vad ska jag välja? Hö / hösilage ?

Sv: vad ska jag välja? Hö / hösilage ?

jag fodrar med hösilage o har inte vaccinerat.
i förra stallet som jag stod i gick det 2 häst på fri tillgång till hösilagebal(stor) o de åt upp den på ca en vecka lite beroende på väder/kyla.
tänk även då på att du får fodra med mer hösilage än med hö då det är mer vatten i hösilage=)

nu har jag pratat med min veterinär :)
Han tyckte också att jag kunde börja ge hösilage, och jag ska vaccinera på lördag.

Sålänge det är kallt så håller dem ju sig längre så en vecka klarar dem sig fint..

då hoppas jag att det är snorkallt fram till maj ungefär då allt bara ska slå om till 20 plus istället (när de ska på bete) :D

jag fodrar med hösilage o har inte vaccinerat.
i förra stallet som jag stod i gick det 2 häst på fri tillgång till hösilagebal(stor) o de åt upp den på ca en vecka lite beroende på väder/kyla.
tänk även då på att du får fodra med mer hösilage än med hö då det är mer vatten i hösilage=)

ja om mina kunde äta upp en hel bal ensamma skulle det vara perfekt. Iofs äter de som fan mina hästar :o , får hålla tummarna att de kan trycka i sig en hel!

jaja... solen tittar fram, fåglarna vaknar till liv, vårkänslor och sånt trams.. Är det inte mer värt att jag slipper slänga hösilage än att hela sveriges befolkning börjar må bra? :mad:

;)

en ny fundering...

hur hade ni valt?
Finns en som säljer hösilage utan analys bara 2 mil från min utbildning, ca 300kg/bal, 300:-/st. Fördel att jag inte behöver åka så långt för att köpa, och ganska billigt om jag fattat det rätt. Enl honom så är det ett ganska torrt hösilage.
nackdel är att det är oanalyserat. men jag skulle ju kunna skicka in på analys själv för att få reda på värderna. Nackdel stor bal, svårt hantera och inte säkert att hästarna hinner äta upp innan det blir dåligt.

Den andra bor ca 10-12 mil härifrån, blir en bit att åka. ca 300kg för 400kr. analyserat med ts 66%, vet inte analysvärderna. Isf får jag ju ringa och ta reda på det.
Fördel = analys, känns säkrare, mer seriöst.
Nackdel långt borta (är såå trött på att pendla just nu, bor i princip i bilen..). stor bal, svårt hantera och inte säkert att hästarna hinner äta upp innan det blir dåligt.

Tredje ligger ca 12 mil bort. småbalar 100:-/bal/45kg.
nackdel långt bort, dyrt om man jämför med de andra. Fördel små balar, mindre risk att hösilaget hinner bli dåligt, och enklare att hantera.

Hur resonerar ni när ni köper?
Allt det här är ju panik-köp, vilket jag inte gillar alls, brukar inte bli lika bra resultat som om man planerat.. Jag vill gärna ha allt klart inför vintern, INNAN det ÄR vinter. Så tills nästa säsong kommer jag att ha bokat upp hösilage, men nu är det ju som sagt lite panik...

Vi har i år valt 45 kilosbalar fast det är bra mycket dyrare än 170 kgs som vi brukar ha.Normalt har vi två stora hästar, då funkar det. I år har vi fullblodet och en shettis, inte samma åtgång.

Vi valde småbalarna för att de är lättare att hantera, jag avskyr när det blir spill och kladd i hagen och känner att jag inte riktigt har koll på balen när de är så stora balar och så lång tid från öppnande till förbrukande.

Men återigen; det är helt upp till var och en vad man föredrar. Rundbalar har vi helt valt bort, för krångligt att hantera utan maskiner och dessutom har vi ingen leventör jag litar på. Jag måste absolut ha en bra producent/leverantör så jag vet att det är väl hanterat från huggning till leverans.

haha OKEJ då du kan få ha vinter ett liiitet tag till så du klarar dig...;)

Eftersom du inte tror att du gör av med så mkt så kan du väl börja med 45kg ett par st bara så kan du ju se hur mkt du gör av med. Och i såna fall kan du ju köpa större sen om du märker att det går åt. Vi gjorde alltid egen analys i stallet då får man ju alla värden själv, så då spelar det ju inte så stor roll om man hittar oanalyserat.

Vi har i år valt 45 kilosbalar fast det är bra mycket dyrare än 170 kgs som vi brukar ha.Normalt har vi två stora hästar, då funkar det. I år har vi fullblodet och en shettis, inte samma åtgång.

Vi valde småbalarna för att de är lättare att hantera, jag avskyr när det blir spill och kladd i hagen och känner att jag inte riktigt har koll på balen när de är så stora balar och så lång tid från öppnande till förbrukande.

Men återigen; det är helt upp till var och en vad man föredrar. Rundbalar har vi helt valt bort, för krångligt att hantera utan maskiner och dessutom har vi ingen leventör jag litar på. Jag måste absolut ha en bra producent/leverantör så jag vet att det är väl hanterat från huggning till leverans.

Det jag lärt mig av silage producenter är att kvaliten är svårare att behålla i småbals format, än med större balar?

rundbal tycker jag funkar utmärkt. lätt att öppna upp hela balen om man dessutom är få hästar och vill maxa ut hållbarheten. Haft 3 hästar på 170 kg rundbalar vintrarna igenom och långt in på våren, som ätit en bal på 10 dagar, och kvaliteten har varit helt oklanderlig hela perioden. gäller dock att förvara det smart, vi har haft dem innomhus i silo-miljö, dvs mörkt och svalt.

Nja, jag märker faktiskt inte av någon skillnad på kvalité, jag tycker det har mer med att göra vilka maskiner som används. Många envisas ju med att använda plastare som inte funkar till formatet, då blir det genast problem med kvalitén.

Vi har problem att hantera rundbalar, formatet passar oss inte alls. Fyrkanter i samma storlek tar vi på säckakärran och delar lätt upp i kakor. Visst kan man skaffa ensilagekniv (jag hatar allt upprullande!), men det löser inte övriga hanteringsbiten för just vårt ställe.

Ja du har helt rätt, det är där kvaliten kommer in som jag förstått det, att många plastar småbal utan att ha rätt maskiner för det, och då blir kvaliten lidande, men som köpare är det ju trots allt ngt man bör känna till - att många plastar så!

smaken är som baken som sagt - ang formatet. Kan dock hålla med dig om rundbalen den är helt klart trist att hantera i den aspekten du beskriver, dock har det varit bästa alternativet för oss när vi haft FÅ hästar som ska smälla i sig en bal snabbt nog utan att riskera kvaliteten.

Ger du fri tillgång eller bestämda givor?

Jag skulle också vilja köpa från en leverantör jag litar på... Men jag har INGA kontakter alls när det gäller hösilage.

Sen är jag så sent ute nu så det känns nästan som att man får ta det man hittar...

Har pratat med bonden som har hösilaget 3 mil fr min utbildning, ska åka dit imorrn när skolan slutat och hämta en bal. Ska ta och höra med honom hur hösilaget är slaget/hanterat osv när jag kommer dit. Då får jag iaf några dagar till på mig att kolla runt lite, och skicka på analys tills det är dags för att köpa mer hösilage.

Tack :D

Jag försöker med en storbal för att jag haft kontakt med bonden innan.
Får jag slänga så är det väl så... Ska slänga ut lite krokar här i byn om det finns ngn mer som fodrar med hösilage, som kanske kan tänkas dela lite, ja eller något.

Eftersom mina hästar trycker i sig 30-40 kg hö/dygn BORDE det gå åt en 40-50 kg hösilage / dygn.. (tycker jag iaf, antagligen tycker hästarna annat). Då borde 350 kg ätas upp på 7-8 dgr, och om jag förstått det rätt så är det OK när det är såhär kallt ute (varit mellan 5-10 minus varje dag nu i några veckor, snälla låt det fortsätta så).

hur snabbt äter dina hästar upp en bal på 45kg? Hur snabbt gick den åt när du hade två stora hästar?

Vi har aldrig haft den storleken med två fullblod/halvblod, vi bytte för att det var 1,25 häst. 170 kgs tog slut på 5 dagar. Längre än så vill jag inte ha dem öppna.

Nu tar det 1,5 dag/småbal. Då får fullblodet fri tillgång på hackad strå inne och shettisen tillskottsfodras med strå inne. Annars fritt hösilage inne och ute.

Sådär.
Första sprutan i grundvaccinationen blev fixad idag.

Började ge hästarna lite hösilage på eftermiddagen.
Jag kollade VÄÄLDIGT noga igenom allt hö innan det gavs till hästarna ifall det var något dött som låg där... :o

Så nu ska jag hålla tummarna över att hästarna inte ska få botulism innan (eller efter) att grundvaccinationen är klar.

Sådär.
Första sprutan i grundvaccinationen blev fixad idag.

Började ge hästarna lite hösilage på eftermiddagen.
Jag kollade VÄÄLDIGT noga igenom allt hö innan det gavs till hästarna ifall det var något dött som låg där... :o

Så nu ska jag hålla tummarna över att hästarna inte ska få botulism innan (eller efter) att grundvaccinationen är klar.

Du skriver så roligt så jag faktiskt börjar skratta :D! Det är humor i dina inlägg, även om du inte menar det så.
Du kan nog ge dina hästar silaget utan att ligga vaken på nätterna. Vi har fodrat med silage utan att vaccinera och jag vet fler med oss. Undersökte saken noga och det visade sig att det finns olika varianter av boulism och inte ens vaccinet täcker fullt ut. Risken att drabbas är liten och jag tycker att du gör helt rätt. För tänk så här. Det är större risk att din häst blir allvarligt sjuk av sin dammallergi än att han/hon dör i botulism! Var dock noga med att inte spara balarna öppna för länge. Det är värre än risken för botulism. Lycka till!

Du skriver så roligt så jag faktiskt börjar skratta :D! Det är humor i dina inlägg, även om du inte menar det så.
Du kan nog ge dina hästar silaget utan att ligga vaken på nätterna. Vi har fodrat med silage utan att vaccinera och jag vet fler med oss. Undersökte saken noga och det visade sig att det finns olika varianter av boulism och inte ens vaccinet täcker fullt ut. Risken att drabbas är liten och jag tycker att du gör helt rätt. För tänk så här. Det är större risk att din häst blir allvarligt sjuk av sin dammallergi än att han/hon dör i botulism! Var dock noga med att inte spara balarna öppna för länge. Det är värre än risken för botulism. Lycka till!

Kul att jag kan glädja någon med mina snurriga inlägg :laugh:

Håller noga koll på balarna, är nog FÖR nojjig. Är rädd att jag ska ta tag i en död mus varje gång jag hämtar hö till hästarna (är fånigt skraj för döda djur, sen kommer jag tänka på stackarn som dött, och sen bli livrädd för att hästarna ska bli sjuka). Men det känns bra att det är så många som ger hösilage, och t.om utan vaccination. Om ni tycker att det är så "säkert" att fodra med hösilage utan vaccination, så borde ju jag tycka det är relativt säkert om man vaccinerar...
Men då börjar jag oroa mig över om bonden jag köpt silaget av, är duktig nog för att fixa ett BRA silage osv :o
*suck* inte lätt att vara så nojjig...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 472
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar