Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick andra vaccinationsdosen av Astra i torsdags. Fick migrän av andra Astra sprutan och likadant som med första så fick jag även feber, halsont, värk i hela kroppen, problem med andningen och förlamande trötthet.

Efter första sprutan tog det 4 dgr innan jag stog på benen men efter andra så har gick det tillbaka efter 1 dag. Det enda som hängt kvar vilket är fullt normalt är migränen men den är hanterbar.

Här (Skåne) är det stört omöjligt att få en tid. Nya tider släpps varje måndag och de tar slut på en sekund. Oavsett vilken ort man väljer. Testade även Blekinge - samma sak där. HUR ska folk få sitt vaccin, är det tänkt?? Jag fick en kallelse (då jag är 60+ - enda gången DET varit en fördel) och det flöt på utan problem, fick tid för dos 2 samtidigt. Kunde man inte skött övriga åldersgrupper på samma sätt? Nu är det helt omöjligt att komma fram. (Min man är alltså 54. Dottern är 21, hur hon ska få en tid är en gåta.)

Här (Skåne) är det stört omöjligt att få en tid. Nya tider släpps varje måndag och de tar slut på en sekund. Oavsett vilken ort man väljer. Testade även Blekinge - samma sak där. HUR ska folk få sitt vaccin, är det tänkt?? Jag fick en kallelse (då jag är 60+ - enda gången DET varit en fördel) och det flöt på utan problem, fick tid för dos 2 samtidigt. Kunde man inte skött övriga åldersgrupper på samma sätt? Nu är det helt omöjligt att komma fram. (Min man är alltså 54. Dottern är 21, hur hon ska få en tid är en gåta.)
Förr eller senare så kommer det ju bli mindre tryck på bokningarna. Ju fler som bokar desto färre är det kvar att slåss om platserna. Fattar att det är segt dock!

Vänta tills det kommer in mer vaccin? Vi har får nästan inga nya tider för dos 1 på ett par veckor i vår region för det som kommer ska gå till folk som redan är inplanerade för att få dos 2.
Eftersom det skjutsats ut i samma takt till alla så borde det väl bli en liknande svacka på tillgängliga nya tider i alla regioner?

Vänta tills det kommer in mer vaccin? Vi har får nästan inga nya tider för dos 1 på ett par veckor i vår region för det som kommer ska gå till folk som redan är inplanerade för att få dos 2.
Eftersom det skjutsats ut i samma takt till alla så borde det väl bli en liknande svacka på tillgängliga nya tider i alla regioner?
Tror det är ganska stor variation hos regionerna gällande hur många som bokar tid för vaccin. Och de har väl lite olika upplägg så det spelar säkert in på hur många som försöker boka samtidigt.

Jag läste ett kommentarsfält på FB på ett inlägg från min region om vaccin. Alltså folk är ju så jäkla korkade. Dels alla som ställer frågor som är jättelätta att hitta svar på. Typ "hur vet jag när det är min tur?", där svaret i min region HELA TIDEN har varit att man väntar på att få brev antingen i brevlådan eller i Kivra. Vissa är helt rabiata över att de inte kan få veta exakt när det kommer bli deras tur, och så var det något stolpskott som var jättearg för att de kommer släppa vaccintider i åldersordning även i fas 4. Personen hade räknat med att de skulle släppa hela 18-59 år samtidigt och blev jättearg när det framkom att de nu släpper 55-59 först och sedan går nedåt.. Suck!

Jag läste ett kommentarsfält på FB på ett inlägg från min region om vaccin. Alltså folk är ju så jäkla korkade. Dels alla som ställer frågor som är jättelätta att hitta svar på. Typ "hur vet jag när det är min tur?", där svaret i min region HELA TIDEN har varit att man väntar på att få brev antingen i brevlådan eller i Kivra. Vissa är helt rabiata över att de inte kan få veta exakt när det kommer bli deras tur, och så var det något stolpskott som var jättearg för att de kommer släppa vaccintider i åldersordning även i fas 4. Personen hade räknat med att de skulle släppa hela 18-59 år samtidigt och blev jättearg när det framkom att de nu släpper 55-59 först och sedan går nedåt.. Suck!
"Varför går det inte fortare?"
Du har missat att det är brist på vaccin, att alla vill ha det och att vi får leveranser varje vecka som förbrukas så fort de kommer in? :banghead:
För att regionen inte äger något trollspö. :idea:

Det betyder ju bara att det är många som vill vaccinera sig. Det kommer lugna sig så småningom när folk fått sitt vaccin. Alla kan inte vaccineras samma vecka. Det är omöjligt.

Det betyder ju bara att det är många som vill vaccinera sig. Det kommer lugna sig så småningom när folk fått sitt vaccin. Alla kan inte vaccineras samma vecka. Det är omöjligt.
Jag förstår, absolut - det jag tänker är att vaccineringen för 60+ gick så otroligt smidigt att man kunde kört samma upplägg för 50+ osv osv, stegvis. Man fick kallelse, fick boka tid på ett speciellt nr och sen var det klart.

Jag förstår, absolut - det jag tänker är att vaccineringen för 60+ gick så otroligt smidigt att man kunde kört samma upplägg för 50+ osv osv, stegvis. Man fick kallelse, fick boka tid på ett speciellt nr och sen var det klart.
Hur har det gjort nu då? Har de släppt för hela 18+ samtidigt?

Hur har det gjort nu då? Har de släppt för hela 18+ samtidigt?
Vad jag förstår är det 50+ men den gruppen kan ju inte vara så otroligt mycket större än 60+ (plus riskgrupperna) och där fungerade ett annat upplägg, det var otroligt smidigt. Men whatever, det är bara att försöka logga in tills det lättar lite.

Vad jag förstår är det 50+ men den gruppen kan ju inte vara så otroligt mycket större än 60+ (plus riskgrupperna) och där fungerade ett annat upplägg, det var otroligt smidigt. Men whatever, det är bara att försöka logga in tills det lättar lite.
Okej, svårt att säga. Gissar att det är ganska resurskrävande om alla ska ringa och boka tider. De har säkert anpassat upplägget så att det ska funka för resten av hela vaccineringen.

I min region anpassar de kommande åldersspann utifrån både hur stora åldersgrupperna är och hur mycket vaccin som finns. Nu kommer de tex släppa för 55-59 i veckan, tidigare har de haft grupper om 10-årsspann så gissar att det nu är betydligt mer folk det handlar om + att det är mycket andradoser som ska in också..

En mycket liten del av vaccinationsställena har öppnat.

Jag har fått kallelse till min andra dos, exakt 6 v efter första 🙂. Tyvärr en morgontid och det är 5 mil dit, jag kan inte köra bil på morgonen om jag tagit min sömnmedicin så det kommer bli jobbigt. Inser att det inte är läge att trassla och försöka byta tid så det är väl bara gilla läget, glad att få vaccin så får stå ut med en jobbig natt.

Jo jag var RIKTIGT dålig efter första sprutan. Hade sån ledvärk så jag knappt kunde böja fingrarna, och värken i ländryggen/höfterna gick att jämföra med när min förlossning startade. Jag var på riktigt gråtfärdig för jag hade SÅ SÅ ONT! Och armen kunde jag inte ens lyfta, för så fort jag spände till muskeln så kändes det som om någon stack in en kniv och körde runt. Feber runt 39 grader, efter Alvedon.

Tog andra sprutan förra fredagen, och den kände jag inte av alls. Inte ens öm i armen. Det som gjorde mest ont var att dra av plåstret. (Helt på riktigt!)

Jag fick Astra bägge gånger.
Jag blev också riktigt dålig av första sprutan (Astra). Ska få andra sprutan imorgon (också Astra) och är lite nervös att jag ska bli lika dålig igen.. :nailbiting: Men nu hoppas jag på att det blir som för dig! :D

Jag blev också riktigt dålig av första sprutan (Astra). Ska få andra sprutan imorgon (också Astra) och är lite nervös att jag ska bli lika dålig igen.. :nailbiting: Men nu hoppas jag på att det blir som för dig! :D
Jag fick biverkningar efter andra med men inte alls i närheten så hemskr som av första dosen.

Dras fortfarande med huvudvärk men det är hanterbart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar