Vaccinera mot botulism?!

Sv: Vaccinera mot botulism?!

vdb skrev:
Det är faktiskt ett betydande antal som har dött även med vaccin.tyvärr.

Jag har hört att bakterien som ger hästarna botulism finns i olika typer och man bara kan vaccinera mot den ena. Nån som hört liknande? :confused:

Ja, bakterien och därmed giftet finns i olika typer, men den typ man vaccinerar mot är det som är absolut vanligast att hästar drabbas av. (Och med tanke på hur pass liten risken är att få botulism över huvud taget ska man ha en väldig otur om man dessutom drabbas av en ovanlig typ...)

Jag hade en insändare i Ridsport i början av januari 2003.
Second Glass...

En av våra små dog i botulism efter att ha fått två doser av tre med vaccin. Det var en vecka kvar till den tredje och sista.

Tillverkarna sa att dom enbart garanterade fullgott skydd tre veckor efter SISTA dosen.

Eftersom en botulismhäst är värre att uppleva än en "misslyckad fölning" så har vi två regler hemma nu.

Alla föl och övriga hästar SKA vara vaccinerade innan vi börjar fodra med hösilage.
Tvångsvaccinering på alla inackorderingar.

Kan tillägga att vid det här laget har vi delat ut flera hundra doser vaccin.
Ingen har reagerat på vaccinet.

AM

Jag har också läst ngn artikel i ridsport om botulism för något/några år sedan... Där stod det att det fanns 3 eller 4 sorters botulism och att man bara vaccinerar mot det andra alternativet. Alltså finns en viss liten risk att de kan få de andra sorterna. Nr 2 är klart vanligast och därför har man inriktat sig på den.
Mina hästar har aldrig haft ngn reaktion. Har gjort det i 3 år och samordnat med flera andra. aldrig märkt ngt och då vaccinerar vi även vanlig influensa samtidigt.

*kl*
Hur är det med försäkringar vid botulism? Om min häst skulle ramla av pinn pga det och inte är vaccinerad, får man ut på färsäkringen då?

*lånar*

Tack för alla svar. Man får mkt att fundera över. Min häst är inte vaccinerad, och jag har inte bestämt mig för om jag ska göra det eller inte. Det är ju en risk, men jag känner att det är en risk att göra det också. Är kluven. Fortsätt dela med er av era erfarenheter och kunskaper så ska jag fundera vidare...

Den typ av vaccin vi använder idag är användbart för även boskap. Typ A.
För att säkra djuret ska den även ha, B-C och D typat vaccin... Dvs, du har hört rätt, det finns fler typer av Botulism.
Typ B vaccinet användes till föl (shaking foal syndrom) och inte gärna/ofta till vuxna djur... clostridium botulinum... (shaking foal syndrom)

/cj

seejii skrev:
Den typ av vaccin vi använder idag är användbart för även boskap. Typ A.
För att säkra djuret ska den även ha, B-C och D typat vaccin... Dvs, du har hört rätt, det finns fler typer av Botulism.
Typ B vaccinet användes till föl (shaking foal syndrom) och inte gärna/ofta till vuxna djur... clostridium botulinum... (shaking foal syndrom)

/cj

Intressant! kul med ett sånt svar.
Om det nu finns vaccin mot alla dessa typer, varför ges inte det? B-typen, varför ska man helst inte ge det till vuxna djur?
Inte heller hört shaking foal syndrome, vad har hänt då?

Desinformation!!
Det vaccin som finns tillgängligt i sverige är mot typ B den, typ som hästar är känsligast mot o den enda typ man hittat på fall i sverige, utomlands har man hittat även andra typer på häst.
PL

kopparberg skrev:
Min häst äter hö eller hösilage till en del på vintern.
Jag har vaccinerat mot botulism. Aldrig fått ngn reaktion på ngn av mina två hästar.

Men tyvärr är det ju så herrans bökigt att botulismvaccinera, men nu har förhoppningsvis "endosförpackningarna" börjat fungera.
Man kan ju inte vaccinera när man vill på året pga de stora förpackningarna, vet måste samordna med andra patienter osv.

Dom har väl fungerat i minst ett par år nu?

Hmm, jag har för mig det var några år sedan jag behövde samordna det där med botulismvaccinering med andra men det kanske kan stämma att det var 2003.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 019
Senast: Stergo
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 290
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 368
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar