Vaccinera mot botulism

Tja

jag har själv ingen egen häst. men jag hade nog valt att inte vaccinera. Hade jag fodrat med hö, finns det ingen anledning.

jag har fått lära mig att botulism endast är farligt i en sur miljö, så om ensilaget har minst 50% ts, så ska det inte vara någon fara.
dessutom gillar jag inte blöta ensilage, utan vill ha det ganska så torrt, så jag hade nog köpt ett som låg runt 60%.

har jag då fått lära mig rätt (av en foderexpert och agronom) så skulle det inte finnas någon anledning för mig att vaccinera.

Kram

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka