vad ska jag välja? Hö / hösilage ?

Sv: vad ska jag välja? Hö / hösilage ?

täntke försöka få svar här i tråden innan jag lägger ut en ny tråd.

Jag har fått ett problem!

Gick ut till hästarna idag, och såg att stoet var svullen höger bak.. Ordentligt svullen. Haltar inte, äter och är glad. Ngt varm i svullnaden om man känner ordentligt. Från kotan upp till hasen. Hon brukar vara duktig på att ramla och slå sig, så det var inget jätteovanligt. Tråkigt dock.

Sen kollade jag på valacken, och han var också svullen! :( I båda bak! NU förstår jag inget alls. Sen ploppade ett ord upp i huvudet, fodergalla. Kan det vara något sådant?? -Har aldrig haft problem med det förut, så det är inget jag är påläst om-.
Foderbytet gick ganska fort eftersom jag inte ville fodra med höet något mer med risk för att valacken skulle bli sämre. Böt snabbt och succesivt ut allt hö till hösilage under 1 dag ungefär. Kanske inte det smartaste så här i efterhand.. :(

I förrgår så började jag ge dem 1-2 dl proviva för att jag tänkte att det borde hjälpa att hålla magarna i trim pga av foderbytet... De fick i förrgår kväll, och igår morse. Såg inga gallor/svullnader igår morse, och sen så såg jag inte hästarna förrän idag, nyss.

Kan provivan vara upphovet till gallorna/svullnaderna?
Vad ska jag göra? Kan det vara fodergallor? Hur "botar" man sånt?
Ifall svullnaden är lika mkt imorrn bitti ringer jag veterinären...

Låter som ett alldeles för snabbt byte. Tre veckor rekommenderar man oftast. Nu har jag inte läst tråden så jag vet inte vad problemet med valacken är. Hosta, kanske? Provivan tror jag inte orsakade fodergallorna. Snarare hösilaget.

hästen är formodligen hö/dammallgergiker. Så jag köpte hösilage och påbörjade grundvaccinationen i lördags. Började även ge hösilage i lördags.

Att det var för snabbt foderbyte visste jag redan när jag gjorde det, men ville inte att han skulle äta hö mer eftersom det antagligen var det som gjorde irritationerna i luftrören.

Om det nu är fodergallor, vad ska jag göra åt dem?
Usch vad skyldig jag känner mig... Men de verkar inte må dåligt av svullnaderna/gallorna iaf...

Har du analys på höet så du vet vad det har för värden. När vi har haft nytaget kraftigt hö på hösten har det hänt att gamlingen fått lite fodergallor. Har faktiskt inte gjort något. Det har försvunnit av sig självt. Det är möjligt att jag skulle gjort det, men men. Annars ska man väl försöka anpassa foderstaten. Därför jag undrar om du har analys. Är hösilaget för kraftigt kan man tydligen blanda ut det med halm. Men jag är ingen expert. Antagligen finns det folk här som vet bättre.

ALDELES för snabbt foderbyte och dessutom blanda in 2 olika nya komponenter som sagt. I ditt fall (förstår att du har panik) så hade jag ändå resonerat som så att ett foderbyte som sker hastigt, faktiskt är MER riskfyllt än att successivt fasa ut det tidigare fodret även om du upplevde detta som dammigt osv. Tänk på detta nästa gång, kolla riskerna runt hastiga foderbyten så förstår du att detta väger TUNGT ur säkerhets hälso aspekt för hästen.

Nu till saken: eftersom inget mera "hänt" i samband med det hastiga foderbytet än att de är lite svullna, skulle jag inte se så allvarligt på det i dagsläget. dock anser jag inte att stoets ENA bakben är ett tecken på foderbytet - isåfall kommer det jämnt över benen, iallafall båda fram eller båda bak, inte bara ETT fram eller bakben. så det är nog ngt orelaterat.

fortsätt håll koll och var försiktig med foderbyte nästa gång och fortsättningsvis! tjocka ben är nämligen det MINSTA problemet du kan ställas inför vid ett sånt hastigt byte.

Men då börjar jag oroa mig över om bonden jag köpt silaget av, är duktig nog för att fixa ett BRA silage osv :o
*suck* inte lätt att vara så nojjig...

som sagt, så anser jag risken för hälsoproblem pga att ett undermåligt hö, vara OTROLIGT mycket gravare än risken runt ett vettigt producerat silage. det är många som inte inser detta, hö är liksom fortfarande en gammal ideologi, trots att silaget kommit så starkt senaste årtiondet. Men som sagt, hälsoproblemen som uppstår runt ett undermåligt hö är oerhörda, och nuförtiden med de milda vintrarna, så kan du fråga vilken foder producent som helst, alla intygar att det är OERHÖRT svårt att lagra och förvara just hö på ett sätt som behåller dess kvalitet, fläktar och allsköns utrustning oavsett!

silaget är dammfritt och håller rent generellt en högre kvalitet som hästfoder, anser jag. som sagt, botulism kan de få av att rota runt i en lerig hage och äta skit! det är den minsta aspekten av silaget anser jag.

Mackan/som dock ALLTID vaccinerar sina silage ätande hästar!

Ingen analys på hösilaget, tyvärr. Jag har har stora funderingar på att skicka in och få det analyserat. Ska bara försöka komma ihåg det... :crazy:

ALDELES för snabbt foderbyte och dessutom blanda in 2 olika nya komponenter som sagt. I ditt fall (förstår att du har panik) så hade jag ändå resonerat som så att ett foderbyte som sker hastigt, faktiskt är MER riskfyllt än att successivt fasa ut det tidigare fodret även om du upplevde detta som dammigt osv. Tänk på detta nästa gång, kolla riskerna runt hastiga foderbyten så förstår du att detta väger TUNGT ur säkerhets hälso aspekt för hästen.

Nu till saken: eftersom inget mera "hänt" i samband med det hastiga foderbytet än att de är lite svullna, skulle jag inte se så allvarligt på det i dagsläget. dock anser jag inte att stoets ENA bakben är ett tecken på foderbytet - isåfall kommer det jämnt över benen, iallafall båda fram eller båda bak, inte bara ETT fram eller bakben. så det är nog ngt orelaterat.

fortsätt håll koll och var försiktig med foderbyte nästa gång och fortsättningsvis! tjocka ben är nämligen det MINSTA problemet du kan ställas inför vid ett sånt hastigt byte.

Jag vet. .. Alldeles för snabbt byte... *vääldigt dåligt samvete*. Men hade som sagt panik, helst när jag insåg att höet jag hade var dammigt...

Jag hoppas att gallorna/svullnaderna går ner snart. Läste någonstans att det är bra att hästarna rör på sig, är det bra att ut och gå med dem? Dvs ingen ridning utan bara ut och röra sig.

Jag hoppas verkligen att gallorna kommer går ner... Så att det förmodligen är fodergallor. Sen kan jag lova att jag kommer vara petig till tusen att vänja in hästarna på ny mat låångsamt :o .

Sen håller jag tummarna nu att det "bara" var tjocka ben som blev effekten av det snabba bytet. . . Usch. Nu börjar jag tänka på fång, kolik och annat otrevligt.

Ja, rörelse är bra. Du kan också massera lätt runt kotor och leder så. Pröva även effleuragedrag. Då tar du runt benet längst ner och hela vägen upp dit där tar stopp. Du behöver inte ta i utan utöva ett lätt tryck. Upprepa några gånger ett par gånger om dagen per ben. Detta underlättar cirkulationen och får lymfkörtlar att arbeta med att äta upp slaggprodukter och vätska.

han var svullen/gallig när jag kom i eftermiddags.
var ute och gick med honom (vet var här o lyssnade på lungor igen..) och efteråt var gallorna så gott som borta. Något som är bra iaf...
Stoet däremot är fortfarande gallig/svullen i sitt ben, men jag upplever det som ngt mindre iaf än igår. Eller är det jag som hoppas så mkt att jag upplever det som mindre... Hade tänkt gå med henne också men jag fixar inte det just nu, mår alldeles för dåligt över valacken.

Ja rörelse är, som Ylva redan motiverat, mycket bra.
Jag skulle inte oroa mig så mycket som du gör, om jag var du. gjort är gjort, och hästen är inte halt eller ofräsh på ngt annat sätt - du kan rida den utan problem om det är fodergallor, det är bara bra för honom att röra sig och få igång cirkulationen.

hade veterinären hemma i förrgår. Nämnde fodergallorna men det var ingen fara..

Gallorna finns där tills jag ridit/ut o gott med honom, då försvinner de.

När det gäller gallor är jag nu mer orolig över stoet som fortfarande bara är svullen på ETT ben.. :confused:
iofs har jag inte motionerat henne heller, har varit sånt schåhej runt kaiser och hans andningsproblem. Får se när jag kommer hem fr kliniken idag om jag hinner ut och gå med henne.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 472
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar