Vaccinera mot botulism?!

sasucatu

Trådstartare
Gör ni det? Fick era hästar några reaktioner på vaccinet? Ni som inte gör det, varför gör ni inte det? Fördelar, nackdelar?

Detta är förstås riktat till er som fodrar med hösilage.

Sv: Vaccinera mot botulism?!

Ingen i vårt stall har reagerat. Risken finns ju såklart, eftersom man faktiskt sprutar in en liiiten mängd av det gift man vaccinerar mot, men det ska nog mkt till för att de ska reagera.

Jag vaccinerar för att det är en billig försäkring mot en dödlig sjukdom. Sen är ju risken att drabbas av botulism väldigt liten, men tänk om! Och att då veta att det hade varit så enkelt att undvika det. Det lilla den där sprutan kostar är en så ofantligt liten del i den stora konkursen det innebär att ha häst.... :angel:

Sen ser jag det som en bra anledning att ta ut vet också, som då får passa på att klämma igenom hästen och kolla att tänder och allt ser ok ut.

Å andra sidan finns det inga dokumenterade effekter av vaccinet. Många veterinärer anser att det är bortkastade pengar...

Nej. Min ena blir riktigt dålig enbart av vanlig influensavacc, och hon har dessutom ätit hösilage i nästan 8 år o klarat sig hittils ;)

Fast det är ju svårt att se "dokumenterade effekter" av ett vaccin, vars funktion är att undvika att sjukdom bryter ut. En vaccinerad häst kan ju ha fått i sig giftet, men inget har märkts eftersom den är vaccinerad...
Vet iaf att ingen vaccinerad häst har dött av botulism. Ovaccinerade hästar har dött. Det räcker för mig!

Min häst äter hö eller hösilage till en del på vintern.
Jag har vaccinerat mot botulism. Aldrig fått ngn reaktion på ngn av mina två hästar.

Men tyvärr är det ju så herrans bökigt att botulismvaccinera, men nu har förhoppningsvis "endosförpackningarna" börjat fungera.
Man kan ju inte vaccinera när man vill på året pga de stora förpackningarna, vet måste samordna med andra patienter osv.

Jag har fodrat med hösilage i flera år men har tidigare inte vaccinerat mina hästar pga krånglet med stora förpackningar. Nu när det finns endosförpackningar så har jag vaccinerat mina hästar.
Ingen av mina hästar har reagerat på vaccinet.

Hannely skrev:
Vet iaf att ingen vaccinerad häst har dött av botulism.

Vet du detta med säkerhet? Min veterinär hävdade motsatsen, då jag hade vacc-diskussion med honom. Han menade att visst kan man vaccinera, men det är ingen garanti för att hästen inte drabbas av botulism i alla fall.
Bästa sättet att undvika sjukdomen är att inte fodra med silage överhuvudtaget - och just nu är jag väl inne på det spåret också.

Har fodrat med hö- och ensilage men aldrig vaccinerat.

Strävar efter att ha så hög TS-halt i grovfodret att risken för tillväxt av toxinet minskar.

Hannely skrev:
Vet iaf att ingen vaccinerad häst har dött av botulism. Ovaccinerade hästar har dött. Det räcker för mig!

Det är faktiskt ett betydande antal som har dött även med vaccin.tyvärr.

Läste i ridsport nån gång (tror jag det var, det är oftast där jag läser grejor jag inte kan referera till eftersom jag slänger tidningarna...) att det tills då inte hade dött någon vaccinerad häst i sverige iaf. Men det kanske har hänt sen dess. Finns det att läsa om nånstans?

Tuva-Li skrev:
Vet du detta med säkerhet? Min veterinär hävdade motsatsen, då jag hade vacc-diskussion med honom. Han menade att visst kan man vaccinera, men det är ingen garanti för att hästen inte drabbas av botulism i alla fall.
Bästa sättet att undvika sjukdomen är att inte fodra med silage överhuvudtaget - och just nu är jag väl inne på det spåret också.

Fast botulismbakterier kan ju finnas i jord och annat också, så helt säker blir man aldrig... Antagligen inte med vaccin heller, men som sagt tycker jag det känns som en billig försäkring.

Det är faktiskt ett betydande antal som har dött även med vaccin.tyvärr.

De måste ha dött det senast året isåfall. Pratade med en veterinär (för lite mer än ett år sedan) och h*n sa att ingen häst i Sverige som är fullt grundvaccinerad har dött av botulism, däremot dog en häst (kanske fler nu) som bara fått två av de tre sprutorna i grundvaccineringen. Detta har också stått i Ridsport, precis som Hannely skrev.

Min häst reagerade inte på vaccinet och jag tyckte också att det var en billig "livförsäkring" åt min häst.

Inga av hästarna i vårt stall är nog för närvarande inte vaccinerade. Det viktigaste är väl egentligen att se till att man kollar hösilaget ordentligt, städar upp efter gammal bal innan man öppnar ny osv. Tittar och luktar på det. Dessutom är ju vaccinet inte 100%, som sagt. Dock hade nog jag vaccinerat honom om han varit min egen. Skulle det hända något hade mna ångrat sig!

Varför bara vaccinera om man fodrar med ensilage? Jordbakterier kan hästen få i sig även om den får hö. Risken är givetvis mindre, men den finns.
Vaccinerad mot bot, men fodrar med hö. Kladdiga hagar...

Sen är det sagt att det inte alls är 100% skydd... Vem vet?

Fodrade med en storbal, varannan dag i hagen i mitt f.d stuteri. Och inte en enda häst blev sjuk av ca 40 stycken under många år... Ingen var vaccinerad av dessa...

/cj

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 019
Senast: Stergo
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 290
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 368
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar