Vaccinering/Hösilage - Panik

E

Ella

Min häst har tyvärr fått hosta, förmodligen på grund av dammigt hö. Jag känner att jag snabbt vill åtgärda detta innan jag har en häst med kronisk bronkit. Har därför funderat på att börja med hösilage snarast möjligt. Problemet är bara att han inte är vaccinerad mot botulism och även om jag börjar med det nu så hinner det ju bli sommarbete innan han har fullgott skydd.

Så vad skulle ni göra? Forsätta ge skithö och hoppas på att han inte hinner utveckla kronisk hosta, eller ge hösilage och hoppas på att han klarar sig trots att han inte har fullgott vaccinskydd? Eller finns det något annat alternativ som ni kan tipsa om?

MVH

Sv: Vaccinering/Hösilage - Panik

Vattna höet? :)

Om det inte går skulle jag iaf. byta till hösilage!! :cool:

Fast vattna höet ska man väl inte göra för långt innan fodring?

Varför inte? :confused:

Förut när jag har haft dammigt hö (enstaka gång) så har jag vattnat, har aldrig vart några problem så vitt jag vet.

:bump:

Jag skulle bytt till Hösilaget.
Fortsätter du med det dammiga höet är risken för Bronkit MYCKET större än vad risken för Botulism är med silaget...

Jag skulle oxå ha vattnat höet om jag inte hinner vaccinera. Hinner du inte vaccinera så kan ju hästen få botulism istället om du ger honom hösilage, hm, tycker du att det verkar bättre??

Köpa hö som är hygieniskt ok istället, eller ge hösilage ändå...

Kolla igenom miljön runt hästen(vettig luft inne i stallet, inte sopa när hästarna är inne, kanske förlänga utevistelsen osv)

Har varit och tittat på en massa olika hö och tyvärr har inget varit hygieniskt bra utan allt har dammat bara när man har skakat lite på det.

Det är bra luft i stallet, de är ute från tidig morgon till sen kväll och vi sopar aldrig när de står inne så därför är jag rätt säker på att det beror på höet, tyvärr.

Svårt när ni säger olika allihopa, tänkte ju att om flera säger samma sak så borde det ju vara rätt :angel:

Tänkte jag skulle prata med veterinären imorgon och se vad de tycker att jag ska göra....

JAG skulle ha gått över till hösilage, risken för boutalism är liten.
Du vet ju inte vad det är för damm i höt, det är ju stor risk att det är mögelsporer :crazy: Och då hjälper det inte att vattna. Möglet får ju hästen i sig ändå i så fall, vilket självklart INTE är bra!

*knapplån*

Jag skulle direkt gå över på hösilage om det var fint. Kollar man det ordentligt när man fodrar med det så är det ju pytteliten risk för botulism. Våra balar är det små mögelfläckar i ibland, det är bara att slänga just dem och det runt ikring så är resten av balen jättefin. Och det är väl om det dött nåt djur i balen som hästarna kan bli sjuka?

jag har varit i samma sits... och vet rådde mig till att lägga hö i en balja å låta det ligga så med vatten i 12 timmar innan utfodring... har fungerat jätte jätte bra...:) inte en hostning:D Dessutom älskar min polle det:D

Att låta hö ligga i vatten i 12 timmar är ett garanterat sätt att utveckla MÖGEL. :eek:

Har själv alla mina 14 st på ensilage och ingen är vacc mot botolism. Har aldrig haft problem. Men tänk på att inte byta tvärt utan blanda ut ensilaget med hö den första tiden. Jag har använt ensilage i minst 8 år.

Min gamla hostehäst har inte hostat sedan hon började gå på ensilage. Men ger jag henne hö så kommer det direkt. Idag är hon 30 år.

HumleMumlan skrev:
Och det är väl om det dött nåt djur i balen som hästarna kan bli sjuka?

Hm, jag vet inte hur ni hade det i somras, MEN vi hade värsta råttåret, alltså det bara kryllade av dem övverallt. Jag som har en sambo som inte är så förtjust i katt, var tom villig att skaffa en för att hålla undan råttor omkring hus och stallet.

Vi slår hö själva och torkar det i vår tork, iaf så är det lös hö och senast igår när jag utfodrade hästarna hittade jag en torkad dö råtta i där, så detta år skulle jag nog dra mig för att fodra ensilage till hästar som inte är vaccinerade, men det är min synpunkt. Jag vill ta det säkra före det osäkra som sagt.

Vi har även haft på ridklubben hästar som har haft problem med dammigt hö och då har vi vattnat det och de hästarna har klarat sig på så vis....

Nu brukar jag inte rekomendera HorseHage men det kanske kan vara något för dig. Dammfritt men ändå så pass torrt och så litet förpackat att det är mindre risk för botulism. Dyrt men säkert bättre än dammigt hö och snart är det ju betessäsong.
jag kör ensilage trots att 5 av 10 inte är botulismvaccinerade.

Ge hösilage och vaccinera under tiden. Risken att han skulle få botulism under de 2-3 månader innan han har fullgott skydd är minimal.

Jag säger som de flesta andra, börja med hösilage NU!

Risken för botulism är liten, det är nog störrre risk att din häst snabbt blir riktigt dålig av höet. :crazy:

Du har fått råd av kunniga människor, och jag tänker inte säga emot.

MEN - i vårt stall fungerar det inte med hösilage så vi fick lösa det på följande sätt när ponnyn började hosta:

1. Ställa ponnyn längst bort på gången (alt. ut i sjukhage) när jag mockade och halmade åt grannhästen - låta henne stå kvar där tills dammet lagt sig.
2. DOPPA allt hennes hö i en vattentunna precis innan fodring, och låta rinna av.
3. Ge rejält med vitlökspulver i mathinkarna (mums vad gott hennes betfor luktar! :d )

Hon slutade hosta nästan över dagen! :)

Ella skrev:
Min häst har tyvärr fått hosta, förmodligen på grund av dammigt hö. Jag känner att jag snabbt vill åtgärda detta innan jag har en häst med kronisk bronkit. Har därför funderat på att börja med hösilage snarast möjligt. Problemet är bara att han inte är vaccinerad mot botulism och även om jag börjar med det nu så hinner det ju bli sommarbete innan han har fullgott skydd.

Så vad skulle ni göra? Forsätta ge skithö och hoppas på att han inte hinner utveckla kronisk hosta, eller ge hösilage och hoppas på att han klarar sig trots att han inte har fullgott vaccinskydd? Eller finns det något annat alternativ som ni kan tipsa om?

MVH
Hej!! Börja med hösilage med en gång ta inga risker!! Min häst fick kronisk bronkit när hon var 10år idag är hon 17 år!! Det är den värsta sjukdomen man kan utsätta hästen för!! Fruktansvärt o se sin häst nästan dö,vilket var mkt nära i början!! Hon har dock varit symtomfri i ca 3 år nu!! Men hon äter fortfarande hösilage o står i utebox!!

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: emptyrings
·
J
Hästvård nu har vi varit i väg med min shettis till kliniken då han hostar, som det ser ut är det nån slags allergi. Jag fick inte diagnosen...
Svar
9
· Visningar
960
Foder & Strö Som det ser ut nu så är min häst något av en höallergiker/dammallergiker. Han går på medicin för att vi ska reda ut detta ordentligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 652
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 295
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka