Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju toppen att det numera finns i det nationella vaccinationsprogrammet! Trodde att jag var mer eller mindre immun mot detta, aldrig haft en magsjuka i hela mitt liv, fram till sonen började förskolan..Dottern har fått rota-vaccin,
5 och 3 i år. Verkar som att det utreds men inget bestämt.Hur gamla är barnen?
De har väl börjat fundera på att plocka med vattkoppor i det nationella vaccinationsprogrammet, hade det erbjudits genom BVC hade jag lätt vaccinerat även mot det.
Typ 350kr/dosVad ligger TBE på i Sverige, i kostnad? Jag kollade upp här av ren nyfikenhet och det är dyrt som rackarn!
Lite mindre än halva priset i jämförelse, jag är lite överraskad. Allt som har med sjukvård att göra brukar vara så billigt här.Typ 350kr/dos
Konstigt att det bara stod 1800kr på vaccincentralen, där stod det inget om att det tillkommer en kostnad för själva givan. Jag tror också att skolan ”bara” ger den vanliga.Tyvärr inte, det är snordyrt. Sen tillkommer kostnad för själva vaccinationen på vc eller vart man nu går.
Vanlig Gardasil är billigare och fås direkt på vc, till skillnad från Gardasil 9 som får hämtas ut på Apotek och tas med dit man ska vaccineras. Det är väl samma som fås i skolorna också tror jag, inte 9an tyvärr.
Tack, det hoppas jag med!
Vaccincentralen kanske tar in vaccinet själva och ger så det ingår i samma pris? Jag gick via vc, så jag fick fixa recept, hämta ut och sen boka tid hos distriktssköterska för att få vaccinationen gjord. Nåja, utom sista sprutan som ägde rum efter covid-19 började härja, då ville de inte ha dit mig utan jag fick gå till Apoteket där personalen inte visste hur hen skulle fylla i just den vaccinationen i systemet så jag fick sprutan off the record helt gratis iställetKonstigt att det bara stod 1800kr på vaccincentralen, där stod det inget om att det tillkommer en kostnad för själva givan. Jag tror också att skolan ”bara” ger den vanliga.
Ja jag tror nog att de gör så!Vaccincentralen kanske tar in vaccinet själva och ger så det ingår i samma pris? Jag gick via vc, så jag fick fixa recept, hämta ut och sen boka tid hos distriktssköterska för att få vaccinationen gjord. Nåja, utom sista sprutan som ägde rum efter covid-19 började härja, då ville de inte ha dit mig utan jag fick gå till Apoteket där personalen inte visste hur hen skulle fylla i just den vaccinationen i systemet så jag fick sprutan off the record helt gratis istället
Om ökad risk för ligger Ja, tex vid utlandsarbete. Fördelen med det jag fick är att det även boostar Kikhosta, stelkramp och difteri.@G-uldlock ska man boosta polio också? Det såg jag inget om på FHMs hemsida.
Vad är ni vaccinerade emot? Ja, förutom de där sprutorna en fick i skolan.
Jag har genomgått en grundvacvination för TBE och fått en boosterdos. Men nu har det nog gått över 5 år sedan jag fick senaste sprutan så det känns viktigt att fylla på, har varit för slarvig där.
I somras trampade jag in en rostig gammal spik i foten, den gick in djupt. Läste då att det rekommenderas en påfyllning mot stelkramp. Men av olika skäl så blev det aldrig att jag tog någon och med noggrann daglig sårtvätt och hygien läkte det fint. Kanske borde gå och fylla på ändå? Det var trots allt över 20 år sedan jag fick sprutan i skolan.
Funderar även på HPV-vaccin. Det som innehåller 9 stammar. Även om en varit sexuellt aktiv så är det inte så stor sannolikhet att en smittats av alla stammar. Det har ju verkligen visat sig förebygga cellförändringar och det känns nästan dumt att inte ta det. Kostar dock ca 1800 kr såg jag.
Funderar även på att ta vaccin mot rabies, trist sjukdom att få eftersom den oftast är dödlig. Jag får det betalt av jobbet då det händer att jag kommer i kontakt med importerade/illegalt införda djur som potentiellt kan vara smittbärare i mitt yrke.
(Diskussion om covid-vaccin undanbedes, det diskuteras lämpligen i en egen tråd)
Hur tänker ni?
Jag har fyllt på stelkrampen då jag fick ett rejält hundbett, har tagit svininfluensan, Hepatit A+B och Gula Febern och dukoral mot kolera vid resor. Kommer ta Covid-19 när det erbjuds mig.
Just det, svininfluensavaccin tog jag också. Den har hamnat lite i skymundan nu.