag ger inte det varje år :) Just kennelhosta är ju valfritt om man vill ge eller inte.

Är det okej om jag lånar tråden lite?:)

Jag tänkte på det här med vidare-försel av immunsystem från tik till valp. Om en tik är vaccinerad mot valpsjuka och därför inte bör bli drabbad(?), förs då immuniteten vidare till valparna sedan? Är immuniteten något som försvinner med tiden? (Därav rekommendationen att återigen vaccinera mot det?).

Varför behöver inte vi människor gå på återkommande besök för våra vaccineringar? :confused:

Är det okej om jag lånar tråden lite?:)

Jag tänkte på det här med vidare-försel av immunsystem från tik till valp. Om en tik är vaccinerad mot valpsjuka och därför inte bör bli drabbad(?), förs då immuniteten vidare till valparna sedan? Är immuniteten något som försvinner med tiden? (Därav rekommendationen att återigen vaccinera mot det?).

Varför behöver inte vi människor gå på återkommande besök för våra vaccineringar? :confused:
Valpar har vissa immunitet från mamman.
Faasvet rekommenderar därför vaccination efter 13 veckors ålder, då mammans immunitet avtagit.
Man kan även ge vid 6 veckor och därefter efter 10 veckors ålder. Vanligast är dock vid 8 veckor och därefter efter 4 veckor igen.

Just DHP rekommenderar fassvet återvaccinering vart 2-3 år.

Vissa vaccinationer tar vi människor också flera gånger.

SKK rekommenderar inte 4 år, utan det är max 4 år mellan vaccineringar mot valpsjuka, HCC och parvo för att få bevista tävling :)

Jag vaccinerar mot dessa vart 3:e-vart 4:e år beroende på tillfälle. är jag inne med en tik och valpkull t ex och det gått 3 år, så tar jag tiken samtidigt. Annars vart 4:e år. Kennelhosta vaccinerar jag endast när dom får det andra - jag ger inte det varje år :) Just kennelhosta är ju valfritt om man vill ge eller inte.
Tack för svar! :)

Valpar har vissa immunitet från mamman.
Faasvet rekommenderar därför vaccination efter 13 veckors ålder, då mammans immunitet avtagit.
Man kan även ge vid 6 veckor och därefter efter 10 veckors ålder. Vanligast är dock vid 8 veckor och därefter efter 4 veckor igen.

Just DHP rekommenderar fassvet återvaccinering vart 2-3 år.

Vissa vaccinationer tar vi människor också flera gånger.
Okej, tackar! :)

vi går (får kallelse) till vet en gång om året för vaccinering. Vad de vaccinerar mot då vet jag inte utan det följer väl ngn typ av program. De gör en hälsokoll samtidigt vilket jag tycker är riktigt bra. :up:

Det vore bra att VETA om hunden blir fullvaccinerad dvs immun för livet efter ett antal vaccinereingar. En hund som lever länge hinner ju få ganska många vaccineringar och de är ju inte helt riskfria och speciellt inte om hunden är äldre med sämre motståndskraft.

Människor behöver för vissa sjukdomar bara ta ett visst antal vaccin för att bli immuna för livet. Det är mycket viktigt för människor att inte få för många eller för täta vacineringar. Liknande borde väl gälla för hundar och katter också eller?

Jag skulle gärna betala för ett immuntest för att se om hunden/katten är immun och slipper vaccineras. Är detta inget man diskuterar idag?

Dr Karen Becker skriver om risker med övervaccineringar i flera artiklar (med länkhänvisningar).

• "Immunization, not automatic re-vaccination, should be the goal. If an animal has achieved long-lasting immunity from a previous vaccination, re-vaccination offers no benefit, only risk"
  • Läs mer i artikeln om någon är intresserad:
  • Pet Immunization: Far Riskier Than You Might Think, Yet Highly Promoted by Vets
    August 01, 2015

Jag vaccinerar inte separat mot kennelhosta trots att vi är ute mycket på tävlingar osv.

DHPPi ger jag vart tredje-fjärde år beroende på vad som passar. Jag ger även 1års-sprutan så sent som möjligt, dvs precis innan första tävlingen efter att de fyllt 1 år, jag har alltså ingen tanke om att försöka få till det vid 1årsdagen.

Även jag har fått årlig påminnelse från veterinärklinik om att vaccinera, men det får mig bara att bli sur. Jag vill inte vaccinera så ofta och vill absolut ha koll på vad det vaccineras mot.

Yes, då tar vi detta en gång till. Biverkningar enl finska livsmedelssäkerhetsverket för hund:
Tabell 3
Anafylaktiska reaktioner hos djur

"Hund Levern och mt-kanalen Upphetsning, magsmärta, uppkastning, andningsförlamning och kollaps Blodstockning i levern, mjälten och mt-kanalen samt blödningar"
https://www.evira.fi/sv/djur/djurha...cininformation/vaccinationernas-biverkningar/

Fortfarande väldigt ovanliga.
Och ja, du kan kolla om hunden har antikroppar.
Det är mycket dyrare än att bara förnya vaccinet så nej det är inget man diskuterar idag.

Tack på förhand!

Vaccinerar varje år mot kennelhosta och leptospiros. Var tredje år mot DHP och Rabies.

Yes, då tar vi detta en gång till. Biverkningar enl finska livsmedelssäkerhetsverket för hund:
Tabell 3
Anafylaktiska reaktioner hos djur

"Hund Levern och mt-kanalen Upphetsning, magsmärta, uppkastning, andningsförlamning och kollaps Blodstockning i levern, mjälten och mt-kanalen samt blödningar"
https://www.evira.fi/sv/djur/djurha...cininformation/vaccinationernas-biverkningar/
Läs bipacksedeln på ipren och Alvedon, mediciner många kvinnor tar några dagar i rad varje månad....

Jag vaccinerar inte separat mot kennelhosta trots att vi är ute mycket på tävlingar osv.

DHPPi ger jag vart tredje-fjärde år beroende på vad som passar. Jag ger även 1års-sprutan så sent som möjligt, dvs precis innan första tävlingen efter att de fyllt 1 år, jag har alltså ingen tanke om att försöka få till det vid 1årsdagen.

Samma här. Ger inte mot kennelhosta när jag ger DHP heller. Däremot vaccineras mina mot rabies också, eftersom jag lever på hoppet om att nån dag våga åka båtj-veln till UK :D

Jag har får många djur att vaccinera, så jag håller bara koll på när det är deras tur så får veterinären kolla vad som behövs.
För mig är kennelhosta inga konstigheter eftersom jag har mina hundar i dagismiljö. Varför inte?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur