Ja, vad är en gris mot en fladdermus
Otroligt snäll och sanitär!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, vad är en gris mot en fladdermus
Har du haft alla tre?Jag är ganska ovaccinerad, men förutom mpr (som jag redan hade haft innan vaccinering var aktuellt) och TBC i högstadiet så har jag väl fått de standard vacciner som man fick under barndomen som 70-talist kan jag tänka mig.
+ kikhosta och sharlakansfeber och det blev ju folk av mig ändåHar du haft alla tre?
Den kallas MPR i Sverige.Den här tråden påminde mig om att jag måste ta en MMR booster! Tydligen har mitt skydd mot mässling försvunnit (fullt vaccinerad som barn: läkaren beställde titre test med min blodpanel förra året då det var mycket snack om mässling på campus och upptäckte att jag inte hade antikroppar längre) så jag måste fylla på så fort jag är vaccinerad mot covid och kan gå tillbaka till vanliga doktorn utan en massa videomöten först. Tack för påminnelsen!
(Kallas den för trippeln i Sverige? Mesales mumps rubella.)
Det som traditionellt kallas trippelvaccin här är vaccin mot difteri, stelkramp och kikhosta(Kallas den för trippeln i Sverige? Mesales mumps rubella.)
TBE är flera sprutor så jag skulle rekommendera att börja direkt. Vaccinet ges enligt följande:Senaste vaccineringen (borträknad covid) fick jag när jag var 11-12 (stelkramp) så det är ju 25 år sen… hur gick det till ?
Jag har bestämt mig att vaccinera mig mot TBE till nästa säsong (eller det kanske inte är som när man ger bravecto till hundarna, att man ger när fästingarna kommer fram, utan att man kan vaccinera sig när som helst på året ?) och den här tråden har fått mig att fundera på om HPV är en bra idé att ta också, om det är så att det ger skydd mot cellförändringar även efter sexuella debuten?
Minns att när det kom så skulle man ta det så tidigt som möjligt och innan sexuell debut för att det skulle vara effektivt, men det låter på det ni skriver som att en rejäl utveckling skett! Värt att fundera på…